Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami






Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Wartościowy link, czyli jaki? (podstawy pozycjonowania)

Autor: admin

Data: Maj 17, 2020

Link to umieszczony w Internecie adres strony internetowej, który jest klikalny i po kliknięciu przenosi użytkownika (automatycznie otwiera) na stronę znajdującą się pod tym linkiem. Jest to wygodna forma nawigowania pomiędzy różnymi witrynami – nie trzeba przepisywać czy kopiować i wklejać adresu, a najechanie na link kursorem i kliknięcie jest naturalną akcją intuicyjnie wykonywaną przez Internautę. Dlaczego zamieszczamy odnośniki do innych stron, zamiast podać ich treść od razu?

Wynika to przede wszystkim z praktyczności i organizacji informacji. Jeśli przedstawiamy zakres naszej oferty, opisujemy szczegóły wykonywanych usług, to cennik niekoniecznie będzie w tym miejscu potrzebny. Zamieszczamy jednak odnośnik do cennika i to użytkownik decyduje, czy chce w niego kliknąć i przenieść się do strony, na której jest odpowiednia tabela, czy czytać dalej treść obecną na stronie. Takie linki prowadzące do podstron w ramach jednej witryny, to tak zwane linki wewnętrzne. Drugą odmianą są linki zewnętrzne, czyli te, które kierują z jednego adresu na inne strony, opublikowane pod inną domeną. W pewnym sensie są podobne do odnośników, które znajdują się w książkach drukowanych, czy pracach naukowych, mówiących o tym, że więcej szczegółów dla danego zagadnienia możemy znaleźć w innej publikacji. Jednak w Internecie linki odgrywają bardzo istotną rolę marketingową.

Jak wygląda wyszukiwanie?

W obecnych czasach aby znaleźć w Internecie interesujące nas treści rzadko kiedy wpisujemy w przeglądarkę pełen adres strony, który znamy z pamięci, lub skądś przepisujemy. Są to sytuacje, które przypominają jazdę samochodem pod dobrze nam znany adres. Kiedy jednak nie znamy drogi, którą chcemy jechać, lokalizacji miejsca, bądź nawet adresu, wtedy konieczne jest wyszukiwanie. Poza Internetem – w terenie korzystamy z mapy bądź nawigacji.

W Internecie taką rolę odgrywają wyszukiwarki. W polu wyszukiwarki wpisujemy hasło bądź kilka wyrażeń, lub całe zdanie, które nas interesuje, a silnik wyszukiwarki zajmuje się dopasowaniem treści i zaproponowaniem nam wyników. Jeśli naszemu hasłu odpowiada wiele wyników, otrzymamy listę zawierającą krótki opis dopasowania oraz odnośnik, który przekieruje nas do strony. Takich wyników może być nawet kilkaset, wtedy są one rozmieszczone na kilku stronach wyszukiwania. Może się zdarzyć również, że wyszukiwarka nie znajdzie żadnych dopasowań do naszego zapytania.

Co powoduje, że wyszukiwarki znajdują strony?

Każda wyszukiwarka internetowa ma zbudowany odpowiednio zaprogramowany tak zwany silnik. Sprawdza on strony internetowe i korzystając z odpowiedniego algorytmu, decyduje o tym, do jakich haseł pasuje zawartość danej strony i jak bardzo im odpowiada. Mechanizmy wyszukiwania są bardzo zaawansowane, skomplikowane i stale aktualizowane. Ogólnie rzecz biorąc oparte są o zaawansowane modele statystyczne. Zadaniem wyszukiwarki jest przecież nie samo szukanie, a znalezienie dla nas jak najlepszego wyniku. Dlaczego?

Dziś już mało kto pamięta używanie Internetu i wyszukiwarek pod koniec 20 wieku. Przed erą Google, istniały programy wyszukujące treści internetowe, które potrafiły już sprawnie przeszukiwać Internet. Spośród wielu czynników, które zdecydowały o sukcesie wyszukiwarki Google i jej spektakularnym rozwoju, z pewnością największe znaczenie miało to, że o ile pozostali szukali, to Google znajdowało.

Jakość wyników, które pojawiały się w propozycjach nowej wyszukiwarki, dalece przewyższała konkurencję. To szybko przyciągnęło użytkowników, którzy jednocześnie porzucili pozostałe wyszukiwarki. W kulturze masowej i języku częstą odpowiedzią na różnego rodzaju pytania, w szczególności zadawane w Internecie było Google. I ta odpowiedź miała sens, gdyż wiele zagadnień już zostało w Internecie opisanych, a teraz również ich znalezienie stało się proste. A do kojarzenia wyników ze stronami, silniki używają linków.

Jak wyszukiwarka używa linków?

Przeszukując strony internetowe, algorytm wyszukiwarki liczy częstotliwość pojawiania się danego rodzaju wyrażeń na danej stronie. Wyższa statystyka występowania danego hasła sugeruje, że dana strona będzie zawierała interesujące treści dla szukającego. Tutaj brane są pod uwagę zarówno frazy występujące na danej stronie, ale również jak i na innych. Jeśli jedna strona – przykładowo forum internetowe zawiera dyskusję na jakiś temat, a w tej dyskusji pojawia się odnośnik do strony internetowej, silnik wyszukiwarki skojarzy link ze słowami pojawiającymi się w danej dyskusji.

Taki zewnętrzny link wzmacnia wiarygodność strony, do której prowadzi, jako odpowiedzi na dane wyszukiwane zagadnienie. Tak jak użytkownik po przeczytaniu wpisu na danym forum prawdopodobnie skierowałby się na stronę, której link zewnętrzny został tam zamieszczony, tak i silnik wyszukiwania pozwala nam zaoszczędzić czas i analizując różnego rodzaju strony, ich content i odnośniki proponuje je w wynikach wyszukiwania. Tworzy w ten sposób swego rodzaju ranking stron internetowych dla danego słowa kluczowego. Według tych wyników strony znajdujące się na górze rankingu zawierają najbardziej trafne odpowiedzi w porównaniu do tych zestawionych niżej.

Od czego zależy pozycja w rankingu?

W początkach działania wyszukiwarek głównym kryterium była ilość odwołań i zgodność słów kluczowych, czy tak zwanych tagów. Firmy dostrzegły, że strona internetowa to potężne narzędzie marketingu, a pozycja w wynikach wyszukiwania jest kluczowa dla skuteczności pozyskania klientów. Zaczęły więc wykorzystywać mechanizmy wyszukiwania, aby wspiąć się wyżej w rankingach. Tak powstało zagadnienie pozycjonowania oraz cały rynek wyspecjalizowanych firm, oferujących tego typu usługi.

Pierwszym orężem pozycjonowania były katalogi, które istniały jeszcze przed wyszukiwarkami i na których wyszukiwarki opierały swoje wyniki. W materialnym świecie szukając kontaktu do firmy, korzystaliśmy z książki telefonicznej, czy papierowego katalogu firm lokalnych. Ich odpowiedniki szybko powstały w internecie. Jak grzyby po deszczu pojawiały się nowe katalogi, do których można było dodać linki do stron wraz z odpowiednimi słowami kluczowymi. Im większa obecność w katalogach, a słowa kluczowe bardziej trafne, tym wyższa pozycja w wyszukiwaniu. Wpisy w tego rodzaju bazach były dodawane hurtowo, jednak ujawniły również minusy algorytmu. W ten sposób można było wypozycjonować stronę, której treść nie odpowiadała hasłom wyszukiwania i nie interesowała użytkowników.

Programiści wyszukiwarek szybko na to zareagowali, modyfikując swoje algorytmy, ale także politykę wyszukiwania. Takie katalogi mocno straciły na znaczeniu. Właściciele tych serwisów się bardziej wrażliwi na próby manipulacji wynikami wyszukiwania do tego stopnia, że wprowadzili nawet mechanizmy usuwania z wyników stron, co do których wykryto ewidentne próby oszukania wyszukiwarki. W końcu to na jakości znalezionych odnośników opiera się ich wiarygodność.

Od czego zależy, czy wyszukiwarka znajdzie stronę?

Czasem mówi się, że jakie pytanie, taka odpowiedź. To może się sprawdzać w przypadku wyszukiwania w internecie. Jeśli słowa wyszukiwania dobrze opisują zagadnienie, które nas interesuje, mamy większą szansę, że otrzymamy odpowiedź. Jednak gdy opiszemy zbyt precyzyjnie, może się zdarzyć, że interesujące nas treści zostaną pominięte. Skąd wyszukiwarka wie, gdzie szukać?

Przede wszystkim wyszukiwarka sprawdza słowa kluczowe zakodowane na stronie, tzw. tagi. Kiedyś było to jedną z podstaw wyszukiwania, obecnie traci na znaczeniu, gdyż można nimi łatwo manipulować. Algorytm sprawdza też content strony, czy pokrywa się z konkretnymi słowami kluczowymi. Dlatego różnorodna, aktualizowana treść strony pomaga wynieść ją coraz wyżej w wynikach. Kolejnym narzędziem są odnośniki na zewnętrznych stronach. Jeśli gdzieś się o nas mówi, to znaczy, że w jakiś sposób jesteśmy ważni w danym obszarze. Jeśli mówi się o naszej stronie, to dla wyszukiwarki jest to wskazówka wyróżniająca tę stronę, nad innymi o podobnej tematyce. Dobre linki zewnętrzne pozwalają wywindować stronę na sam szczyt wyszukiwarek.

Jak działa dobry link?

Jeśli szukamy informacji na temat polecanego rozwiązania, usługi, lekarza, produktu itp., będzie ona dobrze i wiarygodnie przedstawiona oraz będzie linkowała w odpowiednie miejsce, to prawdopodobnie uznamy taki wpis za wiarygodny i chętnie skorzystamy z linku. Zanim podejmiemy decyzję lub w ogóle szukając pierwszy raz informacji, chętnie kierujemy się opiniami osób, które już coś znają, korzystały, mają wyrobione zdanie.

To pozwala nam nie tylko zaoszczędzić czas, ale i ograniczyć ryzyko. Opierając się na cudzych doświadczeniach, możemy lepiej wybrać. Dlatego też wiarygodna opinia kogoś powoduje, że chętnie korzystamy z linku i wchodzimy na nową stronę już z częściowo wyrobioną opinią, bądź zbudowanymi oczekiwaniami co do tego, co tam znajdziemy. Jeśli zawartość linkowanej strony odpowiada naszym oczekiwaniom, to na niej zostajemy.

Wyszukiwarki internetowe analizują również to, z jakich linkowań korzystamy i ile czasu zostajemy na docelowej stronie. Jeśli pozostajemy tam dłużej, to znaczy, że zarówno strona, jak i odnośniki są dobrej jakości. Użytkownicy Internetu są w wielu miejscach atakowani bardzo nachalną reklamą. Musieli więc i nauczyli się dobrze odróżniać zwykłą reklamę od wiarygodnej treści. Mechanizmy wyszukiwarek wyposażone w sztuczną inteligencję analizują takie zachowania ludzi i uczą się od nich, jak oceniać wiarygodność stron.

Katalogi tracą na znaczeniu – zyskują blogi

Nie jest tajemnicą, że w katalogu firm żaden klient nie szuka dla siebie wykonawcy. Nie ma więc powodu, żeby wyszukiwarka korzystała z takiego katalogu. Za to na przykład branżowy blog, z dużą liczbą czytelników oraz regularnymi aktualizacjami będzie wiarygodnym źródłem dla osób szukających wiedzy w danym temacie. Skoro tak, wyszukiwarka też potraktuje go poważnie. Jeśli na takim blogu znajdzie się fachowy artykuł dotyczący naszej branży, a w artykule tym pojawi się linkowanie, to taki link będzie o wart o wiele więcej, niż linki umieszczone gdzieś indziej, bez kontekstu.

Silniki wyszukiwarek działają również w mediach społecznościowych i analizują tamtejszy ruch. Ten ma ogromną wartość, gdyż wielu użytkowników umieszcza tam czasem niewielkich rozmiarów treści, które jednak stanowią wysoką wartość dla pozycjonowania stron. Dyskusje w mediach społecznościowych w dużej mierze zastąpiły specjalistyczne fora, a ludzie szczerze dzielą się informacjami w różnych dziedzinach. Polecają sobie artykuły, filmy, strony i produkty, często używając linków. Link klikalny w mediach społecznościowych, jeśli okaże się wiarygodny dla zwykłego człowieka, będzie zyskiwał wartość dla wyszukiwania.

Jak budować dobre linkowanie?

Możliwości jest wiele. Do przygotowywania dobrych linków możemy korzystać z bloga, na którym opiszemy fachowo zagadnienia ze swojej branży i zamieścimy logiczne odwołania do danej witryny. Możemy też nawiązać współpracę z blogerami, przykładowo wysyłając im próbkę produktu, lub dając możliwość skorzystania z usługi. Nade wszystko warto dbać o świadomość i zadowolenie klientów.

Ludzie lubią się dzielić swoimi doświadczeniami i jeśli będą zadowoleni, będą nas polecać, będą też linkować. Czasem możemy ich do tego zachęcić, organizując kampanię promocyjną. Często warunkiem udziału w konkursie jest zamieszczenie gdzieś linka firmy, czy polubienie profilu strony. Marketingowcy wykorzystują to, bo wiedzą, że silniki wyszukiwania traktują takie ruchy na ich korzyść. Możemy również skorzystać z marketingu szeptanego. Pozwoli nam on zyskać opinie i linkowania identyczne z tymi od klientów, którzy rozważają nasze produkty czy usługi, lub z nich korzystali.

Dlaczego linkowanie jest ważne?

Dobre linkowanie pomoże nam długofalowo budować pozycję strony internetowej, a co za tym idzie promocję firmy. Jeśli myślimy o marketingu w Internecie i nasza strona ma się pojawiać w wynikach wyszukiwania, obecność naszych linków w wielu miejscach Internetu jest absolutnie konieczna.

Oceń ten artykuł!
[Total: 3 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane

Marketing szeptany, a budowanie wizerunku marki w Internecie

Czytaj więcej >>

Czy seks sprzedaje? (wykorzystanie SEXu w marketingu)

Czytaj więcej >>

eRzecznik w działaniach kryzysowych samorządów

Czytaj więcej >>

Dlaczego nie warto przerywać działań marketingowych podczas pandemii koronawirusa?

Czytaj więcej >>

Pandemia koronawirusa a sprzedaż w e-commerce

Czytaj więcej >>

Kompetencje eRzecznika, a osoby prowadzącej kampanię marketingu szeptanego. Podobieństwa i różnice

Czytaj więcej >>

Czy w dzisiejszych czasach Growth hacking jest przydatny?

Czytaj więcej >>

Jak stać się sławnym na Instagramie i czy warto go włączyć w działania marketingowe?

Czytaj więcej >>
Ta strona wykorzystuje pliki cookie Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na na „x”. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce