W polityce nie jest ważne tylko to, co się robi i jakie ma się poglądy. Dużo uwagi wymaga także wizerunek i to, jak przedstawiana jest postać polityczna. Wśród wielu form komunikacji w tej materii znajduje się też marketing. Jak duży wpływ ma na świat polityki? Czy politycy potrzebują wsparcia marketingowego? Aby się dowiedzieć, czytaj dalej.
Jak już wyżej wspomniano – marketing jest jedną z form komunikacji politycznej. Istnieje wiele definicji tego zjawiska. Bardzo dosadnie określił je Jerzy Muszyński, bo w jego ujęciu marketing polityczny to „możliwość skutecznego narzucania przez jednych ludzi swojej woli innym ludziom” [1]. I choć brzmi to bardzo konkretnie, nie oddaje przy tym złożoności i istoty działań, które kryją się pod tą nazwą.
Według Marzeny Cichosz i Dariusza Skrzypczyńskiego to zjawisko jest zespołem „technik wykorzystywanych dla stworzenia odpowiedniego obrazu kandydata wśród jego elektoratu, wypromowania jego osoby, wyróżnienia go spośród rywali i uzyskania maksymalnej ilości głosów przy jak najmniejszym zużyciu środków”[2]. To już bardziej obrazuje istotę marketingu politycznego. Jednak ograniczają się jedynie do okresu wyborów i konkretnego polityka.
Tymczasem marketing polityczny jest dużo bardziej złożony. Arnold Steinberg dzieli go na cztery elementy:
Wartą uwagi jest także definicja stworzona przez Nicholasa O’Shaughnessy. Według niego marketing polityczny to: „(…) działania w celu nawiązania, utrzymania i wzmacniania długoterminowych relacji z wyborcami dla pożytku społeczeństwa i partii politycznych. Przedmiotem działań marketingowych jest wzajemne obiecywanie sobie i dotrzymywanie obietnic”[3].
Działania marketingowe nie są ograniczone jedynie do kampanii wyborczej. Należy prowadzić je przez cały czas. Jednak nie da się ukryć, że w okresie przedwyborczym następuje ich intensyfikacja. Można to nazwać „marketingiem wyborczym” – szczególnym rodzajem marketingu politycznego, którego celem jest spopularyzowanie kandydatów i programu politycznego partii.
Głównymi metodami zawartymi w marketingu politycznym są:
Aby osiągnąć cele marketingu politycznego wykorzystać należy odpowiednie narzędzia:
W ciągu ostatnich lat znaczenie Internetu w marketingu politycznym coraz bardziej rośnie, ponieważ powiększa się grono osób, które czerpią z niego informacje i właśnie tam głównie spędzają swój czas.
Specyfika działania w Internecie jest nieco inna niż w przypadku innych mediów. Spowodowane jest to tym, że są o wiele bardziej inkluzywne. Warto jest zdawać sobie z tego sprawę i działać zgodnie z mechanizmami i zasadami, którymi rządzi się tamta rzeczywistość.
W Internecie swoje zdanie może wyrazić każdy człowiek bez względu na jego fundusze, pozycję społeczną i inne czynniki. W związku z tym trzeba liczyć się z faktem, że informacje na temat polityka – niezależnie od ich autentyczności – mogą pojawić się w Internecie nie tylko z inicjatywy osób współpracujących z nim, ale także tych, które mogą nie pałać do niego sympatią. Dlatego tak bardzo ważna jest obserwacja, co pojawia się na temat polityka na stronach internetowych, blogach oraz portalach społecznościowych.
Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług osób zajmujących się tym na co dzień. Odpowiednim kandydatem może być eRzecznik, który jest w stanie na bieżąco monitorować pojawiające się informacje w Internecie. Dzięki temu jest w stanie reagować na nie z wyprzedzeniem, aby problemy czy niewygodne informacje nie zaszkodziły wizerunkowi polityka. W ten sposób dobre imię pozostanie zachowane, a wszelkie szkody zostaną zniwelowane do minimum.
Internet jednak charakteryzuje się sporą nieprzewidywalnością. Czasem mimo odpowiedniej reakcji, nadal może dojść do kryzysu wizerunkowego polityka. Jednak w takim momencie nie ma co załamywać rąk – zamiast tego należy podjąć kolejne działania prowadzące do jak największego zniwelowania negatywnych skutków tego stanu rzeczy.
Korzystając z usług eRzecznika, polityk może powierzyć zajęcie się sprawą osobom wyspecjalizowanym w komunikacji i zarządzaniu kryzysem. Dzięki temu można być pewnym, że wizerunek polityka zostanie z niego wyprowadzony, a wszelkie szkody zostaną zminimalizowane.
Otwarta komunikacja z internautami może przynieść wiele korzyści. Polityk w ten sposób może przybliżyć się do swojego elektoratu i zbudować wizerunek osoby relatywnej i trzymającej stopy twardo na ziemi. Jednak aby tak się stało, działania podejmowane w tym kontekście muszą zostać zrealizowane umiejętnie i profesjonalnie. Szczególną uwagę należy zwrócić na ich spójność oraz wydźwięk wskazujący na autentyczność.
W tym celu mogą zostać wykorzystane:
Pomoc odpowiedniej instytucji doświadczonej w prowadzeniu komunikacji może być niezastąpiona. Właśnie dzięki niej można mieć pewność, że odniesie się oczekiwany skutek – silny wizerunek polityka interesującego się swoim elektoratem, a także kompetentnego i skutecznego.
Internetowy eRzecznik może okazać się skutecznym sposobem na komunikację w Internecie. Może to być szczególnie przydatne podczas składania oficjalnych wyjaśnień, orzeczeń czy ogłoszeń. W ten sposób internauci mogą być pewni, że otrzymywane informacje są autentyczne i sprawdzone. Zostanie to osiągnięte przez sygnowanie wypowiedzi i przekazywanych informacji logiem eRzecznika, dzięki czemu zostaną przyjęte przez internautów o wiele lepiej.
To szczególnie ważne w momentach, kiedy w Internecie pojawiają się nieprawdziwe informacje czy komentarze, które mogą zostać wykorzystane przez nieuczciwą konkurencję. W takich momentach usługi eRzecznika mogą okazać się wybawieniem i sposobem na zażegnanie trudnej sytuacji.
Powyższe aspekty są bardzo ważne w wizerunku politycznym. Oficjalne działania oraz autoryzowane wypowiedzi to środki, które są bardzo skuteczne w tym kontekście. Tym bardziej że nie są odbierane jako niechciana, nachalna reklama.
Oficjalna reprezentacja polityka przez eRzecznika zostanie odebrana przez internautów bardzo pozytywnie. Polityk powinien być traktowany jako naturalny element funkcjonowania społeczności internetowej. Jednak jako osoba publiczna ma utrudnione zadanie, ze względu na jej oficjalny charakter – właśnie dlatego usługi instytucji, która może mu w tym pomóc, jest nieoceniona.
W obecnych czasach nieobecność w Internecie jest jak nieistnienie w rzeczywistości. Tyczy się to także polityków, którzy szczególnie muszą dbać o swój wizerunek. Jednak by uniknąć problemów, czy trudności – szczególnie w przypadku osób niezaznajomionych z kulturą internetową oraz zasadami, jakimi rządzi się to środowisko – warto skorzystać z usług osób, które z internetem są dobrze zaznajomione i potrafią swobodnie poruszać się po nim.
Bez nich stworzenie odpowiedniego wizerunku i panowanie nad nim może okazać się ponad siły polityka. Szczególnie biorąc pod uwagę ogrom innych obowiązków, tę kwestię warto pozostawić profesjonalistom.
Źródła:
Umów się na rozmowę w celu dobrania najlepszych rozwiązań do realizacji Twojego projektu.