Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami






Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Marketing wirusowy w promocji i budowie marki

Autor: admin

Data: Lipiec 20, 2018

marketing wirusowy

O tym, że w dobie dużej konkurencji firmy muszą poświęcić wiele uwagi działaniom związanym z reklamą i marketingiem nie trzeba już nikogo przekonywać. Ilość energii, kapitału oraz innych składników, jakie należy zaangażować zależy od wielu czynników. Takich jak branża, w której działa firma, od tego, czy funkcjonuje ona na rynku lokalnym, krajowym czy globalnym, a także wielu, wielu innych. Duże znaczenie dla sukcesu firmy ma również budowanie świadomości marki wśród konsumentów.

Gwarancja sukcesu?

Na sukces firmy składa się obecnie wiele czynników. Firmy funkcjonując w otoczeniu rynkowym przeprowadzają szczegółową analizę sytuacji wewnątrz oraz na zewnątrz przedsiębiorstwa. Dopiero na tej podstawie podejmują decyzję o dalszym kierunku działania. Każda podjęta decyzja nie daje jednak pewności, że sukces zostanie osiągnięty, szczególnie w krótkiej perspektywie czasowej. Jednym z czynników, które mogą istotnie wpływać na sukces przedsiębiorstwa i który jest szczególnie ważny w pracy marketingowców to budowanie wśród społeczności świadomości marki. Jest to o tyle istotne, że zagadnienia związane z marką i kreowaniem jej zostały wyszczególnione jako osobna gałąź zarządzania. Jeżeli konsumenci kojarzą nazwę, logo, opinię o marce i całą otoczkę jaka została stworzona w ich świadomości budowane są pozytywne odczucia. To na nich opiera się kształtowanie odpowiedniego wizerunku firmy.

Świadomość marki a rozwój nowoczesnych technologii

Od lat nowe technologie zyskują coraz większe znaczenie w społeczeństwie. Jeszcze kilka lat wstecz smartfon czy regularny dostęp do Internetu w telefonie brzmiały dość niesamowicie. Dzisiaj natomiast są to rzeczy, które już nikogo nie dziwią. Taki stan rzeczy sprawił, że osoby odpowiedzialne za marketing w firmach także musiały zmienić sposób swojego postępowania i myślenia.  Dużą uwagę skupić muszą na wykorzystaniu rozwoju techniki do celów reklamowych. Firmy oraz specjaliści doskonale zdawali sobie sprawę, że żeby nie zostać w tyle muszą się rozwijać. A rozwój ten powinien uwzględniać nowe sposoby komunikacji z konsumentami. Sposobów dotarcia do użytkowników jest wiele. Jak chociażby firmowe strony internetowe, komunikatory oraz coraz bardziej popularną obecność w różnego typu mediach społecznościowych. Jednym z wykorzystywanych sposobów na budowanie świadomości marki stał się również marketing wirusowy.

Marketing wirusowy – co to takiego?

Marketing wirusowy nazywamy często również reklamą wirusową. Jednak nie ma się czego obawiać, marketing wirusowy nie ma nic wspólnego z niedozwolonymi praktykami. Polega on na tym, że rozpowszechnia się pewne, zaplanowane informacje. Mają one zapoczątkować dalsze przesyłanie informacji między użytkownikami – klientami firmy. Inicjacja działań ma wyzwolić swego rodzaju lawinę. W jej wyniku to sami klienci będą przekazywali między sobą istotne informacje, dotyczące np. produktów czy usług firmy, aktualnych promocji, czy innych, istotnych dla podmiotu informacji. Co ważne, nie musimy mieć tutaj konkretnie sprecyzowanej tematyki. Równie istotne jest budowanie w ten sposób świadomości marki wśród konsumentów, dbania o jej rozpoznawalność w docelowej grupie klientów.

Narzędzie doskonałe?

Marketing wirusowy jest narzędziem, które wykorzystywane może być właściwie w dowolny sposób. Jego skuteczność zależy w dużym stopniu od inicjatywy czy kreatywności osób odpowiedzialnych za promocję firmy. Obserwując trendy w branży można wskazać bardzo dużą różnorodność, jaką przedstawiają firmy rozpoczynające działania marketingu wirusowego. Nieograniczone możliwości prezentacji sprawiają, że każdy może szukać swojego sposobu na to, by wyróżnić się spośród podobnych produktów (usług) firm konkurencyjnych. Każda marka może stać się marką rozpoznawalną i kojarzoną. Niewątpliwą zaletą marketingu wirusowego jest fakt, że po uruchomieniu, inicjacji przez firmę określonych zadań, dalsze etapy realizacji, jeżeli wszystko zostało dobrze zaplanowane, będą w sposób naturalny się rozpowszechniały, niczym lawina. Wypuszczone w pierwszej fazie informacje docierają do coraz większego grona odbiorców.

Przykłady reklamy wirusowej

Kreatywność marketingowców dbających o rozwój świadomości marki wśród konsumentów bywa wręcz nieograniczona. Każdy stara się wymyślić coś, co zainteresuje i przyciągnie uwagę. Każdy stara się zaciekawić lub czasem nawet wywołując kontrowersje. W Internecie można znaleźć mnóstwo przykładów kampanii promocyjnych opartych na marketingu internetowym. Często pojawiającymi się przykładami wirusowego marketingu są filmiki czy scenki, które pojawiające się w sieci. Mimo że kreuje się je spontanicznie i wyglądają na amatorskie, stanowią doskonale zaplanowane i wyreżyserowane działania marketingowe. Opierają się na sytuacjach zabawnych, często intrygujących. To sprawia, że użytkownicy chętnie przesyłają zazwyczaj linki do materiału dalej, do swoich znajomych, a ci znowu do swoich znajomych.

Tym sposobem uruchamiamy maszynę, a reklama i budowanie świadomości marki wśród konsumentów realizujemy w sposób naturalny i organiczny. Najważniejszym elementem jest tu dobór odpowiednich treści, co nie należy do spraw łatwych. Muszą one być idealnie wyważone, czyli dostarczać użytkownikom dopasowane treści, ciekawe merytorycznie, intrygujące. Nie mogą być one zbyt kontrowersyjne, gdyż mogłoby to przynieść efekt przeciwny do oczekiwanego. Prezentowane treści o charakterze kontrowersyjnym muszą być subtelne, delikatne, tak aby zaciekawić, a nie zniechęcić. Tylko budowanie pozytywnego wizerunku pozwoli osiągnąć cel marketingu wirusowego, jakim jest kreowanie pozytywnej świadomości marki wśród konsumentów.

Oceń ten artykuł!
[Total: 4 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane

Kompetencje eRzecznika, a osoby prowadzącej kampanię marketingu szeptanego. Podobieństwa i różnice

Czytaj więcej >>

Czy w dzisiejszych czasach Growth hacking jest przydatny?

Czytaj więcej >>

Jak stać się sławnym na Instagramie i czy warto go włączyć w działania marketingowe?

Czytaj więcej >>

Blog nie jest blogiem, to bardzo dobry biznes

Czytaj więcej >>
marketing wirusowy

Marketing wirusowy w promocji i budowie marki

Czytaj więcej >>
Jak pisać teksty, żeby pomagały w sprzedaży

Jak pisać teksty, żeby pomagały w sprzedaży?

Czytaj więcej >>
Ta strona wykorzystuje pliki cookie Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na na „x”. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce