Blog

WOMM – jak pisać, żeby czytelnicy uwierzyli?

Termin WOMM, czyli Word of Mouth Marketing, w Polsce o wiele bardziej znany jest pod pojęciem marketing szeptany. W obu przypadkach mamy do czynienia z formą marketingu, która polega na nakłonieniu konsumenta przez osobę reklamującą (podającą się za konsumenta i swoim stylem pisania dająca do zrozumienia, że jest konsumentem) do zakupu produktu/skorzystania z usługi/wykonania innej czynności (na przykład rejestracji na danej stronie, wypełnienie ankiety), na której zależy firmie zlecającej WOMM.
Marketing szeptany to w czasach internetu niezwykle skuteczne narzędzie, za pomocą którego wielkie marki kreują popyt na swoje produkty/usługi, a mniejsze przedsiębiorstwa budują bazę konsumentów oraz umacniają pozycję w branży. Należy jednak pamiętać, że WOMM może być bronią obosieczną – kampania reklamy szeptanej przeprowadzona skutecznie da wiele korzyści, natomiast źle przemyślana lub wykonana nieprofesjonalnie potrafi zniszczyć wizerunek marki i skutecznie zniechęcić prawdziwych konsumentów do jakiejkolwiek interakcji z reklamowaną firmą i jej produktami.

Marketing szeptany - WOMM

Marketing szeptany – WOMM

Jak przygotować kampanię WOMM i jak pisać reklamowe posty szeptane, aby były wiarygodne?

Poniżej kilka sprawdzonych porad, po zastosowaniu których każda kampania szeptana zostanie zaliczona do tych udanych, przynosząc wyczekiwane (lub nawet przewyższające oczekiwania) przez reklamodawców rezultaty.

  • Wybór forów/portali/wątków, na których będziemy szeptać

Pierwszym krokiem w każdej kampanii WOMM jest znalezienie forów/portali i wątków, które pasują tematycznie do reklamowanego produktu/usługi. Nie ma sensu szeptać o oponach do auta na forum poświęconym kulinariom (nawet w działach offtopic). Miejsce, na którym chcemy przeprowadzić wiarygodną kampanię WOMM powinno obfitować w grono potencjalnych odbiorców marki.

Przed zakwalifikowaniem danego forum do naszej bazy WOMM, warto również sprawdzić parametry samej strony oraz aktywność użytkowników. Fora, gdzie ostatni post napisany został w zeszłym roku lub strony, gdzie baza użytkowników sięga zawrotne 10 userów, śmiało możemy pominąć. To samo tyczy się stron zbanowanych w Google (strona zwraca site:0) lub portali, które nie cieszą się w danej branży uznaniem. Śmiało możemy stawiać jakość ponad ilość – lepiej wybrać kilka dużych, znanych i cenionych forów, niż setki nic nie wartych portali, na których nie ma użytkowników.

  • Rejestracja kont użytkowników

Gdy mamy już wybraną bazę forów/portali, na których będziemy szeptać – czas zająć się rejestracją kont użytkowników. Oczywiście szeptać możemy również w komentarzach pod artykułami, wtedy nie musimy rejestrować kont. Skupmy się jednak na forach, gdzie rejestracja użytkownika jest wymagana. W tym punkcie warto zadbać o stosowanie różnych nicków/loginów, które nie będą związane z nazwą marki lub produktu, który mamy zamiar reklamować. Wiele forów wymaga także dodatkowej akceptacji zarejestrowanych użytkowników – proces rejestracji warto zacząć odpowiednio wcześniej, aby przygotować konta do dalszej publikacji postów. Co więcej, należy napisać kilka/klikanaście postów neutralnych, aby uwiarygodnić konto.

Wcześniejsza rejestracja kont ma też inną zaletę – moderatorzy analizujący posty z reklamami produktów bardzo często sprawdzają, kiedy dane konto zostało zarejestrowane, jaka jest historia postów i czy użytkownik nie założył konta tylko po to, aby opublikować link promujący dany produkt.

  • Napisanie i publikacja posta reklamowego

Mamy już konto z historią i opublikowanym neutralnymi postami, czas więc przejść do crem de la crem, czyli pisania i publikacji posta reklamowego. To właśnie teraz będzie największy sprawdzian naszych wszystkich działań w zakresie WOMM.

Pisząc posta reklamowego zadbaj o:

  1. poprawną polszczyznę, prosty przekaz i zwięzłość (nikt nie będzie czytał 10 tysięcy znaków posta reklamowego),
  2. dostosuj styl pisania do danego forum/branży, w poście stosuj wyrażenia, które znane są wśród użytkowników (na przykład reklamując odzież motocyklową, śmiało korzystaj ze skrótu LWG – to popularne pozdrowienie wśród motocyklistów),
  3. zapoznaj się z tematem, reklamowanym produktem/usługą i na każdym kroku argumentuj, dlaczego warto skorzystać z tej, a nie innej oferty,
  4. pisz z perspektywy konsumenta, który zna się na reklamowanym produkcie/usłudze, stylem pisania kreuj wizerunek osoby doświadczonej, której można zaufać,
  5. w poście staraj się zawrzeć link kierujący bezpośrednio do strony produktu lub usługi – dzięki temu pomagasz innym użytkownikom szybciej znaleźć reklamowany produkt i przy okazji budujesz profil linkowy strony, co ma duże znaczenie dla pozycjonowania i kampanii SEO – pieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu.
  6. publikuj posty w istniejącym tematycznym wątku (unikaj zakładania nowych wątków, a jeżeli już musisz to robić – przed napisaniem posta reklamowego, sprowokuj rozmowę z innymi użytkownikami – na przykład zadaj pytanie z innego konta),
  7. nie duplikuj postów reklamowych na wielu forach, unikaj wątków, gdzie inni szeptacze polecają inne firmy.

Kampanie WOMM – podsumowanie

WOMM był, jest i będzie jednym z najważniejszych narzędzi marketingu XXI wieku. Mimo ryzyka pod postacią zdemaskowania „szeptacza” i bezpośredniego, negatywnego wpływu na wizerunek marki, która w ten sposób się reklamuje, coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z WOMM. To tanie, piekielnie skuteczne, wpływające pozytywnie na SEO strony reklamowanej i w wielu przypadkach budujące/poprawiające wizerunek samej marki narzędzie marketingowe, które po prostu nie ma lepszej alternatywy. Należy jedynie pamiętać o tym, aby stawiać na jakość, odpowiednio przygotować się do szeptania i co najważniejsze – precyzyjnie i z rozwagą pisać wpisy reklamowe. Zachowując wysokie standardy jakości kampanii WOMM, minimalizujemy ryzyko niepowodzenia, potęgując korzyści reklamowe.

Wróć