Social media

Czym właściwie są Social Media? Według definicji to wszystkie platformy do komunikacji, które pozwalają na publikację treści i budowanie społeczności, którą łączy miejsce zamieszkania, wykształcenie, zawód, podobne hobby, sposób spędzania wolnego czasu itp. Nie są to jednak jedynie ściśle demograficzne i społeczne czynniki. Zwartą grupę społecznością mogą również tworzyć fani kuchni śródziemnomorskiej, wielbiciele filmów komediowych czy sportowych samochodów. Zadaniem działalności w obrębie Social Media jest właśnie dotarcie do tych użytkowników. Aby tego dokonać niezbędne jest poznanie sposobu w jaki się komunikują, żargonu i typowych zwrotów, a także aktualnych trendów, które mogą poruszyć do działania właśnie taką grupę.

Kanały komunikacji w Social Media

  • Facebook - przyjmuje się, że ze względu na właściwości serwisu, a także nieustannie rosnącą liczbę użytkowników, jest to jedno z najskuteczniejszych narzędzi Social Media. Obecnie niemal niemożliwe jest, aby produkty bądź usługi, które chcemy skutecznie promować nie posiadały swojego fanpage na Facebooku. Utworzenie i prowadzenie strony firmowej z sukcesem nie polega jednak jedynie na regularnym zamieszczaniu postów i kontakcie z internautami. Te dwa elementy są niezbędne, jednak jeszcze oprócz nich należy poznać mentalność użytkowników, zaprzyjaźnić się z nimi i używać różnego rodzaju form promocji. Dopiero w ten sposób prowadzona strona przyczyni się do wykreowania pozytywnych odczuć względem marki.
  • Twitter - ze względu na specyfikę Twitter określany jest jako narzędzie potrzebne firmom do szybkiej komunikacji z bezpośrednio zainteresowanymi użytkownikami. Nie ma tam miejsca na rozległe promowanie usług, jednak może doskonale posłużyć jako miejsce publikacji komunikatów, które mogą w szybki sposób dotrzeć do zainteresowanych. Twittera popularnie w swojej komunikacji wykorzystują politycy, a także znane osobistości dla wypromowania własnej osoby.
  • Peryskop - to serwis podlegający pod Twittera i jednocześnie umożliwiający, przekazywanie na żywo krótkich filmików. Peryskop w czasie rzeczywistym może przekazać relację z ważnych wydarzeń, premier kinowych, pokazów mody czy komunikatów przedstawicieli marki. Obecnie marketingowcy przewidują, że w nieodległym czasie komunikacja za pomocą video może skutecznie konkurować z publikacjami treściowymi.
  • YouTube - to serwis zupełnie odbiegający od pozostałych. Niegdyś całkowicie pozbawiony reklam, umożliwiający darmowe zamieszczanie materiałów video, obecnie coraz chętniej wykorzystywany jest jako skuteczne narzędzie marketingowe. To nie tylko sposób na przekazanie informacji dotyczących usług firmy, ale także coraz częściej narzędzie pozwalające na zamieszczenie filmików obrazujących życie firmy, jej codzienne funkcjonowanie, przedstawienie pracowników itp.
  • Snapchat - aplikacja cieszy się popularnością szczególnie wśród młodszej generacji konsumentów, przed którymi nowinki techniczne nie mają żadnych tajemnic. To narzędzie wykorzystywane najczęściej przez blogerów i blogerki. Snapchat pozwala na szybkie przesyłanie obrazów lub filmików video. Wybrane z nich można umieścić w swojej historii (?my story?), która może zostać upubliczniona i wyświetlana przez ogromną liczbę użytkowników.
  • Instagram - aplikacja przede wszystkim opiera się na publikacji zdjęć oznaczanych hasztagami. To nowoczesne narzędzie pozwala na doskonałe pozycjonowanie marki bądź produktu właśnie przez oznaczenia #, a także tworzenie własnych hasztagów, które niekiedy stają się wręcz kultowe i wykorzystywane w skali globalnej.
  • Google+ - serwis niedoceniany, jednak całkowicie niesłusznie. Dzięki utworzeniu na nim profilu marki i precyzyjnemu lokalizowaniu znacząco ułatwia dotarcie klientów do usług, którymi są zainteresowani. Zamieszczane tam opinie na temat firmy, niejednokrotnie służą użytkownikom jako wskazówka, podczas dokonywania wyborów konsumenckich.
  • Golden Line - to jeden z najbardziej profesjonalnych serwisów, służących pierwotnie do tworzenia profili biznesowych i zawodowych. Headhunterzy z najnowocześniejszych firm coraz częściej pozyskują wykwalifikowanych pracowników za pośrednictwem tego źródła. To doskonałe miejsce do aktywności marek z działów technologicznych, komunikacyjnych, biznesowych, finansowych, dóbr luksusowych itp.
  • Tinder - kojarzony jako aplikacja randkowa, coraz częściej jednak wykorzystywany jest do działań reklamowych. Prosta obsługa aplikacji sprawia, że jednorazowo zamieszczona reklama będzie widoczna dla wielu użytkowników. Ustawienia lokalizacyjne, a także według wieku i płci, pomagają dotrzeć z przekazem do wyselekcjonowanej grupy konsumentów.