Blog

Komunikacja marketingowa w Internecie – od Social Mediów po Newslettery

Marketing szeptany - WOMM

Komunikacja marketingowa jest pojęciem szeroko wykorzystywanym w procesie budowania strategii marketingowej w przedsiębiorstwach. W dużym uproszczeniu, w aspekcie działań podejmowanych przez firmę oznacza pewien proces, w którym firma korzystając z dostępnych narzędzi wysyła do otoczenia określone, istotne dla niej informacje. Czy na pewno jest tak prosto?

Słowo klucz – komunikacja

Niezupełnie. Definiowanie komunikacji marketingowej wyłącznie na gruncie jednostronnego przekazywania informacji z firmy na zewnątrz jest zbyt daleko idącym uproszczeniem. Charakterystycznym pojęciem oddającym sens całego procesu jest – komunikacja. A ze zjawiskiem komunikacji mamy do czynienia gdy dochodzi do interakcji między dwoma podmiotami. W biznesie – podmiotami będą firma oraz jej klienci. Komunikacja marketingowa w tym przypadku polegać będzie na wysyłaniu informacji z firmy do otoczenia, ale równocześnie firma zbiera informację, często będącą informacja zwrotną dostarczającą danych, np. będącą opinią klientów, informującą o skuteczności działania firmy, czy sposobie postrzegania jej w otoczeniu.

Rozwój techniki

Komunikacja marketingowa jest dziedziną bardzo intensywnie rozwijającą się. Dlaczego? Ano dlatego, że ogólnie obserwuje się duży rozwój sposobów komunikacji w społeczeństwie. Jeszcze kilka dekad temu telefony komórkowe, wyglądem przypominające cegłę jak to mówią niektórzy złośliwi, nie były zbyt powszechne. Nie każdy mógł sobie pozwolić na taki luksus. Podobnie Internet. Nie dalej jak dwadzieścia klika lat temu dostęp do światowej sieci www był możliwy tylko dla posiadaczy telefonów stacjonarnych, a koszt każdego połączenia był bardzo wysoki. A teraz? Telefony komórkowe są właściwie tak powszechne jak artykuły spożywcze. Podobnie internet. Kto teraz nie ma dostępu? Rozwój techniki, telefony dotykowe, tworzone dla nich dedykowane aplikacje mobilne – wszystkie te działania mają na celu uprościć użytkownikowi bycie w ciągłym kontakcie ze światem.

Komunikacja marketingowa a Internet

Rozwój techniki oraz zwiększenie dostępności do nowych urządzeń służących do komunikacji sprawiło, że osoby odpowiedzialne za marketing w firmach zaczęły analizować możliwości wykorzystania tego trendu do własnych celów, mianowicie do promowania swoich produktów bądź usług. Internet i jego powszechność w dzisiejszych czasach stały się podstawą komunikacji z potencjalnym konsumentem. Ale w jaki sposób?

Nowe narzędzia komunikacji marketingowej

Narzędzi jest dużo. Ich różnorodność pozwala na dotarcie do konsumentów w obrębie różnych kanałów komunikacji, co zwiększa prawdopodobieństwo, że informacja dotrze do wybranej grupy docelowej. A z jakich narzędzi korzysta się wykorzystując globalną sieć www? Posiadanie firmowej strony internetowej jest już właściwie standardem, więc co jeszcze? Sposobów dotarcia do użytkowników sieci jest wbrew pozorom całkiem dużo. E-mail marketing, działania w obszarze social media, newslettery, marketing szeptany, działania realizowane bezpośrednio w przeglądarkach, czy reklama banerowa, video, ale także marketing mobilny, to najczęstsze narzędzia, z jakich korzystają obecnie marketingowcy.

E-mail marketing

Jest narzędziem marketingu bezpośredniego, który działa, wykorzystując pocztę e-mail. Informacje są wysyłane przez przedsiębiorstwa poprzez wiadomości, dostarczane klientowi na istniejący w bazie danych firmy adres e-mail. Narzędzie to służy najczęściej do budowania lojalności konsumenckiej czy kreowania określonych przez firmę relacji z konsumentami, ale również budowanie pozytywnego wizerunku firmy i świadomości marki.

Social media

Social media, to nic innego jak znane wszystkim portale społecznościowe, o popularności których chyba nie trzeba nikogo przekonywać. Fakt, że wokół nich skupiają się miliony użytkowników z całego świata, a sieci powiązań między nimi są oczywiste (grupy znajomych, przynależność do grup tematycznych itp.) stały się doskonałym narzędziem komunikacji marketingowej. Coraz więcej firm decyduje się na prowadzeniu oficjalnych profilów, poprzez które mają możliwość zdobywania uwagi klientów, generowania ruchu poprzez tworzenie odpowiednich treści, czy też informowaniu swoich fanów o aktualnych promocjach czy nowinkach.

Działania w wyszukiwarkach

To bardzo obszerny temat, który wiąże się z promowaniem firmy poprzez wyniki wyszukiwania przeglądarki. Na rynku funkcjonuje wiele firm zajmujących się i specjalizujących w świadczeniu usług, które mają na celu promocję i poprawienie widoczności firmy w wynikach wyszukiwania.

Marketing szeptany

Pojęcie to jest dość złożone. W ujęciu ogólnym oznacz ono wszelkie działania marketingowe, które obejmują dostarczenie informacji marketingowej do określonej grupy odbiorców. Cechą charakterystyczną jest forma przekazu, która ma wyglądać na spontaniczny przekaz a nie na zamierzona i zaplanowaną akcję promocyjną. Marketing szeptany przyjmować może różne formy, jednak najczęściej wykorzystywane są buzz marketing oraz marketing wirusowy.

Newsletter

W komunikacji marketingowej firmy równie często wykorzystują tzw. newslettery. Są to specjalne broszury, biuletyny bądź czasopisma, które rozsyłane są w formie elektronicznej do osób, które wyraziły chęć ich otrzymywania na swoją pocztę e-mail. Formy, w jakich opracowywane są newslettery są różne, a wiele zależy od branży czy tematyki. Inaczej bowiem przygotowany zostanie biuletyn naukowy, a inaczej branżowa gazetka reklamowa dla firmy sprzedającej buty.

To wszystko?

Oczywiście, że nie. Wymienione narzędzia są tymi najbardziej powszechnie wykorzystywanymi. Obok nich funkcjonują również inne, takie jak np. reklama banerowa w witrynach sieci www czy reklama video udostępniana na portalach, a także inne, bardziej specyficzne czy indywidualne formy.

Wróć