Blog

Jak przygotować dobry brief z punktu widzenia agencji i klienta?

Brief to jeden z najważniejszych elementów komunikacji i współpracy klienta z agencją reklamową. Zapewnia on dokładne wytyczenie trasy, którą będzie podążała agencja, tworząc dla nas kampanię reklamową. Bardzo często jednak zdarza się, że wiele osób pomija lub lekceważy ten fakt i nie przygotowuje dokumentu w sposób należyty. Jest to bardzo mylne podejście, gdyż dobre wykonanie briefu daje ogromne możliwości i znacząco zwiększa szanse na sukces. Informacje w nim zawarte mogą decydować o powodzeniu całej kampanii. Czym zatem jest brief? Dlaczego jest tak ważny z punktu widzenia agencji? Jak przygotować dobry brief? Wszystkie odpowiedzi na te pytania oraz przydatne porady w dalszej części wpisu.

Czym jest brief?

Brief to najważniejszy dokument w początkowej fazie współpracy między agencją reklamową a klientem. To właściwie od niego rozpoczyna się właściwe tworzenie kampanii, a sam brief nadaje jej odpowiedni kształt i kierunek. Klient opisuje w nim wszystkie wymagania, uwagi oraz podaje istotne wiadomości agencji, która na ich podstawie tworzy kampanie lub podejmuje inne działania. Brief nie jest formą oficjalną i nie kładzie się w nim nacisku na formę, lecz na treść.

Dlaczego jest taki ważny z punktu widzenia agencji?

Z punktu widzenia agencji reklamowej brief jest bardzo ważny, gdyż to na podstawie danych w nim zawartych agencja będzie budowała strategię i podejmowała konkretne działania. Dzięki informacjom wybierze odpowiednią grafikę, stworzy odpowiednie hasła reklamowe, wybierze konkretne miejsce, gdzie pojawi się reklamy oraz w jakiej formie będzie prowadzona kampania. Agencja reklamowa w briefie dostaje informacje o samym produkcie, grupie docelowej, pożądanych skutkach – jakie chce osiągnąć klient, budżecie, harmonogramie oraz o preferowanym trybie działań. Dane te są niezmiernie ważne z punktu widzenia agencji reklamowej z tego względu, iż to klient zna branżę, a dane pozyskane w ten sposób umożliwiają stworzenie efektywnej i trafnej reklamy.

Brief, strategi - kampanie reklamowe

Brief, strategia – kampanie reklamowe

Jak przygotować dobry brief z punktu widzenia klienta?

Wykonanie dobrego i odpowiedniego briefu nie jest zadaniem karkołomnym a wielu klientów z różnych względów — np. braku wiedzy nie wykonuje go prawidłowo. Z punktu widzenia klienta jest to idealna szansa na zwiększenie skuteczności reklamy i powodzenia całej akcji. Im więcej szczegółowych danych udzielimy agencji w tym dokumencie, tym ona dokładniejsze i skuteczniejsze kroki podejmie. Jako klienci posiadamy znacznie większe rozeznanie w branży, wiemy — z kim konkurujemy, jaki cel chcemy osiągnąć oraz jacy są nasi klienci. Agencja również robi research przed przystąpieniem do działania, ale nie jest on tak dokładny, jak wieloletnie doświadczenie i obserwacja z poziomu samej firmy.

Pierwszą zasadą dobrego briefu jest precyzyjna treść. Cały dokument nie musi mieć atrakcyjnej formy graficznej, nie musi być złożony z wielu sekcji czy być napisany artystycznym językiem. To, co liczy najbardziej się w briefie jest treść i dane. Przekazane nawet na jednej kartce papieru będą o wiele cenniejsze niż długi list ogólników. Kolejną dobrą poradą jest forma. Cały brief dobrze jest zmieścić na jednej kartce A4, aby był czytelny. Należy pisać zrozumiałym i prostym językiem oraz unikać ogólnikowych zwrotów czy “wypełniaczy” Należy w nim dokładnie opisać wszystkie aspekty wymienione w kolejnym akapicie, przekazując dużo konkretnych informacji.

Co powinien zawierać dobry brief?

Dobry brief to połowa sukcesu. W tym stwierdzeniu nie ma ani odrobiny przesady. Co zatem powinno znaleźć się w takim briefie? Pierwszą kwestią jest grupa docelowa osób, do których chcemy dotrzeć. Tworząc produkt, przeprowadziliśmy z pewnością rozeznanie, kto go będzie kupował oraz w jakich kręgach będzie cieszył się największą popularnością. Te dane musimy koniecznie umieścić w dokumencie, aby agencja reklamowa mogła dobrać odpowiedni język przekazu oraz formę. Kolejnym elementem są informacje o naszej marce. Należeć do nich będzie krótka historia, cele, misja czy sposób działania. Agencja na podstawie tych danych dobierze lepsze składowe kampanii, które dadzą pożądany efekt. Dobrym posunięciem będzie też opisanie konkurencyjnych firm, aby wyróżnić się na ich tle. Koniecznie musimy także opisać inne działania marketingowe, które równolegle prowadzimy. Zapobiegnie to dublowaniu się takich samych reklam w tym samym miejscu.

Bardzo ważnym elementem jest też oczywiście budżet i harmonogram. Te dane trzeba określić w konkretny sposób, aby od początku agencja mogła przygotowywać kampanie pod tym względem. Dobrą poradą jest też danie nieco krótszego terminu, aby w razie problemów pozostał pewny zapas czasowy. Ostatnim punktem, który koniecznie trzeba umieścić w takim dokumencie, jest dokładne opisanie produktu, który reklamujemy. Pracownicy agencji reklamowej postrzegają go jak klienci. Na podstawie danych od producenta zrozumieją go znacznie lepiej, co przełoży się na dokładniejsze dobieranie poszczególnych rozwiązań.

Wróć