Jak działa wyszukiwarka?
Większość polskich stron internetowych nastawiona jest na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Pozostałe z nich jak Bingo i Yahoo są systematycznie pomijane, że względu na dominacje platformy z Doliny Krzemowej. Wydawać by się mogło, że pozycjonowanie zależy od preferencji użytkowników i to ich wybory decydują, które ze stron są najbardziej wartościowe. Poniekąd internauci mają w tym swój udział, jednak nie do końca. Wyszukiwarka zbudowana jest na zasadzie robota, wyposażonego w odpowiedni algorytm, który odczytuje zawartą na stronie treść. Aby jeszcze dokładniej pomóc użytkownikom odnajdować interesujące ich strony, informatycy Google nieustannie dokonują w algorytmach poprawek i udoskonaleń. Konkretne schematy, jakimi rządzą się kolejne aktualizacje nie są jednak przekazywane do publicznej wiadomości. Obecnie algorytmami wyszukiwarki, o których mówi się najgłośniej są Panda i Pingwin. Algorytm Panda wprowadzony w 2011 roku ma za zadanie analizować jakość publikowanych treści. Pingwin ma natomiast deprecjonować strony, które były pozycjonowanie przy użyciu nieetycznych metod. Niewłaściwe metody pozycjonowania stały się prawdziwym problemem, gdyż każdy z posiadających serwis www. chce znaleźć się w pierwszych 10. wynikach wyszukiwania, jednak nie zawsze jest to możliwe.
Przy okazji pozycjonowania pojawiają się jeszcze dwa ważne pojęcia:
- White Hat SEO – polega na zgodnym z wyszukiwarkami optymalizowaniem stron. Rozumie się przez to zamieszczanie na nich wartościowych treści, nie przesyconych w sposób nienaturalny słowami kluczowymi. To także zadbanie o czystość kodu strony, w którym nie umieszcza się komend, widocznych jedynie dla robota wyszukiwarki, a niedostrzegalnych ludzkim okiem, aby nieuczciwie podnieść w sieci wartość serwisu www. (tzw. cloaking).
- Black Hat SEO – to część nieetycznych metod optymalizacji. Ich zastosowanie może wiązać się z nałożeniem na stronę filtru, a w skrajnych przypadkach nawet wykluczeniem strony z indeksu wyszukiwania.
Na czym polega optymalizacja stron www?
Optymalizacja stron polega na udoskonalaniu ich kodu, dzięki czemu są dostępne w wyższych wynikach wyszukiwania. Jako, że pojawiające się w wyszukiwarce serwisy są najczęściej odpowiedzią na zadane przez jej użytkowników pytania, SEO opiera się na doborze odpowiednich słów kluczowych i fraz, które opisują dany serwis. Jeśli wyszukiwarka wykryje, że wpisane przez internautę słowa są jak najbardziej zgodne z daną stroną, a także, że spełnia ona wiele pozostałych warunków, to wtedy wypromuje taki serwis w wyższych wynikach. Informatykom niejako „sterującym” wyszukiwarkom niejednokrotnie zarzuca się manipulowanie wynikami i stosowanie algorytmów niepotrzebnie obniżających ranking stron, jednak można być pewnym, że systematyczna i uczciwa praca podczas optymalizacji serwisu szybko przełoży się na lepsze wyniki w rankingu Google, a tym samym na zwiększoną liczbę odwiedzin strony.
Co zyskujesz dzięki optymalizacji?
- Zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania (z Google korzysta 17 mln polskich użytkowników).
- Napływ nowych użytkowników.
- Dbałość o jakość treści pojawiających się w serwisie i kodu strony.
- Pozyskanie wartościowych linków, które wzmacniają wiarygodność strony (TrustRank).
- Poprzez dobór słów kluczowych dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej.
- Nieograniczony napływ klientów, bez względu na lokalizację.