Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami






Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Praca nad tekstem: redakcja i korekta

Autor: admin

Data: Styczeń 23, 2020

Tworzenie tekstu często wiąże się z jego redakcją lub korektą. Co ważne, często w wyniku braku wiedzy na ten temat, oba terminy stawia się jako zamiennik. Natomiast redakcja i korekta wymagają zupełnie innego zakresu prac, chociaż obie czynności wpływają niewątpliwie na edycję tekstu. W porządku, zatem kiedy należy zlecić profesjonalną korekcję lub redakcję tekstu? Niekiedy sam autor po zakończeniu swojej pracy nie jest w stanie wykonać skutecznie niezbędnych poprawek. Zwyczajnie nie potrafi zauważyć drobnych błędów. Dlatego też redakcję lub korektę często zleca się osobom trzecim. Świeże spojrzenie na dany tekst może przynieść nowe wnioski i pomysły.

Czym jest redakcja tekstu?

Prace redaktorskie są związane z całkowitym przeczytaniem i opracowaniem tekstu, zarówno pod kątem poprawności merytorycznej, jak również językowym. Redakcja tekstu to również sprawdzenie układu logicznego oraz kompozycyjnego.

Autor tworząc tekst, może dać się ponieść emocjom, użyć pewnego rodzaju odwołań lub też przenośni. Nie zawsze będą one jasne dla czytelnika. Dlatego też redakcja tekstu ma na celu pomóc w wyjaśnieniu zawiłych zdań lub drobnej ich zmianie, aby były bardziej przystępne. Jednak sprawdzenie tekstu pod kątem merytorycznym, ma na celu zapobieganie wprowadzenia w błąd. Tekst, który zgłaszamy do wydania, musi być poprawny merytorycznie. Wydawca nie może pozwolić sobie na rozpowszechnianie treści niepoprawnych lub wprowadzających błąd. Mogłoby to poważnie zaszkodzić wizerunkowi marki, a także samemu autorowi. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza przy tekstach naukowych, prawniczych lub biznesowych.

Tak więc redaktor nie będzie ograniczał się jedynie do poprawy drobnych błędów, ale do znacznie większego zakresu całości tekstu. Oczywiście nie bez znaczenia będzie tu również posiadanie wiedzy przez samego redaktora. Powinien on dysponować dostatecznymi informacjami z zakresu tematycznego, którego dotyczy tekst, tak aby móc swobodnie się w nim odnaleźć i potrafić wyszukać nieścisłości. Tak więc redakcji podlegają różnego rodzaju przytoczone fakty, nazwy własne, daty czy też innego rodzaju informacje.

Korekta tekstu, na czym polega?

Korekcja tekstu to skupienie się wyłącznie na eliminacji błędów interpunkcyjnych lub ortograficznych, które zostały naniesione przez autora lub pominięte podczas redakcji. Korektor nie ma jednak w swoich zadaniach wpłynąć na poprawę stylistyczną tekstu. Nie wychwytuje też błędów logicznych lub kompozycyjnych – te zadania były przypisane do redaktora. Korekcja tekstu jest zatem skupieniem się wyłącznie na błędach wpływających na prawidłowość ortograficzną i interpunkcyjną oraz składniową. Wiąże się ona z eliminacją niepotrzebnych powtórzeń, literówek czy też opuszczenia poszczególnych słów co wypływa na brak czytelności zdania. Tego typu czynności wykonuje się najczęściej już po obróbce redaktorskiej.

Obecnie w procesie korekty bardzo pomocne są programy komputerowe służące do edycji tekstów. Korektorzy często używają funkcji, które w późniejszych krokach autor może zaakceptować jednym kliknięciem. Niegdyś takie korekty wymagały dużego nakładu pracy, gdyż poprawną wartość najczęściej nanoszono na marginesach, co wymagało przepisania tekstu ponownie. Dlatego też w obecnych czasach możliwość zoptymalizowania tego procesu stała się wygodnym rozwiązaniem.

Redakcja vs korekta – co jest prostsze?

Czy zatem w porównaniu do prac redaktorskich wykonanie korekty tekstu to prostsza część przygotowania go do druku? Należy tutaj dodać, że wszystkie prace związane z poprawą oryginału są trudne. Wymagają odpowiedniego poziomu wiedzy oraz umiejętności poprawy tekstu bez drastycznej zmiany jego brzmienia, tak, aby autor zechciał je później zaakceptować. Jednak wiadomym jest, że korekta będzie wymagała nieco mniej pracy niż redakcja, która zazwyczaj zajmuje zdecydowanie więcej czasu.

Korekcja tekstu najczęściej odbywa się już po pracach redaktorskich, dlatego też łatwiej jest nanieść na nim ewentualne poprawki.

Akceptacja ostatecznej wersji

Praca nad ostateczną wersją tekstu i zaakceptowania go jest oczywiście również zależna od autora. Po szeregu prac związanych z redakcją oraz korektą tekst jest przesyłany ponownie do weryfikacji autora, którego zdanie będzie ostateczne jeśli chodzi o zgodę na publikację. Jeśli uzna on, że ilość poprawek zmieniła sens, a to co chciał on przekazać w swoim dziele nie zostało ukazane, może podjąć decyzję o braku zgody na publikację lub też całkowicie nie przyjmować nowej wersji tekstu.

Ze względu na fakt, iż redakcja tekstu wymaga niekiedy zmian stylistycznych, a także i poprawy szyku zdań, może dojść do drobnych niejasności na polu autor – redaktor, co będzie wymagało konfrontacji. Wymiana informacji pomiędzy autorem a redaktorem pozwala opracować taką wersję tekstu, która będzie spełniała oczekiwania autora, ale również i wydawnictwa.

Czy zatem prace redaktorskie i korekcja są potrzebne? Oczywiście, że tak. Nie bez powodu wyżej oceniamy teksty poddane profesjonalnemu sprawdzeniu. Prostym przykładem są prace dyplomowe – magisterskie lub licencjackie. Przed ostatecznym oddaniem gotowej pracy do zaliczenia, wielu studentów decyduje się na oddanie swojej pracy do specjalisty, który będzie mógł usunąć błędy psujące wizerunek pracy. Dzięki temu zabiegowi prace oddane do zaliczenia otrzymuję większą ilość punktów w komisjach egzaminacyjnych.

Jaki jest wniosek? Teksty dopracowane i poprawnie zapisane cieszą się większym uznaniem niż nawet najbardziej ciekawa fabuła, ale zapisana w sposób niepoprawny, z rażącymi błędami lub bez poprawności kompozycyjnej. Autora tego typu tekstu jest zazwyczaj oceniany dość nisko i ta opinia może być z nim związana na dłużej. Dlatego też przygotowując swój tekst i chcąc go przekazać do szerszego grona odbiorców, warto zwrócić się do profesjonalisty i zlecić redakcję lub korektę. Tekst poprawiony przed jego publikacją pozwoli uniknąć rozczarowań, stresu i konieczności odpierania zarzutów związanych z niewiedzą lub brakiem staranności.

Oceń ten artykuł!
[Total: 6 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane

Marketing szeptany, a budowanie wizerunku marki w Internecie

Czytaj więcej >>

Czy seks sprzedaje? (wykorzystanie SEXu w marketingu)

Czytaj więcej >>

eRzecznik w działaniach kryzysowych samorządów

Czytaj więcej >>

Dlaczego nie warto przerywać działań marketingowych podczas pandemii koronawirusa?

Czytaj więcej >>

Pandemia koronawirusa a sprzedaż w e-commerce

Czytaj więcej >>

Kompetencje eRzecznika, a osoby prowadzącej kampanię marketingu szeptanego. Podobieństwa i różnice

Czytaj więcej >>

Czy w dzisiejszych czasach Growth hacking jest przydatny?

Czytaj więcej >>

Jak stać się sławnym na Instagramie i czy warto go włączyć w działania marketingowe?

Czytaj więcej >>
Ta strona wykorzystuje pliki cookie Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na na „x”. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce