Copywriting jest terminem, który w ostatnim czasie pojawia się coraz częściej, szczególnie na portalach, na których zamieszczane są oferty pracy wiele ogłoszeń dotyczy właśnie copywritingu. Ale co to takiego jest?
Etymologia słowa copywriting pochodzi z języka angielskiego. W tłumaczeniu na język polski oznacza pisanie tekstów, które przeznaczone są do publikacji, w szczególności na stronach internetowych, broszurach informacyjnych, ale nie tylko. Termin ten dotyczy także pisania sloganów reklamowych czy spotów reklamowych.
W branży SEO copywriting jest narzędziem z obszaru marketingu, które pozwala na bezpośrednie wpływanie na potencjalnego konsumenta. W jaki sposób? Poprzez prezentowane klientowi treści, w szczególności slogany reklamowe, treść artykułów oraz wszystkie możliwe do wykorzystania elementy.
Kreatywność. To jedno słowo w przypadku tworzenia tekstów oznacza bardzo dużo. Osoba zajmująca się copywritingiem musi być otwarta na zmiany. A w branży, która cechuje się dużym poziomem rozwoju, elastyczności, jest podatna na zmiany kreatywność jest podstawą wszelkiej działalności. Osoby zajmujące się pisaniem tekstów tematycznych na zlecenie często mówi się, że charakteryzują się tzw. lekkim piórem. Są to umiejętności szybkiego i sprawnego ułożenia wypowiedzi na zadany przez zleceniodawcę temat.
Obserwując trendy i zachowania w branży można zauważyć, że wśród copywriterów wyróżnia się dwie kluczowe grupy.
Pierwsza z nich to osoby, które traktują pisanie jako dodatkową formę uzyskania dochodów. Piszą sporadycznie, częściej krótkie teksty, wykorzystywane przez firmy realizujące zadania związane z pozycjonowaniem. Pozycjonerzy korzystają z tych tekstów tworząc bazę dla budowania widoczności strony w internecie.
Jest również i druga grupa. Ona ze swoich umiejętności wypowiedzenia się na każdy temat i kreatywności uczyniła sposób na pracę i główny zarobek. Dla osób z drugiej grupy copywriting stał się sposobem życia, pozwalającym na zachowanie dużej elastyczności, szczególnie, że osoby te często decydują się na pracę jako tzw. freelancer. Współpracując z innymi podmiotami w oparciu nie o umowę o pracę, lecz np. B2B czy umowy zlecenia bądź o dzieło.
Oczywiście nie bez znaczenia pozostaje fakt co piszemy oraz jak piszemy. Przygotowywane teksty przede wszystkim muszą być przyjazne dla użytkownika, czytelne, jasne, proste, precyzyjne. Muszą być dopasowane tematycznie do tematu artykułu oraz tematyki portalu, na którym mają być opublikowane.
Analizując artykuły branżowe można zauważyć, że coraz większa liczba specjalistów z zakresu SEO zwraca uwagę na fakt, że copywriting z dnia na dzień zaczyna charakteryzować się coraz większą prostotą, szczególnie prostotą wypowiedzi. Wielu z nich twierdzi wręcz, że dążenie do prostego i jasnego przekazu będzie głównym trendem obserwowanym w copywritingu w najbliższych miesiącach.
Prostota, prostota i jeszcze raz prostota, a SEOwcy mówią często, że im prościej napisane, tym lepiej. Z mody wychodzi używanie trudnego, branżowego słownictwa, które jest często niezrozumiałe dla przeciętnego użytkownika. A przecież teksty, ich treść i sposób pisania przeznaczone są dla człowieka i mają zostać przez niego zrozumiane. Coraz istotniejszy staje się zatem content, czyli treść.
Część specjalistów twierdzi, że sam copywriting nie ulega wielkim trendom. Jego istota pozostaje taka sama od wielu lat, a równie często wykorzystywane są metody przekazu takie, z jakich korzystano dwie dekady temu. Celem jest komunikacja z konsumentem, a sposób jej realizacji jest dowolny, przy założeniu, że będzie skuteczny. Jedynym elementem podlegającym zmianom jest sposób wyrażania myśli w komunikacji pisanej, będącej główną formą wyrażania myśli.
Obserwuje się, że w ostatnim czasie obok prostoty bardzo istotnym elementem jest utrzymanie wypowiedzi w luźnej, przystępnej, często humorystycznej formie jeśli tematyka daje taką możliwość. Owa lekkość sprawia, że przygotowane teksty są lepiej interpretowane. A także bardziej trafiają do potencjalnego konsumenta, wywołując u niego pozytywne skojarzenia, uczucie zadowolenia.
Bez dwóch zdań! Obecnie w copywritingu nie ma już miejsca na bylejakość. Tworzenie tekstów wymaga od piszących zrozumienia treści, a także jej przystępnej prezentacji. Treści muszą charakteryzować się idealnym dopasowanie. Do potrzeb, do miejsca i tematyki.
Takie podejście sprawia, że również planowanie działań copywriterskich w roku 2018 nie może być przypadkowo podejmowanym działaniem, lecz dokładnie przemyślaną, sformułowaną oraz wdrażaną strategią działania, która jednocześnie będzie spójna z pozostałymi obszarami działania firmy. Copywriting z przypadkowego bajkopisarstwa stał się jednym z istotnych trybików w maszynie marketingu. Czym zatem charakteryzuje się rok 2018? Nie ilość, ale jakość! I to dopasowana do innych elementów działania firmy!
Umów się na rozmowę w celu dobrania najlepszych rozwiązań do realizacji Twojego projektu.