Blog

Copywriter – opis trudnego przypadku – kiedy i jak pisze a kiedy odpoczywa

22
sierpień
2018

Kim jest copywriter? Czym się zajmuje? Co to za zawód? I czy w ogóle pisanie tekstów na zlecenie lub przygotowywanie kampanii reklamowych można nazwać zawodem takim jak każdy inny? Obecna sytuacja rynkowa wielu podmiotów sprawia, że sukces prowadzonej działalności w bardzo dużym stopniu zależy od tego, jak się dana firma reklamuje, czy jej marka jest kojarzona przez konsumentów? Konkurencja jest tak duża, że każdy przedsiębiorca szuka sposobów na pokazanie się jak największej grupie potencjalnych konsumentów.

Zawód – copywriter

Pisanie tekstów reklamowych, scenariuszów spotów czy tekstów przeznaczonych do publikacji w broszurach reklamowych oraz na stronach internetowych to chleb powszedni każdego copywritera. A trzeba przyznać, że nie jest to łatwy chleb. Praca jako copy może odbywać się w różnych formach i na różnych zasadach. Owszem, można znaleźć pracę na etat, ale przeglądając oferty pracy widać, że bardzo popularną formą współpracy jest B2B. Copywriterzy to bardzo często freelancerzy. A to niesie ze sobą wiele korzyści, ale też i pewnych niedogodności.

Etatowy copywriter

Jak to wygląda w praktyce? Praca na etat oraz zasady jej wykonywania są oczywiste. Pracuje się w czasie i miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. I na gruncie prawa – to tyle. A co z freelancingiem? A tu już bywa różnie. Osoby pracujące zdalnie, prowadzące własną działalność gospodarczą mają nienormowany czas pracy. Generalnie sposób rozliczania się ze zleceniodawcą nie opiera się tu na przepracowanych godzinach. Liczą się efekty. Osoba dostaje określone zadania do realizacji oraz termin, w jakim musi je wykonać. Wówczas uwzględniając swoje możliwości, wiedzę itp. planuje sobie pracę. Doświadczony copywriter potrafi oszacować z dużym prawdopodobieństwem czas, jakie potrzebuje do realizacji danego zadania.

Praca całodobowa?

Decydując się na prowadzenie własnego biznesu zdajemy sobie sprawę, że tak naprawdę w pracy jesteśmy cały czas. Nie mamy urlopu. Bo nigdy nie wiadomo kiedy i gdzie będziemy potrzebni. Jeśli nie fizycznie ciałem i duchem, to konieczna może okazać się po prostu uwaga i zdolność decyzyjna. Ale czy tak samo wygląda praca copywritera? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Ba! Odpowiedzi można tu podać tak dużo, jak wielu jest copywriterów na świecie. Każdy ma bowiem swój sposób i styl pracy.

Organizacja pracy

To, kiedy copywriter pracuje oraz w jaki sposób jest kwestią indywidualną. Jedni wolą pracować w ciągu dnia, zaczynając od godzin porannych tak, jakby zaczynali pracę, gdyby pracowali w biurze, w oparciu o umowę o pracę. Inni preferują zdecydowanie nocny tryb pracy. Jedni pracują w zaciszu własnego domu, inni w kawiarni, a jeszcze inni – na łonie natury. Dla copywriterów nie ma większego znaczenia kiedy pracuje i gdzie akurat przebywa. Najważniejsze jest wykonanie powierzonego mu zadania.

Dyscyplina

Czy każdy sprawdzi się jako copywriter? Niekoniecznie. Poza umiejętnością wypowiedzi na każdy, nawet najtrudniejszy temat, osoba pracująca jako copy musi wykazać się szeregiem innych cech, wynikających często również z jej charakteru. A dokładniej? Praca zdalna wymaga od copywritera dużo dyscypliny i umiejętności organizacji pracy. Terminowość wykonania zleceń jest tu bowiem kluczowa. Podstawą jest tu zatem motywacja, wynikająca z wewnętrznej potrzeby i świadomości, że tylko od nas zależy czy odniesiemy sukces czy nie.

Odporność emocjonalna

To kolejna cecha, jaką warto posiadać żeby pracować w tym zawodzie. Duży dystans do siebie, do tego co robimy. A jednocześnie – umiejętność radzenia sobie z sytuacjami, kiedy cudze teksty okażą się lepsze od naszych własnych. Na copywritera nie raz spaść może fala krytyki ze strony zleceniodawcy, szczególnie jeśli przygotowane treści nie będą zbieżne z oczekiwaniami i założeniami klienta. Czasem bywa, że copywriter musi nanieść poprawki.

Czy copywriter odpoczywa?

Oczywiście, że tak! Ale ile czasu poświęca na odpoczynek? Ciężko tu wskazywać na jakieś konkrety. Jest to bowiem również kwestia indywidualna. Często czas odpoczynku zależny jest także od ilości zleceń, jakie w danym momencie ma do zrealizowania copywriter. Oraz od tak zwanej weny, czyli umiejętności skupienia myśli, formułowania zwięzłej, tematycznej wypowiedzi, co nie zawsze jest sprawą prostą.

Praca jako copywriter – przyjemność czy ciężki kawałek chleba?

Praca copywritera często przez osoby nie związane z branżą postrzegana jest jako prosta i przyjemna, a elastyczności w pracy niejeden mu zazdrości. Ale ten, który pracował  jako copy wie, że nie zawsze to tak ładnie i ciekawie wygląda. Tak, copywriting to wbrew pozorom bardzo ciężka praca. Gdyby było inaczej, to każdy chciałby pracować na tak elastycznych warunkach i samemu decydować kiedy pracuje, a kiedy odpoczywa. Dlatego, zanim zdecydujemy się na pracę jako freelancer i zwiążemy swoje zawodowe plany z copywritingiem, może warto na początek rozważyć podjęcie pracy dodatkowej, która pozwoli zweryfikować czy taki rodzaj pracy jest dla nas czy niekoniecznie.

Porozmawiajmy
o Twoim projekcie

Umów się na rozmowę w celu dobrania najlepszych rozwiązań do realizacji Twojego projektu.





    BLOG

    Nasze ostatnie wpisy

    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Cenimy państwa prywatność
    Ustawienia ciastek
    Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
    Dostosuj Odrzuć wszystkie Akceptuj wszystkie
    Ustawienia ciastek
    Dostosuj ustawienia
    „Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
    Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
    Używamy plików cookie Google Analytics. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za państwa uprzednią zgodą.
    Reklamowe pliki cookies służą m.in. do analizowania efektywności działań reklamowych i śledzenia konwersji.
    Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami

    Brak plików cookies.

    Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych

    Brak plików cookies.

    Zapisz ustawienia Akceptuj wszystkie
    Ustawienia ciastek