Strategia i oprogramowanie

Strategia w komunikacji marki to jeden z nieodzownych elementów, który warunkuje wszystkie kolejne działania skierowane w stronę użytkowników. Bez opracowania odpowiedniej strategii, nie można liczyć na wzrost sprzedaży czy też zainteresowania produktem lub usługą. Strategia pozwala na wybór odpowiednich narzędzi marketingowych, rozeznanie, w jakim czasie można będzie osiągnąć korzystne dla marki założenia, postępować według wytyczonego planu i równie elastycznie odpowiadać na pojawiające się w trakcie kampanii problemy i zmiany na rynku. Uporządkowana strategia pozwala na systematyczne wdrażanie kolejnych rozwiązań ze strony marki i uporządkowanie informacji, zapobiegając chaosowi komunikacyjnemu, który często towarzyszy markom działającym w mediach internetowych przez przyjęcia konkretnego schematu. Braki te często prowadzą do podawania sprzecznych informacji, zaburzenia kontaktu z użytkownikami, a finalnie braku pomysłu na dalszy rozwój komunikacji.

W jaki sposób opracowuje się strategię marketingową?

Strategia zależy przede wszystkim od celów, jakie w konkretnej kampanii założyła sobie marka, a także od pozostałych czynników, w tym specyfiki branży w obrębie której funkcjonuje, segmentu rynku, jaki zajmuje produkt, odniesieniu własnych działań w stosunku do konkurencji, określonej grupy docelowej, dotychczasowego sposobu przekazu informacji i wielu innych wskaźników. Na podstawie tych danych dobiera się narzędzia, które będą skutecznym źródłem komunikacji i wdrażania celów założonych przez markę. Strategię można dobrać pod kątem rozwijania przekazu marki i umacniania jej pozycji, wypromowania na rynku nowych usług lub zniwelowania negatywnego PR wokół marki. Niekiedy, aby można było skutecznie wdrożyć strategię niektóre działania można pominąć, jednak nie należy zapomnieć, że inne są wręcz ze sobą nierozerwalnie powiązane, aby prowadzić płynną i spójną komunikację na zewnątrz firmy.

Niezbędne oprogramowanie wykorzystywane w strategii

Narzędzia, z których korzystamy w celu nakreślenia odpowiedniej strategii opierają się na ścisłych danych statystycznych, obrazujących, w jaki sposób komunikuje się dana marka w internetowej przestrzeni. Na ich podstawie jesteśmy w stanie oszacować, jak bardzo intensywne działania pozwolą zrealizować zamierzone efekty. Jesteśmy w stanie monitorować wszelkie treści dotyczące marki umieszczane przez nią samą, a także te pojawiające się w kontekście konkurencji i w odniesieniu do całej branży.

Oprogramowanie w ramach schematu komunikacji dobieramy w zależności od przyjętej strategii i może być ono rozumiane jako wybór niezbędnych narzędzi z zakresu IT, aplikacji mobilnych lub innych rozwiązań pozwalających krok po kroku realizować założony schemat działań. Wszystkie te narzędzia można stworzyć od podstaw bądź też korzystać z dostępnych na rynku. Wykorzystując odpowiednie narzędzia należy mieć na uwadze przede wszystkim wygodę użytkowników, pamiętając, że nie każdy z nich preferuje korzystanie z najnowszych osiągnięć technicznych.

Jakie są cechy dobrej strategii?

W ramach jej opracowania dobry strateg potrafi przede wszystkim przewidzieć konsekwencje swojego działania. Niekiedy ryzykowne posunięcia są w stanie zapewnić marce odbicie się od negatywnego stereotypu i przekierowanie na zupełnie nowy obszar, odcinając się od niekorzystnych skojarzeń. Dobra strategia charakteryzuje się również prawidłowym doborem narzędzi. Nawet niszowa aplikacja wykorzystywana jedynie przez wąskie grono użytkowników, potrafi przynieść zdecydowane lepsze wyniki kampanii marketingowej, niż zakrojone na szeroką skalę działania na popularnym portalu internetowym. Strategia marki powinna być możliwie jak najbardziej elastyczna. Dzięki temu można będzie ją modyfikować w zależności od zmieniających się realiów rynkowych. Tzw. real-time marketing, czyli marketing w czasie rzeczywistym, umożliwia odpowiedź na zmieniające się trendy i przede wszystkim działanie w jak najkrótszym czasie, odnosząc się do rzeczywistych wydarzeń. Sposób ten nie zawsze powiązany z pozostałymi działaniami marketingowymi, aczkolwiek osadzony w odpowiednim miejscu i czasie poprzez swoją "trafność" i "reakcyjność" pozwala wyzwolić reakcję licznej rzeszy użytkowników.