Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami






Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Marketing szeptany, a budowanie wizerunku marki w Internecie

Autor: grzegorz

Data: Lipiec 6, 2020

Nie da się ukryć, że marketing szeptany jest okryty niesławą. Niesłusznie. Choć rzeczywiście często kojarzy się z nachalnymi reklamami na forach internetowych, to poprawnie przeprowadzony marketing szeptany może okazać się niezwykle skuteczny w promocji produktu. Dlatego, zamiast odwracać się od tej formy promocji marki, warto zapoznać się z tym, jak odpowiednio prowadzić te działania, aby były efektywne i przynosiły korzyści.

Czym jest marketing szeptany

Marketing szeptany (ang. buzz marketing) to rodzaj działań marketingowych, których celem jest dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem „spontanicznego” przekazu. I rzeczywiście przekaz może być spontaniczny – wśród znajomych, na ławce w parku i w innych sytuacjach społecznych między konsumentami. Jednak ważny jest tutaj cudzysłów, gdyż wspomniana spontaniczność nie musi łączyć się z brakiem planu – wręcz przeciwnie. Tego typu działania mogą zostać tak planowane, aby na spontaniczne i naturalne wyglądały. Przeważnie występują w postaci udziału w różnego rodzaju dyskusjach prowadzonych w internecie. Mogą mieć charakter jawny – wtedy zajmuje się tym ambasador marki – lub niejawny – z wykorzystaniem zwykłych, czasem fikcyjnych, kont użytkowników.

Do zadań marketingu szeptanego należą:

  • wywołanie pozytywnych reakcji konsumentów,
  • prowokowanie rozmów o produkcie, usłudze czy marce,
  • udział w dyskusji prowadzący do wywołania pozytywnych opinii,
  • oficjalna pomoc przy problemach.

Oprócz tego niektórzy za cel obierają:

  • promocję produktów, firmy czy strony internetowej,
  • prowokowanie naturalnego ruchu na stronie,
  • zamieszczanie linków (w kontekście SEO).

Dlatego, aby buzz marketing odnosił sukcesy, musi zostać przeprowadzony w odpowiedni sposób. Jeśli nie będziemy ostrożni, nasze działania mogą okazać się niechciane i nachalne. To może wywołać negatywne odczucia u konsumentów, co zdecydowanie nie jest celem tego rodzaju działań.

Rodzaje marketingu szeptanego

Evangelist marketing

Działania polegające na tworzeniu silnej identyfikacji klienta z promowanym produktem. Dzięki temu klient chętnie poleca produkt innym osobom i zachęca do korzystania z usług firmy.

Marketing wirusowy

Tworzenie atrakcyjnych przekazów, które szybko rozprzestrzeniają się w sieci. Dobrym przykładem wirusowego marketingu są memy, które internauci przesyłają sobie nawzajem. W ten sposób w nienachalnym stylu można dotrzeć do ogromnej ilości osób.

Trendsetting

Stanowienie i dostosowywanie się do dopiero powstających trendów, które klient chciałby naśladować, to także marketing szeptany. Promowanie takich zachowań może poprawić wizerunek marki. Dobrym przykładem jest zmiana opakowań z papierowych na ekologiczny w perspektywie nasilających się ruchów ekologicznych.

Casual marketing

Promowanie produktów, usług czy marki w sposób niebezpośredni. Pretekstem może być edukacja, komunikacja innej marki czy odwołanie się do sytuacji. Produkt nie jest głównym bohaterem tego rodzaju działań, a jedynie im towarzyszy. Dzięki temu w nienachalny sposób można budować miłe skojarzenia z marką.

Cause marketing

Działania mające na celu promocję marki mogą także mieć formę wspierania różnych grup i akcji społecznych. W ten sposób pozytywny wydźwięk akcji przenosi się także na produkt czy usługę, która należy do firmy udzielającej się w dobroczynnych ruchu.

Product seeding

Polega na udostępnianiu próbek produktów osobom o opiniotwórczych wpływach. To podstawa influencer marketingu.

Brand blogging

Wykorzystanie bloga marki do promocji produktów. Rozpowszechniając treści dotyczące branży, można jednocześnie odnosić się do zastosowania produktów w kontekście danego problemu, czy kwestii. W ten sposób pieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu – reklamujemy produkty czy usługi, a przy okazji kreujemy wizerunek eksperta.

Community marketing

To główna gałąź tego rodzaju działań i przeważnie ją ma się na myśli, kiedy mowa o marketingu szeptanym. Polega na wywoływaniu dyskusji na temat proponowanych produktów czy usług i promowaniu ich w ten sposób. W kontekście community marketingu można wyróżnić dwie przestrzenie:

  • organiczne – tworzone przez internautów, w których marka może się jedynie udzielać (fora internetowe, grupy itp.),
  • sponsorowane – tworzone przez samą markę (dobrym przykładem jest Behance tworzone przez firmę Adobe).

Czemu marketing szeptany jest tak skuteczny

Nie tylko w szeptanym, ale w całym marketingu bardzo dużą rolę odgrywają emocje. To one w dużej mierze odpowiadają za decyzje zakupowe konsumentów i wpływają na wizerunek firmy oraz świadomość konsumencką. Według psychologów społecznych ludzka pamięć działa bardzo wybiórczo i jest znacząco powiązana z naszymi emocjami. To, co wzbudza w nas silne emocje – jak radość, smutek czy złość – o wiele mocniej zapisuje się w naszej pamięci. Dlatego zażarte kłótnie i długie dyskusje mogą spowodować, że marka dobrze zapadnie potencjalnemu klientowi w pamięci.

Co więcej: według raportu „Customer Listening 2.0” opracowanego przez Mobile Institute prawie 40% internetowych konsumentów bierze pod uwagę opinie o produkcie, zanim dokona decyzji zakupowej. Dodatkowo jedna trzecia badanych uznaje czytanie oraz dzielenie się opiniami za całkowicie naturalne.

Oprócz tego buzz marketing w internecie ma kilka innych znaczących zalet:

  • wysoka wiarygodność wśród klientów,
  • stopniowe budowanie pozytywnego wizerunku marki,
  • możliwość poznania marki – co może prowadzić do minimalizacji strat w przypadku błędnego oszacowania zapotrzebowania,
  • długofalowe efekty kampanii marketingowych,
  • wsparcie pozycjonowania,
  • niskie koszty przy dużym zasięgu reklamy.

Dodatkowo tego rodzaju działania mogą okazać się przydatne dla pozycjonowania strony (tzn. SEO). Odpowiednio przeprowadzone są dobrym źródłem linków nofollow, które:

  • stanowią podstawę ruchu organicznej na stronie,
  • zwiększają wiarygodność działań,
  • generują wizyty ze stron zewnętrznych.

Dzięki temu nie zyskuje się w kontekście świadomości marki, ale także pozycji w wyszukiwarce Google.

Wszystko wygląda pięknie – wysoka skuteczność, duży zasięg i niskie koszty to pojęcia, o których chciałby słyszeć każdy marketingowiec. Jednak aby marketing szeptany był efektywny, musi zostać odpowiednio poprowadzony.

Jak powinien wyglądać dobrze przeprowadzony marketing szeptany

Administratorzy forów czy grup dyskusyjnych w mediach społecznościowych są czujni. Zależy im, aby treści na nich były wartościowe. Dlatego nachalna reklama produktów, usług czy marki szybko zostanie usunięta, a konto, z którego została opublikowana, zablokowane. Właśnie dlatego marketing szeptany powinien zostać przeprowadzony w sposób umiejętny i nietestujący cierpliwości administratorów miejsca, na którym ma się odbyć. Dobrze jest zapoznać się z podstawowymi zasadami, jak powinny wyglądać takie działania:

  • przygotowane konto musi mieć historię postów niezwiązanych z produktem,
  • posty muszą być zgodne z tematyką forum oraz odpowiedniego działu,
  • kontynuuj już stworzone wątki,
  • nie zamieszczaj linków w każdym poście,
  • najlepiej dodawać linki bez „anchorów” w sposób bardzo naturalny,
  • linkuj do treści, której dotyczy post (lepiej do artykułu na blogu niż do strony głównej),
  • próbuj pomagać użytkownikom, a nie tylko sprzedawać im produkt czy usługę,
  • nie wprowadzaj nikogo w błąd.

Stosując się do kilku powyższych zasad, ma się dużo większe szanse, że przeprowadzony marketing szeptany pozostanie na długo.

Jak zaplanować kampanię marketingu szeptanego

Żeby to zrobić odpowiednio, należy dobrze się przygotować. W tym celu trzeba podjąć kilka kluczowych kroków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kampanii.

Na początek należy przygotować bazę medialną. Na tym etapie głównym zadaniem jest skompletowanie listy portali, stron oraz forów internetowych, które są związane z tematyką produktu. To o tyle ważne, że na portalach zupełnie niezwiązanych z branżą reklamowanie się będzie zwyczajnie nieefektywne.

Kolejnym krokiem jest zaplanowanie i przygotowanie działań. Dobrze najpierw rozpisać treści oraz harmonogram umieszczania ich na forach czy portalach społecznościowych. Dzięki terminarzowi można upewnić się, że pojawianie się komentarzy czy postów o promowanym produkcie będzie wyglądało naturalnie. Co ważne – należy robić to regularnie, jednak nie w równych odstępach czasu.

Przygotowanie zespołu do kampanii. Choć bardzo popularne jest zatrudnianie studentów, nie zawsze jest to dobry pomysł. Choć wiąże się to z niskimi kosztami, może także nieść ze sobą niską jakość wykonanej pracy. O wiele lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług doświadczonych copywriterów, którzy będą w stanie dostosować się do kultury wypowiedzi w danej przestrzeni i sprawić, by treści wyglądały naturalnie.

Zostaje przeprowadzenie kampanii. W jej trakcie należy monitorować przebieg prac oraz ich skuteczność. Dzięki temu będziemy w stanie dostosować się do sytuacji, jeśli efektywność kampanii nie będzie zadowalająca.

Inną opcją jest zatrudnienie profesjonalnej agencji, która samodzielnie przejdzie przez wszystkie powyższe etapy. Dzięki swoim kwalifikacjom i doświadczeniu pracownicy firmy będą w stanie przeprowadzić kampanię marketingu szeptanego w sposób sprawny i skuteczny, dzięki czemu podniosą sprzedaż produktu.

Najczęstsze błędy w marketingu szeptanym

Prowadząc kampanię buzz marketingu, powinniśmy zwrócić uwagę na takie aspekty jak:

  • niepoprawny język,
  • brak znajomości tematyki i produktu,
  • zaczynanie dyskusji od postów reklamowych,
  • publikowanie postów na stronach nieindeksowanych przez Google, nieodwiedzanych czy spamowych,
  • zakładanie nowych wątków bez sprawdzenia forum,
  • umieszczanie postów odbiegających od tematyki strony.

W celu odpowiedniego przeprowadzenia działania, warto zapoznać się z dokumentem o nazwie WOMMA (ang. Word of Mouth Marketing Association) ethics code. Dzięki niemu będziemy w stanie sprawić, by kampania była etyczna i szanowała prawa konsumenta.

Oceń ten artykuł!
[Total: 2 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane

Marketing szeptany, a budowanie wizerunku marki w Internecie

Czytaj więcej >>

Czy seks sprzedaje? (wykorzystanie SEXu w marketingu)

Czytaj więcej >>

eRzecznik w działaniach kryzysowych samorządów

Czytaj więcej >>

Dlaczego nie warto przerywać działań marketingowych podczas pandemii koronawirusa?

Czytaj więcej >>

Pandemia koronawirusa a sprzedaż w e-commerce

Czytaj więcej >>

Kompetencje eRzecznika, a osoby prowadzącej kampanię marketingu szeptanego. Podobieństwa i różnice

Czytaj więcej >>

Czy w dzisiejszych czasach Growth hacking jest przydatny?

Czytaj więcej >>

Jak stać się sławnym na Instagramie i czy warto go włączyć w działania marketingowe?

Czytaj więcej >>
Ta strona wykorzystuje pliki cookie Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na na „x”. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce