Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami






Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Copywriter – opis trudnego przypadku – kiedy i jak pisze a kiedy odpoczywa

Autor: admin

Data: Sierpień 22, 2018

Kim jest copywriter? Czym się zajmuje? Co to za zawód? I czy w ogóle pisanie tekstów na zlecenie lub przygotowywanie kampanii reklamowych można nazwać zawodem takim jak każdy inny? Obecna sytuacja rynkowa wielu podmiotów sprawia, że sukces prowadzonej działalności w bardzo dużym stopniu zależy od tego, jak się dana firma reklamuje, czy jej marka jest kojarzona przez konsumentów? Konkurencja jest tak duża, że każdy przedsiębiorca szuka sposobów na pokazanie się jak największej grupie potencjalnych konsumentów.

Zawód – copywriter

Pisanie tekstów reklamowych, scenariuszów spotów czy tekstów przeznaczonych do publikacji w broszurach reklamowych oraz na stronach internetowych to chleb powszedni każdego copywritera. A trzeba przyznać, że nie jest to łatwy chleb. Praca jako copy może odbywać się w różnych formach i na różnych zasadach. Owszem, można znaleźć pracę na etat, ale przeglądając oferty pracy widać, że bardzo popularną formą współpracy jest B2B. Copywriterzy to bardzo często freelancerzy. A to niesie ze sobą wiele korzyści, ale też i pewnych niedogodności.

Etatowy copywriter

Jak to wygląda w praktyce? Praca na etat oraz zasady jej wykonywania są oczywiste. Pracuje się w czasie i miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. I na gruncie prawa – to tyle. A co z freelancingiem? A tu już bywa różnie. Osoby pracujące zdalnie, prowadzące własną działalność gospodarczą mają nienormowany czas pracy. Generalnie sposób rozliczania się ze zleceniodawcą nie opiera się tu na przepracowanych godzinach. Liczą się efekty. Osoba dostaje określone zadania do realizacji oraz termin, w jakim musi je wykonać. Wówczas uwzględniając swoje możliwości, wiedzę itp. planuje sobie pracę. Doświadczony copywriter potrafi oszacować z dużym prawdopodobieństwem czas, jakie potrzebuje do realizacji danego zadania.

Praca całodobowa?

Decydując się na prowadzenie własnego biznesu zdajemy sobie sprawę, że tak naprawdę w pracy jesteśmy cały czas. Nie mamy urlopu. Bo nigdy nie wiadomo kiedy i gdzie będziemy potrzebni. Jeśli nie fizycznie ciałem i duchem, to konieczna może okazać się po prostu uwaga i zdolność decyzyjna. Ale czy tak samo wygląda praca copywritera? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ba! Odpowiedzi można tu podać tak dużo, jak wielu jest copywriterów na świecie. Każdy ma bowiem swój sposób i styl pracy.

Organizacja pracy

To, kiedy copywriter pracuje oraz w jaki sposób jest kwestią indywidualną. Jedni wolą pracować w ciągu dnia, zaczynając od godzin porannych tak, jakby zaczynali pracę, gdyby pracowali w biurze, w oparciu o umowę o pracę. Inni preferują zdecydowanie nocny tryb pracy. Jedni pracują w zaciszu własnego domu, inni w kawiarni, a jeszcze inni – na łonie natury. Dla copywriterów nie ma większego znaczenia kiedy pracuje i gdzie akurat przebywa. Najważniejsze jest wykonanie powierzonego mu zadania.

Dyscyplina

Czy każdy sprawdzi się jako copywriter? Niekoniecznie. Poza umiejętnością wypowiedzi na każdy, nawet najtrudniejszy temat, osoba pracująca jako copy musi wykazać się szeregiem innych cech, wynikających często również z jej charakteru. A dokładniej? Praca zdalna wymaga od copywritera dużo dyscypliny i umiejętności organizacji pracy. Terminowość wykonania zleceń jest tu bowiem kluczowa. Podstawą jest tu zatem motywacja, wynikająca z wewnętrznej potrzeby i świadomości, że tylko od nas zależy czy odniesiemy sukces czy nie.

Odporność emocjonalna

To kolejna cecha, jaką warto posiadać żeby pracować w tym zawodzie. Duży dystans do siebie, do tego co robimy. A jednocześnie – umiejętność radzenia sobie z sytuacjami, kiedy cudze teksty okażą się lepsze od naszych własnych. Na copywritera nie raz spaść może fala krytyki ze strony zleceniodawcy, szczególnie jeśli przygotowane treści nie będą zbieżne z oczekiwaniami i założeniami klienta. Czasem bywa, że copywriter musi nanieść poprawki.

Czy copywriter odpoczywa?

Oczywiście, że tak! Ale ile czasu poświęca na odpoczynek? Ciężko tu wskazywać na jakieś konkrety. Jest to bowiem również kwestia indywidualna. Często czas odpoczynku zależny jest także od ilości zleceń, jakie w danym momencie ma do zrealizowania copywriter. Oraz od tak zwanej weny, czyli umiejętności skupienia myśli, formułowania zwięzłej, tematycznej wypowiedzi, co nie zawsze jest sprawą prostą.

Praca jako copywriter – przyjemność czy ciężki kawałek chleba?

Praca copywritera często przez osoby nie związane z branżą postrzegana jest jako prosta i przyjemna, a elastyczności w pracy niejeden mu zazdrości. Ale ten, który pracował  jako copy wie, że nie zawsze to tak ładnie i ciekawie wygląda. Tak, copywriting to wbrew pozorom bardzo ciężka praca. Gdyby było inaczej, to każdy chciałby pracować na tak elastycznych warunkach i samemu decydować kiedy pracuje, a kiedy odpoczywa. Dlatego, zanim zdecydujemy się na pracę jako freelancer i zwiążemy swoje zawodowe plany z copywritingiem, może warto na początek rozważyć podjęcie pracy dodatkowej, która pozwoli zweryfikować czy taki rodzaj pracy jest dla nas czy niekoniecznie.

Oceń ten artykuł!
[Total: 4 Average: 5]

1 myśl w temacie “Copywriter – opis trudnego przypadku – kiedy i jak pisze a kiedy odpoczywa”

  1. Michał pisze:

    Jeśli copy pracuje na własny rachunek, to niestety ale musi być dostępny dla klienta. A klient może zadzwonić w różnych godzinach. Sam nie raz miałem sytuację, że planowałem miło spędzić czas, a okazało się że trzeba gasić pożar, bo coś się stało …
    Częściowo tego wymaga rynek – dostępności i bycia na każde zawołanie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane

Marketing szeptany, a budowanie wizerunku marki w Internecie

Czytaj więcej >>

Czy seks sprzedaje? (wykorzystanie SEXu w marketingu)

Czytaj więcej >>

eRzecznik w działaniach kryzysowych samorządów

Czytaj więcej >>

Dlaczego nie warto przerywać działań marketingowych podczas pandemii koronawirusa?

Czytaj więcej >>

Pandemia koronawirusa a sprzedaż w e-commerce

Czytaj więcej >>

Kompetencje eRzecznika, a osoby prowadzącej kampanię marketingu szeptanego. Podobieństwa i różnice

Czytaj więcej >>

Czy w dzisiejszych czasach Growth hacking jest przydatny?

Czytaj więcej >>

Jak stać się sławnym na Instagramie i czy warto go włączyć w działania marketingowe?

Czytaj więcej >>
Ta strona wykorzystuje pliki cookie Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na na „x”. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce