Bez kategorii

Pepsi – najlepsze reklamy w historii marki

24
maj
2020

Papsi, czyli napój, który kojarzy każdy. Logo w barwach niebieskiego, bieli i czerwieni jest znane na całym świecie. Oprócz charakterystycznego smaku, marka może poszczycić się ciekawymi i innowacyjnymi kreacjami reklamowymi, dlatego warto przyjrzeć się najlepszym reklamom w jej historii.

Kilka słów o historii marki

Pepsi nie gości na naszych stołach od wczoraj. Marka ma swoją tradycję, ponieważ jej początek sięga jeszcze w XIX wieku. Już wtedy można było skosztować napoju w barze z wodą sodową w New Bern w Północnej Karolinie. Jego twórcą był farmaceuta Caleb Bradham. Wtedy Pepsi było jeszcze nazywane „Napojem Brada”. W jej ówczesny skład wchodziły:

  • woda gazowana,
  • cukier,
  • wanilia,
  • olejki,
  • orzeszki cola.

Dokładnie 28 sierpnia 1898 „Napój Brada” przyjął nazwę „Pepsi-Cola”. W 1902 roku została założona firma i rozpoczęta pierwsza kampania marketingowa. Przez niemal 40 lat funkcjonowania firma przeżywała wzloty i upadki. Mimo okresowych trudności nadal się rozwijała i poszerzała swoje wpływy.

Jingle reklamowy Pepsi zostaje amerykańskim przebojem

Do 1934 r. Pepsi dotarło nie tylko do całych Stanów Zjednoczonych. Zawitało także do:

  • Kanady,
  • Argentyny,
  • Wielkiej Brytanii,
  • Rosji

Właśnie w tym roku umarł twórca Pepsi Coli – Caleb Bradham.

W wyniku kilkuletniego sporu o dominację w 1938 roku nowym prezesem firmy został Walter Mack. Pod jego kierownictwem działania marketingowe marki zostały zupełnie odmienione i odświeżone. Na potrzeby kampanii zostały stworzone postaci „Pepsi & Pete”. Z ich udziałem powstawały komiksy i nagrania reklamowe. Na największą uwagę zasługuje nagranie „Pepsi-Cola hits the spot…”. Pierwszy jingle marki okazał się tak dużym sukcesem, że został amerykańskim przebojem. Całe pokolenie lat czterdziestych XX wieku zapamiętało te słowa i melodię.

Szczeniaki w reklamie Pepsi

Lata sześćdziesiąte przyniosły zwrot kierunku działań reklamowych marki. Reklamy skierowano do młodych osób z pokolenia „baby-boomers”. Wraz z tym zmieniono logo oraz hasło przewodnie. Pojawiło się Diet Pepsi, które było pierwszym amerykańskim napojem dietetycznym. Na szczególną uwagę zasługuje reklama „Puppies”, która wywodzi się z tego okresu.

Szczeniaki wskakujące na rozchichotanego chłopca i liżące jego twarz spotkały się z pozytywnym odzewem, ponieważ Amerykanie wręcz pokochali ten widok. Ale reklama nie zdobyła uznania tylko wśród publiczności przed telewizorami i kinowymi ekranami. W 1970 r. twórca reklamy – Ron Dexter – odebrał w Cannes nagrodę za najlepszą reklamę telewizyjną. Pepsi mogło się pochwalić nie tylko wysoką sprzedażą i dobrą opinią społeczności, ale także uznaniem w branży marketingowej!

Zaostrzenie wojny colowej

Od początku istnienia marek Pepsi-Cola i Coca-Cola walczyły o wpływy. Marka Pepsi znalazła sposób na wysunięcie się na prowadzenie. Reklama porównawcza – bo o niej mowa – była niezwykle ryzykownym posunięciem. Ale wraz z dużym ryzykiem także pojawia się możliwość dużego zysku. Dlatego w 1975 roku została stworzona kampania „Pepsi Challenge”.

W jej ramach badanych poddawano ślepemu testowi smaku pomiędzy Pepsi oraz Coca-Colą. Następnie po tym, kiedy badani określili, który napój im bardziej smakuje, odsłaniano butelki z etykietami. Okazywało się, że wybranym napojem było Pepsi! Istnieją plotki, że Coca-Cola wpadła na ten pomysł jeszcze przed Pepsi, ale wyniki badań nie były dla nich zadowalające. Ile w tym prawdy? Trudno powiedzieć.

Jeszcze więcej nagród dla reklam Pepsi

W drugiej połowie lat osiemdziesiątych następuje kolejna zmiana w narracji działań marketingowych. Tym razem Pepsi staje się rozrywkowa, ponieważ w spotach występują gwiazdy muzyki pop i estrady. Kampania „New Generation” okazała się strzałem dziesiątkę i otrzymała ponad 58 nagród różnych organizacji reklamowych i filmowych.

W reklamach występowały takie gwiazdy jak m.in.:

  • Lionel Richie,
  • Tina Turner,
  • Billy Crystal,
  • Don Johnson,
  • Michael J. Fox,
  • Shirley Maclaine.

Całkowita lista gwiazd grających w reklamach Pepsi jest o wiele dłuższa.

Przyszłość reklam Pepsi

Reklamy, które można zobaczyć obecnie na ekranach telewizorów czy podczas mistrzostw Super Bowl także robią wrażenie. Jednak są na tyle młode, że nie zdążyły się wpisać w naszą kulturę. Dwudziesty pierwszy wiek przyniósł falę reklam ze sportowcami. Obecnie marka znowu wraca do gwiazd muzycznych. Można być pewnym, że jeszcze nie raz nas zaskoczy.

Porozmawiajmy
o Twoim projekcie

Umów się na rozmowę w celu dobrania najlepszych rozwiązań do realizacji Twojego projektu.





    BLOG

    Nasze ostatnie wpisy

    Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Cenimy państwa prywatność
    Ustawienia ciastek
    Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
    Dostosuj Odrzuć wszystkie Akceptuj wszystkie
    Ustawienia ciastek
    Dostosuj ustawienia
    „Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
    Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
    Używamy plików cookie Google Analytics. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za państwa uprzednią zgodą.
    Reklamowe pliki cookies służą m.in. do analizowania efektywności działań reklamowych i śledzenia konwersji.
    Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami

    Brak plików cookies.

    Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych

    Brak plików cookies.

    Zapisz ustawienia Akceptuj wszystkie
    Ustawienia ciastek