Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami






Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Promocja marki w Internecie i najczęściej popełniane błędy

Autor: admin

Data: styczeń 17, 2017

Promocja marki w internecie i najczęściej popełniane błędy

Internet jest potęgą, która może przynieść firmie ogromne korzyści. Nie chodzi tylko o kreowanie pozytywnego wizerunku danej marki, ale także zdobywanie nowych klientów, skuteczna promocja, wprowadzanie nowych produktów na rynek, a także tworzenie silnych i prawdziwych więzi z odbiorcami danej firmy. Niestety wciąż wiele przedsiębiorców nie rozumie specyfiki tego medium i nie docenia jego znaczenia. Ponadto często promocja marki w Sieci jest na bardzo niskim poziomie, a możliwości, jakie dają współczesne narzędzia nie są wykorzystywane, bądź ma to miejsce w bardzo niewielkim stopniu. Internet jest wymagający, a konkurencja bardzo silna, dlatego też warto wiedzieć czego unikać, a na co zwrócić uwagę, aby promocja za pośrednictwem sieci było korzystna dla firmy, przynosiła jej realne zyski i pozwalała na stworzenie silnej marki o pozytywnym wizerunku.

Promocja w Internecie na własną rękę

Jest to jeden z częstszych błędów, jakie popełniają firmy początkujące w świecie wirtualnym. Do skutecznej promocji nie wystarczy wiedzieć jak zredagować artykuł, czy jak dodać post na portalu społecznościowym. Każdy z kanałów, które można wykorzystać do prowadzenia działań marketingowych firmy, ma swoją specyfikację. Znajomość wszystkich niuansów, a ponadto wiedza i umiejętności marketingowe są niezbędne do osiągania satysfakcjonujących efektów.

Poruszanie się w Internecie wymaga wyczucia oraz świadomości niebezpieczeństw czyhających na firmy dostępne online. Profesjonalne agencje marketingowe wiedza jak ważna jest strategia działań, wyznaczenie celów, obranie odpowiednich narzędzi, a następnie stały monitoring, analizowanie statystyk, a na ich podstawie wprowadzanie modyfikacji i korygowanie błędów. Samodzielne działania najczęściej są jedynie pięknym frontem, który nic za sobą nie kryje. Pierwsze miesiące szybko mijają, efektów brak, koszty sporadycznych reklam i postów sponsorowanych są zadziwiająco wysokie, a ruch znacznie spada. Dochodzi do tego coraz mniej aktualizacji i profil firmowy, a wraz z nim pozycja i rozpoznawalność marki „umiera”.

Brak harmonogramu i systematyczności

Internet jak już było wspomniane, jest to specyficzne medium, które nie lubi próżni. W świecie wirtualnym wszystko dzieje się o wiele szybciej. Internauci oczekują bieżących danych, stałej aktualizacji i zauważalnej aktywności. Niezależnie od tego, na jakim portalu pojawia się marka, musi ona być aktywna. Bierna obecność może być dobra dla obserwatorów, ale nie dla jednostki, która chce wypromować swoje produkty, usługi lub przeprowadzić owocny branding. Dla odbiorcy brak jakichkolwiek działań w dłuższym czasie, jest oznaką, że firma nie działa prawidłowo. Tak jak było zaznaczone powyżej, nie da się działać bez strategii, tak nie da się dobrze funkcjonować bez harmonogramu, który zakłada regularne działania informujące potencjalnego klienta, że marka o nim pamięta i jest przygotowana na interakcję.

Nieradzenie sobie z krytyką

Decydując się na podjęcie działań marketingowych w Sieci, należy być przygotowanym nie tylko na pozytywny odzew. Niestety nie da się uniknąć negatywnych opinii. Nie zawsze muszą być to prawdziwe wypowiedzi, często są to działania konkurencji, ale jedno jest pewne – w Internecie nic nie ginie, a wiadomości rozchodzą się natychmiastowo. Nieprzemyślany post – brak strategii – niezadowolony klient, błędy w informacji czy nietrafny komentarz, to wszystko może być początkiem kryzysu. Jednak nie kryzys jest problemem, ale sposób radzenia sobie z nim. Wchodzenie w polemikę z odbiorcami czy negowanie ich niezadowolenia nie jest dobrym sposobem zażegnania sytuacji awaryjnych. Jednakże milczenie także nie jest najlepszym wyjściem z podbramkowej sytuacji. W takich momentach należy natychmiast wprowadzić plan działania na wypadek kryzysu. Nie trzeba wspominać, że taki plan powinien być przygotowany już w trakcie tworzenia strategii.

Niezoptymalizowane działania

Jest to błąd, który może bardzo dużo kosztować. Tworzenie płatnych kampanii reklamowych to jeden z ciekawych sposobów przyciągnięcie nowej rzeszy klientów. Jednak nie zawsze wydane środki będą procentować. Przedsiębiorcy zdecydowanie za często starają się samodzielnie przygotować kampanie reklamowe w Sieci. Niestety bez odpowiedniej wiedzy nie będzie to miało korzyści dla marki. Dlaczego tak się dzieje, skoro programy do kreowania kampanii są intuicyjne i dają gotowe rozwiązania? Właśnie dlatego, że dają gotowe rozwiązania. Automatyczne tworzenie reklam i działań marketingowych nigdy nie będzie efektywne. Każda firma ma specyficzną grupę odbiorców, która posiada charakterystyczne cechy. W celu dotarcia do tej grupy należy dobrze wykonać targetowanie. Dodatkowo także rodzaj reklamy, forma przekazu, sposób mówienia powinien być spójny z ideą firmy i przyjazny dla wartościowego odbiorcy. Zwiększenie liczby odbiorców nic nie da, jeżeli będą to jednostki, które nigdy nie zainteresują się daną marką. Działania marketingowe muszą być zindywidualizowane i tylko wtedy mają jakikolwiek sens.

Zapominanie o contencie

Słabej jakości treść nigdy nie przyniesie firmie pozytywnego odbioru. Brak przemyślanych wpisów to problem, który dotyczy wielu marek w wirtualnej przestrzeni. Content odgrywa ogromną rolę w przyciągnięciu odbiorców, zwłaszcza jeżeli jest ciekawy, unikatowy i wciągający. Tutaj nieoceniona okazuje się znajomość narzędzi SEO, pozycjonowania, ale także tak zwanego lekkiego pióra. Obecnie nie wystarczy pisać pod roboty wyszukiwarek, ale trzeba tworzyć także wartościowe teksty dla użytkownika. Firmy muszą pamiętać, że piszą teksty dla ludzi. Opis produktu musi mówić o korzyściach, reklama musi zaintrygować, a post przekazywać coś ważnego merytorycznie.

Zbyt nachalna reklama

Marketing w Sieci ma polegać na wypromowaniu marki, na stworzeniu więzi, zapoznaniu z nowym produktem czy zwiększeniu sprzedaży, ale…niestety, wciąż w Internecie można spotkać mnóstwo profili, które składają się z nachalnej reklamy i postów jedynie sprzedażowych. Wirtualny świat jest przestrzenią, w której powinno się postawić na interakcje oraz długofalowe działania zmierzające do tworzenia silnych relacji z klientem, który sam stanie się ambasadorem marki. Warto stawiać na content marketing, który w sposób subtelny zachęca do wzajemnych poleceń, prowadzących do silnie rozbudowanego marketingu szeptanego i tworzeniu sieci wiernych klientów. Sprzedawać bez sprzedawania to sztuka, dzięki której można osiągnąć naprawdę bardzo wiele.

Złe przygotowanie profilu

Założenie profilu firmowego mogłoby się wydawać prostą sprawą, ale jest to proces, który powinien być przemyślany. Znaczenie ma każdy detal, od nazwy konta, poprzez opis firmy i jej działalności. Nie bez znaczenia są także dodawane grafiki. Zwyczajem wielu firm jest korzystanie z darmowych baz zdjęć i wykorzystywanie ich do własnego profilu. Jest to pierwszy krok, który może wpływać na negatywny odbiór marki. Dla internautów duże znaczenie ma unikatowość i indywidualizm. Zdjęcia powinny doskonale oddawać ducha danego przedsiębiorstwa, jego działalność i przywoływać pozytywne skojarzenia. Gotowe zdjęcia, które każdy może wykorzystać przy tworzeniu własnego profilu, nie świadczą o profesjonalizmie. To jak wizualnie prezentuje się dana firma, ma bardzo duże znaczenie w jej odbiorze i w skuteczności jej działań marketingowych.

Niewykorzystywanie możliwości

Na sam koniec jeden z błędów, który wynika z niewiedzy i barku doświadczenia. Świadomości szerokich możliwości marketingowych, dostępnych w Sieci wciąż jest bardzo niska, zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Planując działania marketingowe na własną rękę, można przeoczyć wiele przydatnych narzędzi i metod. Marketing online może być o wiele bardziej efektywny, niż marketing tradycyjny, ale nie każdy potrafi wykorzystać wszystkie jego atuty. Współpraca z influencerami, wchodzenie w interakcje z użytkownikami, viral marketing, nowoczesne kanały komunikacji i synchronizacja działań za ich pośrednictwem. Do tego dochodzą płatne kampanie, ale także darmowe sposoby na zdobycie większych zasięgów, korzystanie z botów czy tworzenie sieci afiliacyjnej. Oczywiście to tylko nieliczne przykłady, które można dostosować do własnych celów i oczekiwać grupy docelowej.

Marketing lekki, naturalny i przyjemny

Jak widać błędów, jakie można popełnić podczas wdrażania działań marketingowych, jest bardzo wiele. Przygotowanie efektywnej promocji marki w Sieci nie należy do zadań prostych, nie przychodzi w momencie i wymaga odpowiedniej strategii, harmonogramu oraz wytyczenia celów. Nieoceniona w tym zakresie jest wiedza i doświadczenie specjalistów, którzy dodatkowo przygotuje budżet, będą odpowiadać za kontakt z klientami, przygotowanie profilu i jego prowadzenie. Wymarzone działania marketingowe powinny sprawiać wrażenia naturalnych, przyjaznych i lekkich, chociaż stoją za nimi precyzyjne przygotowania, liczne analizy i optymalizowany plan.

Oceń ten artykuł!
[Total: 4 Average: 5]

1 myśl w temacie “Promocja marki w Internecie i najczęściej popełniane błędy”

  1. Obserwer pisze:

    Bardzo często się zdarza, że klient bierze sprawy marketingu w swoje ręce. Efekty są przeróżne. Nie zawsze dobre. Często kończy się tym, że musi zatrudnić profesjonalną agencję, której zmuszony jest zapłacić więcej, bo poza prowadzeniem kampanii, naprawiają to co zepsuł klient.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polecane

Marketing szeptany, a budowanie wizerunku marki w Internecie

Czytaj więcej >>

Czy seks sprzedaje? (wykorzystanie SEXu w marketingu)

Czytaj więcej >>

eRzecznik w działaniach kryzysowych samorządów

Czytaj więcej >>

Dlaczego nie warto przerywać działań marketingowych podczas pandemii koronawirusa?

Czytaj więcej >>

Pandemia koronawirusa a sprzedaż w e-commerce

Czytaj więcej >>

Kompetencje eRzecznika, a osoby prowadzącej kampanię marketingu szeptanego. Podobieństwa i różnice

Czytaj więcej >>

Czy w dzisiejszych czasach Growth hacking jest przydatny?

Czytaj więcej >>

Jak stać się sławnym na Instagramie i czy warto go włączyć w działania marketingowe?

Czytaj więcej >>
Ta strona wykorzystuje pliki cookie Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na na „x”. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce