Blog

Marketing wirusowy w promocji i budowie marki

O tym, że w dobie dużej konkurencji firmy muszą poświęcić wiele uwagi działaniom związanym z reklamą i marketingiem nie trzeba już nikogo przekonywać. Ilość energii, kapitału oraz innych składników, jakie należy zaangażować zależy od wielu czynników. Takich jak branża, w której działa firma, od tego, czy funkcjonuje ona na rynku lokalnym, krajowym czy globalnym, a także wielu, wielu innych. Duże znaczenie dla sukcesu firmy ma również budowanie świadomości marki wśród konsumentów.

Gwarancja sukcesu?

Na sukces firmy składa się obecnie wiele czynników. Firmy funkcjonując w otoczeniu rynkowym przeprowadzają szczegółową analizę sytuacji wewnątrz oraz na zewnątrz przedsiębiorstwa i dopiero na tej podstawie podejmują decyzję o dalszym kierunku działania. Każda podjęta decyzja nie daje jednak pewności, że sukces zostanie osiągnięty, szczególnie w krótkiej perspektywie czasowej. Jednym z czynników, które mogą istotnie wpływać na sukces przedsiębiorstwa i który jest szczególnie ważny w pracy marketingowców to budowanie wśród społeczności świadomości marki. Jest to o tyle istotne, że zagadnienia związane z marką i kreowaniem jej zostały wyszczególnione jako osobna gałąź zarządzania. Jeżeli konsumenci kojarzą nazwę, logo, opinię o marce i całą otoczkę jaka została stworzona w ich świadomości budowane są pozytywne odczucia, a to na nich opiera się kształtowanie odpowiedniego wizerunku firmy.

Świadomość marki a rozwój nowoczesnych technologii

Od lat nowe technologie zyskują coraz większe znaczenie w społeczeństwie. Jeszcze kilka lat wstecz smartfon czy regularny dostęp do Internetu w telefonie brzmiały dość niesamowicie, dzisiaj natomiast są to rzeczy, które już nikogo nie dziwią. Taki stan rzeczy sprawił, że osoby odpowiedzialne za marketing w firmach także musiały zmienić sposób swojego postępowania i myślenia o promocji swoich produktów i usług, skupiając dużą uwagę na wykorzystaniu rozwoju techniki do celów reklamowych. Firmy oraz specjaliści doskonale zdawali sobie sprawę, że żeby nie zostać w tyle muszą rozwijać się, a rozwój ten powinien uwzględniać nowe sposoby komunikacji z konsumentami. Sposobów dotarcia do użytkowników jest wiele, poprzez firmowe strony internetowe, komunikatory oraz coraz bardziej popularną obecność w różnego typu mediach społecznościowych. Jednym z wykorzystywanych sposobów na budowanie świadomości marki stał się również marketing wirusowy.

Marketing wirusowy – co to takiego?

Marketing wirusowy nazywany jest także reklamą wirusową. Jednak nie ma się czego obawiać, marketing wirusowy nie ma nic wspólnego z niedozwolonymi praktykami. Są to działania polegające na tym, że rozpoczynane są pewne, zaplanowane czynności, które mają zapoczątkować dalsze przesyłanie informacji między użytkownikami – klientami firmy. Inicjacja działań ma wyzwolić swego rodzaju lawinę, w wyniku której to sami klienci będą przekazywali między sobą istotne informacje, dotyczące np. produktów czy usług firmy, aktualnych promocji, czy innych, istotnych dla podmiotu informacji. Co ważne, tematyka nie musi być tu konkretnie sprecyzowana, bo równie istotne jest budowanie w ten sposób świadomości marki wśród konsumentów, dbania o jej rozpoznawalność w docelowej grupie klientów.

Narzędzie doskonałe?

Marketing wirusowy jest narzędziem, które wykorzystywane może być właściwie w dowolny sposób, a jego skuteczność zależy w dużym stopniu od inicjatywy czy kreatywności osób odpowiedzialnych za promocję firmy. Obserwując trendy w branży można wskazać bardzo dużą różnorodność, jaką przedstawiają firmy rozpoczynające działania marketingu wirusowego. Nieograniczone możliwości prezentacji sprawiają, że każdy może szukać swojego sposobu na to, by wyróżnić się spośród podobnych produktów (usług) firm konkurencyjnych i stać się marką rozpoznawalną i kojarzoną. Niewątpliwą zaletą marketingu wirusowego jest fakt, że po uruchomieniu, inicjacji przez firmę określonych zadań, dalsze etapy realizacji, jeżeli wszystko zostało dobrze zaplanowane, będą w sposób naturalny się rozpowszechniały, niczym lawina, a wypuszczone w pierwszej fazie informacje docierać będą do coraz większego grona odbiorców.

Przykłady reklamy wirusowej

Kreatywność marketingowców dbających o rozwój świadomości marki wśród konsumentów bywa wręcz nieograniczona. Każdy stara wymyślić się coś, co zainteresuje i przyciągnie uwagę, co zaciekawi, zaintryguje lub czasem nawet wywołując kontrowersje, będzie rozpowszechniane dalej. W Internecie można znaleźć mnóstwo przykładów kampanii promocyjnych opartych na marketingu internetowym. Często pojawiającymi się przykładami wirusowego marketingu są filmiki czy scenki, które pojawiające się w sieci. Mimo że są one kreowane na spontaniczne i wyglądające na amatorskie, stanowią doskonale zaplanowane i wyreżyserowane działania marketingowe. Opierają się na sytuacjach zabawnych, często intrygujących, co sprawia, że użytkownicy chętnie przesyłają zazwyczaj linki do materiału dalej, do swoich znajomych, a ci znowu do swoich znajomych. Tym sposobem uruchomiona zostaje maszyna, a reklama i przy tym budowanie świadomości marki wśród konsumentów realizowane jest w sposób naturalny i organiczny. Najważniejszym elementem jest tu dobór odpowiednich treści, co nie należy do spraw łatwych. Muszą one być idealnie wyważone, czyli dostarczać użytkownikom dopasowane treści, ciekawe merytorycznie, intrygujące, ale nie mogą być one zbyt kontrowersyjne, gdyż mogłoby to przynieść efekt przeciwny do oczekiwanego. Prezentowane treści o charakterze kontrowersyjnym muszą być subtelne, delikatne, tak aby zaciekawić, a nie zniechęcić. Tylko budowanie pozytywnego wizerunku pozwoli osiągnąć cel marketingu wirusowego, jakim jest kreowanie pozytywnej świadomości marki wśród konsumentów.

Wróć