Papsi, czyli napój, który kojarzy każdy. Logo w barwach niebieskiego, bieli i czerwieni jest znane na całym świecie. Oprócz charakterystycznego smaku, marka może poszczycić się ciekawymi i innowacyjnymi kreacjami reklamowymi, dlatego warto przyjrzeć się najlepszym reklamom w jej historii.
Pepsi nie gości na naszych stołach od wczoraj. Marka ma swoją tradycję, ponieważ jej początek sięga jeszcze w XIX wieku. Już wtedy można było skosztować napoju w barze z wodą sodową w New Bern w Północnej Karolinie. Jego twórcą był farmaceuta Caleb Bradham. Wtedy Pepsi było jeszcze nazywane „Napojem Brada”. W jej ówczesny skład wchodziły:
Dokładnie 28 sierpnia 1898 „Napój Brada” przyjął nazwę „Pepsi-Cola”. W 1902 roku została założona firma i rozpoczęta pierwsza kampania marketingowa. Przez niemal 40 lat funkcjonowania firma przeżywała wzloty i upadki. Mimo okresowych trudności nadal się rozwijała i poszerzała swoje wpływy.
Do 1934 r. Pepsi dotarło nie tylko do całych Stanów Zjednoczonych. Zawitało także do:
Właśnie w tym roku umarł twórca Pepsi Coli – Caleb Bradham.
W wyniku kilkuletniego sporu o dominację w 1938 roku nowym prezesem firmy został Walter Mack. Pod jego kierownictwem działania marketingowe marki zostały zupełnie odmienione i odświeżone. Na potrzeby kampanii zostały stworzone postaci „Pepsi & Pete”. Z ich udziałem powstawały komiksy i nagrania reklamowe. Na największą uwagę zasługuje nagranie „Pepsi-Cola hits the spot…”. Pierwszy jingle marki okazał się tak dużym sukcesem, że został amerykańskim przebojem. Całe pokolenie lat czterdziestych XX wieku zapamiętało te słowa i melodię.
Lata sześćdziesiąte przyniosły zwrot kierunku działań reklamowych marki. Reklamy skierowano do młodych osób z pokolenia „baby-boomers”. Wraz z tym zmieniono logo oraz hasło przewodnie. Pojawiło się Diet Pepsi, które było pierwszym amerykańskim napojem dietetycznym. Na szczególną uwagę zasługuje reklama „Puppies”, która wywodzi się z tego okresu.
Szczeniaki wskakujące na rozchichotanego chłopca i liżące jego twarz spotkały się z pozytywnym odzewem, ponieważ Amerykanie wręcz pokochali ten widok. Ale reklama nie zdobyła uznania tylko wśród publiczności przed telewizorami i kinowymi ekranami. W 1970 r. twórca reklamy – Ron Dexter – odebrał w Cannes nagrodę za najlepszą reklamę telewizyjną. Pepsi mogło się pochwalić nie tylko wysoką sprzedażą i dobrą opinią społeczności, ale także uznaniem w branży marketingowej!
Od początku istnienia marek Pepsi-Cola i Coca-Cola walczyły o wpływy. Marka Pepsi znalazła sposób na wysunięcie się na prowadzenie. Reklama porównawcza – bo o niej mowa – była niezwykle ryzykownym posunięciem. Ale wraz z dużym ryzykiem także pojawia się możliwość dużego zysku. Dlatego w 1975 roku została stworzona kampania „Pepsi Challenge”.
W jej ramach badanych poddawano ślepemu testowi smaku pomiędzy Pepsi oraz Coca-Colą. Następnie po tym, kiedy badani określili, który napój im bardziej smakuje, odsłaniano butelki z etykietami. Okazywało się, że wybranym napojem było Pepsi! Istnieją plotki, że Coca-Cola wpadła na ten pomysł jeszcze przed Pepsi, ale wyniki badań nie były dla nich zadowalające. Ile w tym prawdy? Trudno powiedzieć.
W drugiej połowie lat osiemdziesiątych następuje kolejna zmiana w narracji działań marketingowych. Tym razem Pepsi staje się rozrywkowa, ponieważ w spotach występują gwiazdy muzyki pop i estrady. Kampania „New Generation” okazała się strzałem dziesiątkę i otrzymała ponad 58 nagród różnych organizacji reklamowych i filmowych.
W reklamach występowały takie gwiazdy jak m.in.:
Całkowita lista gwiazd grających w reklamach Pepsi jest o wiele dłuższa.
Reklamy, które można zobaczyć obecnie na ekranach telewizorów czy podczas mistrzostw Super Bowl także robią wrażenie. Jednak są na tyle młode, że nie zdążyły się wpisać w naszą kulturę. Dwudziesty pierwszy wiek przyniósł falę reklam ze sportowcami. Obecnie marka znowu wraca do gwiazd muzycznych. Można być pewnym, że jeszcze nie raz nas zaskoczy.