POZNAJ NASZĄ OFERTĘ

SEO – Search Engine Optimization

Większość właścicieli firm już wie, że ich strona firmowa potrzebuje SEO, ale nie wiedzą jeszcze, co to dokładnie znaczy ani jak się za to zabrać. Zastanawiasz się, jak zacząć SEO? A może myślisz, czy warto iść na kurs SEO, czy lepiej zamówić gotową analizę w agencji? Na wszystkie te pytania postaramy się odpowiedzieć w naszym krótkim poradniku SEO. Dowiesz się m.in.:





    Spis treści:

    1. Na czym polega SEO – definicje SEO

    2. SEM a SEO – jaka jest różnica?

    3. Czym różni się SEO a pozycjonowanie?

    4. Z czego składa się SEO?

    5. Jakie są działania SEO off-page i on-page?

    6. Czym jest audyt SEO?

    7. Elementy audytu SEO

    8. Narzędzia SEO

    9. Strategie SEO

    10. Czym są serwisy zapleczowe i jak działają?

    11. Ile kosztuje SEO?

    12. Jakie są efekty SEO?

    13. Long tail – co to takiego?

    14. Jak wybierać słowa kluczowe?

    15. Agencja SEO czy niezależny specjalista?

     

    Na czym polega SEO – definicje SEO

    Wiele osób wciąż nie wie, na czym polega SEO. Definicji SEO jest dużo, a do tego internetowa rzeczywistość stale się zmienia, co nie ułatwia uchwycenia istoty rzeczy. Na początek wystarczy rozwinąć i zrozumieć skrót:

    SEO = Search Engine Optimalisation = Optymalizacja dla Wyszukiwarek

    Definicja optymalizacji to: „metoda wyznaczania najlepszego (optymalnego) rozwiązania z punktu widzenia określonego kryterium (wskaźnika) jakości (np. kosztu, drogi, wydajności).

    czytaj więcej

    W przypadku SEO chodzi więc o optymalizację strony internetowej, aby znalazła się ona wysoko w wynikach wyszukiwania. Aby zrozumieć, na czym polega SEO, najlepiej zacząć historię od samego początku. W pierwszych latach Internetu stron było tak mało, że po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę, pokazywały się praktycznie wszystkie witryny pasujące do danego hasła. Dziś jednak wyników dla haseł związanych z Twoją branżą są tysiące, setki tysięcy, a nawet miliony. I to nawet w niszowych branżach!

    Jeszcze dekadę temu wyniki były kiepsko dopasowane do wyszukiwania. W pewnym sensie rządził tym przypadek. Algorytmy Google są jednak coraz bardziej zaawansowane. Teraz wyszukiwarka stara się pokazywać zarówno praktyczne informacje, jak i strony komercyjne. Decyzję podejmuje na podstawie szeregu czynników, wśród których jest poziom zaufania danej strony, popularność i obecność ważnych słów kluczowych. Na wszystkie te trzy czynniki możesz wpłynąć za pomocą SEO. Krok po kroku popraw wiarygodność witryny, dodaj odpowiednie słowa kluczowe i zadbaj o content marketing, a witryna będzie pokazywała się wysoko na liście wyników. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, na czym polega SEO, a same definicje Ci nie wystarczają, to czytaj dalej.

    Top

     

    SEM a SEO – jaka jest różnica?

    Wiele osób wciąż nie wie, na czym polega SEO. Definicji SEO jest dużo, a do tego internetowa rzeczywistość stale się zmienia, co nie ułatwia uchwycenia istoty rzeczy. Na początek wystarczy rozwinąć i zrozumieć skrót:

    SEO = Search Engine Optimalisation = Optymalizacja dla Wyszukiwarek

    Definicja optymalizacji to: „metoda wyznaczania najlepszego (optymalnego) rozwiązania z punktu widzenia określonego kryterium (wskaźnika) jakości (np. kosztu, drogi, wydajności).

    W przypadku SEO chodzi więc o optymalizację strony internetowej, aby znalazła się ona wysoko w wynikach wyszukiwania. Aby zrozumieć, na czym polega SEO, najlepiej zacząć historię od samego początku. W pierwszych latach Internetu stron było tak mało, że po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę, pokazywały się praktycznie wszystkie witryny pasujące do danego hasła. Dziś jednak wyników dla haseł związanych z Twoją branżą są tysiące, setki tysięcy, a nawet miliony. I to nawet w niszowych branżach!

    czytaj więcej

    Jeszcze dekadę temu wyniki były kiepsko dopasowane do wyszukiwania. W pewnym sensie rządził tym przypadek. Algorytmy Google są jednak coraz bardziej zaawansowane. Teraz wyszukiwarka stara się pokazywać zarówno praktyczne informacje, jak i strony komercyjne. Decyzję podejmuje na podstawie szeregu czynników, wśród których jest poziom zaufania danej strony, popularność i obecność ważnych słów kluczowych. Na wszystkie te trzy czynniki możesz wpłynąć za pomocą SEO. Krok po kroku popraw wiarygodność witryny, dodaj odpowiednie słowa kluczowe i zadbaj o content marketing, a witryna będzie pokazywała się wysoko na liście wyników. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, na czym polega SEO, a same definicje Ci nie wystarczają, to czytaj dalej.

    Top

     
     

    Czym różni się SEO a pozycjonowanie?

    Wróćmy do definicji SEO:

    SEO – Search Engine Optimalisationoptymalizacja strony pod kątem widoczności w wyszukiwarkach.

    SEM – Search Engine Marketing techniki marketingu internetowego nakierowane na promocję strony w wynikach wyszukiwarek.

    Mówiąc o różnicach między SEM a SEO, należy wspomnieć, że istnieją dwie szkoły. Pierwsza mówi że SEM to działania SEM i SEO. Druga je rozgranicza.

    Pierwsza wywodzi się jeszcze z czasów gdzie SEM nie funkcjonował, było tylko SEO nazywane też Search Engine Marketing i rozumiane jako pozycjonowanie i optymalizacja strony pod wyszukiwarki.

    Czytaj więcej

    Linki sponsorowane pojawiły się później i zostały według jednych dopisane do pojęcia SEM, według innych nastąpiło rozgraniczenie na SEM i SEO.

    Najczęściej gdy mówi się o SEM, to mowa o płatnych reklamach Google. To pokazuje jeszcze jedną różnicę pomiędzy SEO a SEM: SEO prowadzi do zwiększenia organicznego, czyli naturalnego ruchu pochodzącego z wyszukiwarek – czyli od użytkowników. SEM zwiększa go poprzez odwiedziny nieorganiczne, czyli płynące z reklam.

    Z badań wynika, że 60 proc. wszystkich wyszukiwań Google kończy się kliknięciem w jeden z trzech pierwszych wyników. To pokazuje, jak ważne jest SEO, a SEM pozwala dodatkowo wybić się powyżej pierwszej pozycji – dzięki płatnym reklamom. Cała sztuka polega na tym, by dobrać frazę reklamową w taki sposób, by rzeczywiście zwiększała ona ruch na stronie. Między innymi na tym polega nasza praca.

    Top

     

    Z czego składa się SEO?

    Omówiliśmy już, jakie elementy wchodzą w skład SEM. Jesteś ciekaw, jakich narzędzi i technik używamy, gdy dbamy o SEO naszych klientów?

    Optymalizacja strony to esencja SEO. Dzięki niej wszystkie elementy synergicznie prowadzą użytkownika do tego samego celu. Chodzi tu o szereg czynników, począwszy od technicznych, przez strategię contentu, po meta-titles i meta-decriptions. Każdy z tych elementów wymaga znajomości wielu reguł, a detale dodatkowo zmieniają się wraz z modyfikacjami algorytmów. Niektóre stosowane do niedawna techniki dziś poskutkują natychmiastowym usunięciem z wyników Google. Dlatego warto znaleźć agencję SEO lub niezależnego specjalistę, którzy będą umieli kompleksowo zająć się Twoją stroną, zamiast podejmować niebezpieczne eksperymenty na własną rękę.

    Czytaj więcej
      • SEO lokalne

    Dawniej nie mówiło się o wyszukiwaniach lokalnych, bo mało kto z nich korzystał. Dziś jednak aż 18 proc. wyszukiwań lokalnych na smartfonach prowadzi do sprzedaży jeszcze tego samego dnia. Powody są proste. Dawniej szukaliśmy haseł na komputerze, w zaciszu swojego domu. Dziś szukamy w biegu, często będąc o krok od restauracji, hotelu czy usługi, na której nam zależy. SEO lokalne staje się więc coraz ważniejsze. Szczególnie, że tak wiele osób szuka usług bezpośrednio na mapach Google, poprzez hasztagi w mediach społecznościowych, wizytówki Google czy nawet na YouTubie. Coraz częściej użytkownicy udostępniają dla wygody swoją lokalizację. Dlaczego nie miałbyś tego wykorzystać? Dzięki odpowiednio przemyślanej strategii SEO lokalnego użytkownicy sieci mogą dowiadywać się o promocjach czy godzinach otwarcia szybko i wygodnie, właśnie wtedy, gdy są na progu Twojego sklepu czy firmy. To zdecydowanie nie jest SEO dla początkujących, ale warto znaleźć kogoś, kto zna te techniki i może Ci pomóc we wdrożeniu lokalnej strategii SEO. Jeśli nie wiesz, jak zacząć, to chętnie pomożemy.

                    • SEO techniczne

    Większość osób uważa, że sekretem tego, jak nauczyć się SEO, jest odpowiednie rozmieszczanie słów kluczowych w artykułach na stronie. To tylko część prawdy! W rzeczywistości najważniejsze są niemal niewidoczne dla oka, techniczne aspekty wokół SEO, takie jak wielkość strony, która przekłada się na to, jak długo się ona otwiera.

    Przeciętna strona ładuje się 10.3 sekundy Jednak gdy odwiedzisz największe sklepy e-commerce, to zauważysz, że czas ładowania jest tam znacznie szybszy (i to mimo tysięcy zdjęć i produktów). Właściciele stron biją się dziś o każdy ułamek sekundy, jeśli chodzi o poprawę czasu ładowania witryn. Wiedzą, że szczególnie na smartfonach użytkownicy bardzo łatwo się niecierpliwią i nie zawsze dają drugą szansę.

    Jeśli obserwujesz na swojej stronie dropout rate albo procent porzuconych koszyków w sklepie, to wiesz, na jakim etapie zakupów Twoi klienci się „wykruszają”. Nie pozwól, by odchodzili tylko dlatego, że strona ładuje się zbyt wolno! Jeśli chcesz wdrożyć SEO krok po kroku, bo potrzebujesz więcej klientów w swoim biznesie, to wbrew pozorom Twoja agencja SEO powinna zadbać nie tylko o słowa kluczowe, ale i o technikalia – takie jak szybkość ładowania witryny.

    Badania pokazują, że 53 proc. użytkowników smartfonów porzuci stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy.

    Największe marki walczą dosłownie o ułamki sekund.

    SEO składa się też z odpowiednio zaprojektowanej architektury strony. Dzięki niej roboty Google i Twoi klienci wiedzą, gdzie szukać odpowiedzi na pytania. Dodatkowo dobry specjalista od SEO dba o jak najszybsze indeksowanie witryny.

                    • link-building, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych

    Kolejny pomijany często aspekt strategii SEO to link-building. Chodzi o pozyskiwanie linków. Google ocenia popularność witryny na podstawie tego, jak często użytkownicy jej szukają, jak często na nią wchodzą i jak wiele jest o niej wzmianek w Internecie. Szczęściu można jednak trochę pomóc, zwiększając ilość portali, na których umieszczony jest link do Twojej strony. Dla Google jest to rodzaj „strzałki”, która wskazuje na Twój portal. Dodatkowo jeśli link będzie dobrej jakości, to użytkownicy mogą faktycznie z niego skorzystać, jeszcze zwiększając liczbę wejść na Twoją stronę.

    Linki mogą mieć formę do-follow i no-follow – to techniczne terminy określające wartość linków z punktu widzenia wyszukiwarki. W obu przypadkach wyglądają one identycznie, ale różnią się między sobą w kodzie strony. W naszej pracy stosujemy oba rodzaje linków dla różnorodnego miksu link-buildingowego.

    Linki mogą być też wewnętrzne i zewnętrzne. Lnk-building wewnętrzny oznacza linkowanie wzajemne pomiędzy poszczególnymi podstronami Twojej strony. Dzięki temu użytkownicy mogą łatwiej znaleźć potrzebną rzecz. Poprawia to nieco SEO, ale najważniejszy jest pod tym względem zewnętrzny link-building. To też możemy poprawić na Twojej witrynie.

    Jak pozyskiwać linki?

    Jeśli chciałbyś sam pozyskać linki do swojej strony, to czeka Cię długa droga. Marketerzy zajmują się tym na co dzień, więc jest im łatwiej wdrożyć od ręki pewne strategie. Nie jest to prosta technika SEO dla początkujących. W skrócie jednak można to robić organicznie lub nie. Organiczny link-building ma miejsce wtedy, gdy Twoja witryna staje się coraz popularniejsza, więc na blogach czy portalach pojawia się do niej coraz więcej linków. Warto korzystać z tej metody, bo jeden naprawdę dobry link może działać cuda dla widoczności witryny. Nieorganiczne pozyskiwanie linków to mogą być wpisy sponsorowane, strony zapleczowe, umieszczanie linków w katalogach i wszystkie inne metody podpadające pod white- i grey-hat SEO, a więc stosowane powszechnie i w większości akceptowane w branży. Jeśli szukasz informacji o tym, jak nauczyć się SEO, a nawet czy warto iść na kurs SEO, to musisz się wystrzegać specjalistów, którzy propagują techniki należące do tzw. black-hat SEO. Mogą one skutkować nawet usunięciem z wyników wyszukiwania Google. Ty poniesiesz konsekwencje i stracisz to, na co pracowałeś latami, a specjalista od SEO się ulotni i nie weźmie za to odpowiedzialności, dlatego Twórz strategie SEO sam lub ufaj sprawdzonym ekspertom z zaufanej agencji marketingu internetowego.

                    • dobór meta-danych

    To kolejny czynnik, z którego nie zdają sobie sprawy osoby czytające dopiero o SEO. Na meta-dane składa się wiele elementów.

    • Meta-title to tytuł strony, który pokazuje się w wynikach wyszukiwarek.

    • Meta-description to krótki opis, który znajduje się poniżej.

    Tworzenie ich to cała sztuka. Wciąż pojawiają się nowe możliwości jak emoji w tytule meta.

    ️ Sam wiesz, że czasem dobry tytuł może zadecydować o tym, czy klikniesz w link. Z drugiej strony tytuł musi być nie tylko chwytliwy, ale też wpisany w strategię SEO i mieć odpowiednie słowa kluczowe. A jeszcze do tego nie może wprowadzać w błąd, bo Twoi klienci będą rozczarowani!

    Są jeszcze alt-tagi i opisy zdjęć, które pozwolą wyszukiwarkom lepiej przyporządkować obrazek do określonego hasła. Dodatkowo istnieją jeszcze zwyczajne tagi, choć od ich wykorzystywania obecnie się odchodzi. Wszystko składa się na kilka, a nawet kilkanaście kroków technicznych, o które trzeba zadbać, zanim dodasz każdy wpis czy produkt na stronę.

                    • rozbudowa strony

    Parę lat temu modne były proste strony w formie wizytówki, na której znaleźć można było tylko dane kontaktowe i kilka zdań opisu. Jeśli doczytałeś do tego fragmentu naszego poradnika SEO, to wiesz, że to nie daje zbyt wielu okazji do zaprezentowania odpowiednich słów kluczowych. Na prostej stronie nie ma nawet miejsca na content marketing. Twoi klienci wchodzą na stronę i po chwili z niej wychodzą. Stąd popularne są strony zawierające wiele podstron, strony rozwijane, na których znajduje się nawet kilkadziesiąt tysięcy znaków (jak w przypadku naszego poradnika SEO krok po kroku, który właśnie czytasz), a także blogi na stronach – możesz tam umieścić setki artykułów, które przełożą się na setki linków i gotowe touchpointy – punkty styku klienta z marką.

                    • odpowiednie nazwy, adresy, tytuły

    Z danych Impact Plus wynika, że zdaniem 36 proc. ekspertów SEO najważniejszym elementem strategii SEO jest tytuł i/lub nagłówek strony. Paradoksalnie to te elementy najczęściej zaniedbują początkujący specjaliści czy agencje SEO, nie mówiąc o osobach, które dopiero zaczynają. Drugim ważnym elementem jest nagłówek. Powtórzenie tu słów kluczowych lub ich wariantów może być bardzo pomocne. Następnie dodajemy meta-dane, czyli opisy tożsamości witryny. Postępując w ten sposób, przeprowadzamy strategię: od nazwy strony, po odpowiednie tytuły poszczególnych artykułów i opisy pod zdjęciami. Jeśli wszystko to będzie ze sobą współgrało, można otrzymać doskonale zoptymalizowaną stronę – i to jeszcze zanim zaczniesz umieszczać słowa kluczowe w tekstach! Rozbijając na czynniki pierwsze wszystkie te kroki wokół SEO chcemy pokazać, że to o wiele więcej, niż wydaje się początkującym, a same słowa kluczowe mogą nie wystarczyć, by przebić się wśród konkurencji.

    Analiza działań konkurencji

    Być może masz dużo konkurencji i musisz wymyślić coś naprawdę nowatorskiego, byś pojawił się wysoko wśród wyników wyszukiwania. A może na razie konkurenci nie inwestują w działania SEO off-page i on-page, więc możesz ich przegonić, stosując podstawowe techniki SEO? Niezależnie od tego, jaka jest odpowiedź na to pytanie, najpierw trzeba je zadać i przeanalizować działania innych firm z Twojej branży i okolicy. Między innymi po tym poznasz fachową agencję SEO. Nigdy nie działamy w oderwaniu od rynkowych realiów dla Twojej branży.

    Top

     

    Jakie są działania SEO off-page i on-page?

    Już pewnie zauważyłeś, że szeroko opisywane strategie SEO skupiają się raczej na najprostszych działaniach związanych z optymalizacją słów kluczowych. Ale to nie jest pełen obraz. Nasza agencja, Content Organica, w swojej pracy stosuje zarówno techniki SEO off-page, jak i on-page:

    Można oczywiście zacząć od samych działań SEO on-page, a SEO off-page pozostawić specjalistom na później. Brak jakichkolwiek działań może skutkować tym, że po prostu Twojej strony nie będzie dało się znaleźć w wynikach Google. Brak działań typu off-page sprawi, że nie będziesz wypozycjonowany na popularne frazy kluczowe. Z kolei same taktyki SEO off-page pozwolą Ci się wypozycjonować, ale tylko w ograniczonym zakresie. Szczególnie, że klienci wejdą na stronę i od razu z niej wyjdą (tzw. bounce-off), bo nie znajdą tam dla siebie nic ciekawego. Dopiero połączenie SEO off-page i on-page daje możliwość wypozycjonowania się wysoko na najbardziej atrakcyjne frazy.

    Czytaj więcej

    Do działań SEO off-page zaliczamy głównie pozyskiwanie linków (link-building). Jako przykład skuteczności takiej strategii SEO często podaje się Wikipedię. Strona posiada na każdej podstronie dziesiątki linkowań wewnętrznych. Dodatkowo miliony osób linkują do artykułów z Wikipedii – na blogach, w mediach społecznościowych, w wiadomościach do znajomych. Wszystko to sprawia, że Wikipedia jest organicznie na szczycie list wyszukiwania w odpowiedzi właściwie na każde zapytanie. Pozyskiwanie linków może odbywać się na wiele sposobów – od artykułów sponsorowanych czy katalogów, po tworzenie stron zapleczowych. Tak naprawdę ciekawe treści na stronie firmowej to też element takiej strategii SEO. Świętym Graalem marketingu internetowego jest sytuacja, gdy użytkownicy sami polecają sobie treści z Twojej strony. Zamieszczają do niej link na swoim blogu, profilu społecznościowym czy w komentarzu – Ty zyskujesz wysoką pozycję w rankingu i dużo wartościowych linków.

    Działania SEO on-page to:

    • odpowiednie tytuły, meta-title, meta-description

    • zoptymalizowane pod SEO nagłówki i treści postów

    • odpowiednio opisane zdjęcia

    • struktura URL

    • strona przyjazna smartfonom

    • krótki czas ładowania

    • linkowanie wewnętrzne

    • przemyślana struktura treści

    • możliwość dzielenia się postem w mediach społecznościowych

    • ogólnie przyjazna użytkownikom strona.

    Warto na chwilę zatrzymać się przy kwestii struktury treści na stronie. Jeśli szukasz w Internecie treści pewnego typu, jak np. przepisy, to Google ułatwia Ci ich znalezienie, prezentując pewne wyniki na samej górze listy wyszukiwania. Składają się one np. ze zdjęcia potrawy, listy składników, czasu trwania i przepisu w podpunktach. Użytkownicy częściej klikają w takie wyniki, bo są one dla nich o wiele bardziej atrakcyjne, niż zwykły link do strony.

    Jak się znaleźć wśród tych wyników? Trzeba zadbać właśnie o odpowiednią strukturę tekstu. Będzie ona czytelna dla Google, a algorytm będzie mógł automatycznie stworzyć na bazie tej treści skrócony przepis i umieścić go w wynikach wyszukiwania. Robi się to za pomocą specjalnych wtyczek, Google Task Manager lub innych narzędzi. To jednak już coś więcej niż SEO dla początkujących, a jeśli pominiesz choć jeden krok, to cały proces się nie powiedzie (w najgorszym razie treści np. nie wyświetlą się). Dlatego raczej powierz to zadanie profesjonalnej agencji SEO lub niezależnemu specjaliście. Mamy swoje sposoby, by odpowiednio wypozycjonować stronę. Poza tym stale śledzimy rynkowe nowości, bo to część naszej pracy. Tobie trudno byłoby orientować się we wszystkich aktualizacjach, nowych wtyczkach itp., a to od nich zależy skuteczność strategii SEO.

    Top

     

    Czym jest audyt SEO?

    Zanim zdecydujesz się na stworzenie swojej strategii SEO, musisz przeprowadzić audyt. Nie ma znaczenia, czy wcześniej pracowała dla Ciebie agencja SEO, niezależny specjalista, czy w ogóle nie prowadziłeś działań optymalizacyjnych. Audyt jest ważny, by skontrolować istniejącą sytuację. Możesz już mieć pewne atuty, jeśli np. masz kilka ciekawych artykułów na stronie. Może jednak być i tak, że mimo wieloletnich wysiłków drogich agencji SEO, Twoja strona nadal nie pokazuje się na pierwszej stronie listy wyników wyszukiwań.

    Top

     

    Elementy audytu SEO

    Współpracując z dobrą agencją SEO możesz korzystać z wypracowanych przez lata standardów. W ramach audytu SEO powinieneś tam dostać szczegółowy raport, który w czytelnej formie zwróci Twoją uwagę na najważniejsze aspekty działania witryny. U nas audyt SEO składa się m.in. z następujących części:

    Tymczasem wiele osób za audyt SEO uważa zaledwie jeden z powyższych podpunktów lub samo sprawdzenie witryny na jednym z darmowych portali. Zawsze pytaj w agencji SEO, co otrzymasz w ramach audytu. Niektóre firmy robią darmową analizę strony na ogólnodostępnym portalu i przedstawiają jej wyniki jako własne odkrycia…

    Top

     

    Narzędzia SEO

    O niektórych narzędziach SEO była już mowa, ale uzupełnijmy tę listę. Poniżej krótki przewodnik po narzędziach, które służą do różnych aspektów pozycjonowania – dla początkujących i zaawansowanych. Nie zastąpią Ci one współpracy z profesjonalną agencją SEO, ale pozwolą lepiej zorientować się z podstawami pozycjonowania.

    Narzędzia SEO do planowania słów kluczowych:

    Dla początkujących:

    Answer the Public – darmowe narzędzie SEO, na które aż miło popatrzeć. Ułatwia szukanie słów kluczowych nawet osobom, które są na samym początku swojej drogi (choć nie oferuje zaawansowanych danych na temat ilości wyszukiwań dla danej frazy).

    Keyword Explorer – nawet w darmowej wersji możesz liczyć na 1000 podpowiedzi dotyczących tego, jakie słowa kluczowe wybrać, wraz z analizą SERP.

    Czytaj więcej

    Senuto – dużo ciekawych funkcji w dość przejrzystej formie.

    Keyworld Surfer – prosta w obsłudze wtyczka do przeglądarki. Poza słowami kluczowymi, których szukasz, da Ci wiele nowych inspiracji.

    Dla zaawansowanych:

    • Google Search Console, Google Analytics – wyszukiwanie, analiza słów kluczowych i trendów.

    • Google Data Studio – prezentowanie raportów SEO i wyników analiz z innych źródeł w przejrzystej formie.

    • Enhanced Google Analytics Annotations – czasem nagła popularność jakiejś frazy wynika z tego, że akurat jest np. święto lub koncert i nie ma związku z żadnym poważniejszym trendem. Innym razem ruchu na stronie przybywa tylko dlatego, że Google wprowadziło zmianę do algorytmu. To narzędzie SEO krok po kroku pozwala dostrzec te mikrotrendy.

    • Keyword Hero – gdy w niektórych narzędziach SEO nie da się znaleźć danych o słowach kluczowych, tu możesz je znaleźć.

    • Keyword Planner – dostęp do niego mają tylko ci, którzy mogą zalogować się na konto kampanii Google Ads. Zawiera dane własne Google, a więc skarbiec, do którego nie mają dostępu inne narzędzia SEO.

    Z których narzędzi SEO my korzystamy? Nie polegamy na jednym, ale na miksie niektórych z powyższych.

    Narzędzia SEO crawling/indeksowanie:

    Dla początkujących:

    Beam Us Up – pomoże szybko znaleźć niedziałające linki i inne problemy, które może mieć Twoja strona.
    SEOWorkers Analysis Tool – pozwala stworzyć raport dla dowolnego adresu URL – nie tylko dla Twojej witryny. Przydatne, jeśli chcesz np. porównać się z konkurencją.

    Dla zaawansowanych:

    Screaming Frog – oferuje podobne funkcjonalności, jak Beam Us Up w skromniejszej wersji darmowej i bardzo rozbudowanej – płatnej.
    SEOlyzer – ułatwia kategoryzację stron i dogłębną analizę SEO.

    Narzędzia SEO do szukania wadliwych linków:

    Dla początkujących:

    Link Explorer – w wersji darmowej obsługuje do dziesięciu zapytań miesięcznie. Ma w bazie 35 trylionów linków – szybko sprawdzisz, czy Twój link-building działa.

    Dla zaawansowanych:

    Disavow Tool – autorskie narzędzie Google. Jest dość trudno dostępne i trzeba go używać ostrożnie, żeby nie usunąć przypadkowo bardzo ważnych linków, które mogą zadecydować o funkcjonowaniu Twojej witryny. Wykorzystywane raczej przez agencje SEO.

    Narzędzia do lokalnego SEO:

    Dla początkujących:

    Google My Business – za jego pomocą możesz zgłosić się jako właściciel danej firmy i stworzyć wizytówkę. Coraz więcej osób właśnie tam szuka podstawowych informacji jak telefon, adres strony, godziny otwarcia i lokalizacja. To znacznie zwiększy ilość klientów dla lokalnego biznesu, a Ty nie będziesz musiał odpowiadać na pytania o swoje podstawowe dane. Zapytaj w swojej agencji SEO, jak stworzyć profesjonalną wizytówkę Google.

    Google Review Link Generator – dzięki temu prostemu narzędziu SEO możesz wysłać klientom prosty link, pod którym mogą oni zostawić opinię Google. Dzięki temu Twoja strona będzie wyżej w wynikach wyszukiwania, a klienci będą Ci bardziej ufać.

    Local Search Results Checker – gdy sprawdzasz wyniki wyszukiwania dla Twojej firmy, to widzisz je tylko dla lokalizacji, w której jesteś. A przecież Twój biznes może działać gdzie indziej lub obsługiwać różne miejsca. Local Search Results Checker pozwoli Ci wirtualnie „przenieść” się w dany region, by sprawdzić, jak z perspektywy tamtych użytkowników wyglądają wyniki wyszukiwania. Już wiesz, że mogłoby być lepiej? Zapraszamy do kontaktu w celu omówienia Twojej strategii lokalnego SEO.

    Narzędzia do SEO na smartfonach:

    Mobile First Index Checker – czy wiesz, że Google ocenia w pierwszej kolejności czytelność Twoje strony na smartfonach, a dopiero później wersje przeglądarkowe? To dlatego, że coraz więcej osób szuka właśnie na telefonie, a nie przy komputerze stacjonarnym. Mobile First Index Checker pozwala sprawdzić, jak wygląda strona w wersji mobilnej i czy wszystko jest wówczas czytelne. Jeśli nie, to koniecznie zacznij pracować nad nową stroną.

    Dla zaawansowanych:

    Mobile SERP Test narzędzie SEO, które pozwala sprawdzić wyniki wyszukiwania dla konkretnej lokalizacji i na wybranym typie urządzeń jednocześnie.

    Top

     

    Strategie SEO

    Wiesz już wszystko o tym, jak działa SEO, co możesz zrobić samodzielnie, a co lepiej powierzyć profesjonaliście. Aby Twoje działania były naprawdę skuteczne, najlepiej byłoby stworzyć spójną strategię SEO. To lepsze rozwiązania niż działania ad hoc – kontrolujesz cały proces i wiesz, który krok przynosi efekty. Niestety, jeśli kilka lat temu zastanawiałeś się, czy warto iść na kurs SEO i postanowiłeś zaryzykować, a następnie wcielić wiedzę z kursu w życie, to dziś może Cię ona zawieźć. Zmienia się sposób wyszukiwania, algorytmy i narzędzia, a wraz z nimi trzeba stale aktualizować sposoby realizacji swojej strategii biznesowej poprzez SEO. Niektóre elementy są dziś ważniejsze niż wcześniej.

    Czytaj więcej

    Co trzeba uwzględnić w strategii SEO na najbliższe lata?

    Wszyscy w środowisku agencji SEO i niezależnych specjalistów powtarzają, że content jest dziś najważniejszy. Strategie SEO mogą być różne, ale w najbliższych latach na pewno wciąż trzeba będzie trzymać się pewnych reguł:

    • Czy słyszałeś, że tekst na bloga ma mieć 1000 znaków? A może, że ma mieć minimum 10 000 znaków? Te reguły są przestarzałe! W rzeczywistości liczy się to, czy jest zapotrzebowanie na dogłębny poradnik na dany temat, czy raczej na szybkie wyjaśnienie. Sprawdź, jak długie są teksty u konkurencji. Możesz wówczas wypozycjonować się wyżej, pisząc dłuższy tekst, lub przeciwnie – prezentując proste wyjaśnienie skomplikowanej kwestii w kilku-kilkunastu zdaniach. Nie korzystaj z usług agencji, która narzuca Ci jedną, sztywną długość wszystkich tekstów i nie wyjaśnia, dlaczego.

    • Zwracaj uwagę nie formę tekstu – poprawne nagłówki H1 i H2 nie tylko zwiększają czytelność, ale też pozwalają Google zorientować się w treści. Podpisuj prawidłowo zdjęcia, dodawaj pożyteczne linki, filmy i infografiki – lub zleć to komuś z zewnątrz, jeśli nie masz na to czasu. Na takich stronach użytkownicy dłużej zostają i chętniej je polecają. Twoja pozycja w rankingach wzrasta.

    • Z danych Google wynika, że tylko 0,78 proc. wyszukiwań kończy się kliknięciem w wynik, który znajduje się na drugiej stronie i dalej. Dlatego pierwszą zasadą Twojego pomysłu na rozwój biznesu powinno być to, by w ogóle zacząć zajmować się optymalizacją swojej strony i potraktować ten temat poważnie. Pamiętaj, że indeksowanie i zbudowanie reputacji trwa. Nawet, jeśli zaczynasz SEO powoli i małymi krokami, lepsze będą takie działania SEO, niż żadne. Nie odrzucaj myśli, żeby zacząć współpracę z profesjonalistami od SEO – taka współpraca przyniesie Ci wiele korzyści i wbrew pozorom będzie tańsza niż samodzielne zdobywanie doświadczenia w obszarze SEO i testowanie zdobywanej wiedzy na własnej firmie.

    • Pamiętaj o potędze video marketingu – coraz częściej użytkownicy chcą dowiedzieć się czegoś w kilka minut z filmu, zamiast czytać elaborat. YouTube awansował z niepoważnego miejsca pełnego śmiesznych filmów na drugą najważniejszą po Google wyszukiwarkę w sieci. Stale poprawia też funkcje SEO w opisach i w samych filmach. Nie wiesz, jak zacząć? Skontaktuj się z nami. Wbrew pozorom obecność na YouTube nie oznacza, że musisz zacząć siedzieć godzinami w studio nagraniowym ani wynajmować profesjonalną ekipę. Za pomogą narzędzi typu Doodly.com możesz stworzyć animację. Recenzję video mogą zostawić Twoi klienci w zamian np. za rabat. Może to być też slideshow na którym nie będzie Cię widać albo film z telefonu. Możliwości przybywa cały czas.

    • Dbaj o wizytówkę Google, zdjęcia i spróbuj znaleźć się w feature snippets, czyli wynikach umieszczonych ponad zwykłymi linkami do stron. Już 50 proc. wyszukiwań Google nie kończy się wejściem na stronę – użytkownikom wystarczą dane kontaktowe z map i wizytówek i pozostałe atrakcyjne elementy jak zdjęcia, przepisy czy Google Marketplace. Zadbaj o te elementy.

    Oczywiście samemu dość trudno byłoby wdrożyć od podstaw taką strategię SEO, modyfikować ją z czasem i pilnować przy tym słów kluczowych. Zobacz, jak my to robimy.

    Jak pracujemy?

    1. Analiza potrzeb i oczekiwań klienta

    Rozwinięcie: SEO to nie jest „sztuka dla sztuki”. Ma dać Ci efekt, jakiego potrzebujesz- więcej klientów, leadów, zapytań.

    1. Audyt SEO

    Rozwinięcie: Liczy się efektywność i precyzja. Najpierw zrobimy audyt SEO i sprawdzimy, co już masz, a nad czym musisz popracować.

      1. Ustalanie budżetu, czyli ile kosztuje SEO

    Rozwinięcie: Działamy transparentnie – najpierw ustalimy budżet, który Ci odpowiada. Z góry dowiesz się, ile kosztuje SEO.

      1. Wdrażanie zmian w wyniku analizy SEO

    Rozwinięcie: Dopiero po analizie SEO i zrozumieniu Twoich potrzeb zaczynamy działać.

      1. strategia SEO

    Rozwinięcie: Zamiast działać na oślep, budujemy strategię SEO: ramy czasowe, content-plan, założenia i cele.

      1. Link-building

    Rozwinięcie: Linki z zaufanych źródeł budują reputację Twojej strony.

      1. Content marketing

    Rozwinięcie: Ciekawe treści angażują użytkowników, a Ty masz większy ruch na stronie.

      1. Audyt – analiza SEO

    Rozwinięcie: dowiesz się, co działa, a co nie i dostaniesz pełną analizę SEO.

    Top

     

    Czym są serwisy zapleczowe i jak działają?

    Czym są serwisy zapleczowe i jak działają? Gdy potrzebujesz linków prowadzących do swojej strony, masz kilka możliwości działania. Możesz wykupić tekst sponsorowany, wejść we współpracę z innym portalem lub stworzyć post gościnny. Możesz jednak nieco pomóc swojemu szczęściu. Przypuśćmy, że interesujesz się SEO, bo prowadzisz sklep meblowy i chcesz go wypozycjonować. Znalezienie źródeł wartościowych linków może być trudne. A co byłoby, gdyby agencja SEO na Twoje zlecenie stworzyła jeden lub kilka portali o wystroju wnętrz i linkowała z nich do Twojej strony? Tak można robić też z wieloma innymi branżami. Korzyści jest wiele:

    Czytaj więcej
    • Zyskujesz stabilną bazę backlinków, nad którą masz kontrolę (linki będą działać, pojawią się w korzystnym kontekście)

    • Na taką stronę możesz dodać tak naprawdę nieograniczoną ilość stron blogowych i podstron, więc ilość linków stale rośnie.

    • Przy okazji może powstać ciekawy dla czytelników portal branżowy z Tobą jako ważnym partnerem.

    • Dodatkowo z czasem sama strona zapleczowa będzie miała coraz lepszą reputację, a więc i ona zacznie pozycjonować się wyżej.

    Więcej postów na stronie zapleczowej → lepsza reputacja → wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania → większe zainteresowanie użytkowników → więcej kliknięć w linki i lepsza jakość linków → lepsza reputacja i wyższa pozycja Twojego sklepu!

    Już wiesz, czym są serwisy zapleczowe i jak działają. Najlepsze efekty przyniosłoby, gdybyś miał ich kilka, ale nie jest to raczej zadanie dla jednej osoby, szczególnie takiej, która dopiero zastanawia się, jak się nauczyć SEO. Możesz więc skorzystać z gotowych stron zapleczowych. Dobra agencja ma własną bazę lub kontakty i narzędzia SEO, które pozwalają pozyskać dobrej jakości linki. Ale uważaj na tych, którzy obiecują tanio błyskawiczny efekt – nie chcesz przecież, by linki do Twojej strony trafiły na podejrzany portal.

    Top

     

    Ile kosztuje SEO?

    Ile kosztuje SEO? – to jedno z tych pytań, których nie cierpią marketerzy, bo to tak, jakby zapytać, ile kosztuje samochód. Nie zależy Ci przecież na byle jakim efekcie, lecz na konkretnych wynikach. Jeśli chcesz wiedzieć, ile kosztuje SEO, weź pod uwagę te czynniki:
    jakiego zakresu usług oczekujesz? Czy masz już jakiś plan, czy chcesz, żeby ktoś wdrożył SEO krok po kroku od zera?
    O jaki efekt chodzi? Wypozycjonowanie na pierwsze miejsce wyników dla bardzo konkurencyjnego hasła może być bardzo kosztowne i pracochłonne.
    Jak rozbudowana jest Twoja strona i działalność? Nieco inaczej będzie pozycjonowany pojedynczy landing-page, a inaczej sklep, w którym trzeba poprawić pod SEO opisy kilku tysięcy produktów.

    Jak widzisz, nie ma sensu pytać na wstępie, ile kosztuje SEO. Jeśli ktoś byłby w stanie udzielić odpowiedzi bez patrzenia na Twoją stronę i pytania o oczekiwania, to trzeba to potraktować jako dzwonek alarmowy. Ale nie oznacza to, że nie warto prosić o wycenę.
    Gdy już porozmawiasz z agencją o swoim problemie, dowiesz się przy okazji jaki jest niezbędny zakres prac, kiedy możesz spodziewać się efektu, a wreszcie: ile kosztuje SEO. Porównuj oferty pomiędzy specjalistami, sprawdzaj opinie i pytaj, jaki jest zakres usług. SEO to bardzo szeroki temat, ale da się go wyjaśnić nawet osobie, która dopiero zaczyna – dowodem jest ten poradnik. Jeśli Twój specjalista od SEO nie chce dzielić się szczegółami dotyczącymi tego, co robi, i nie wiesz, na co idą Twoje pieniądze, to lepiej go zmień.

    Top

     

    Jakie są efekty SEO?

    Podsumujmy, jakie są efekty SEO, a jakich rezultatów możesz się spodziewać, gdy tworzysz kompletną strategię SEO ze specjalistą.

    Efekty prostych taktyk SEO:

    Efekty bardziej zaawansowanej strategii SEO wdrożonej przez agencję:

    Bardzo często agencje SEO planują efekty SEO w oderwaniu od realiów. Klasyczny przykład to obiecywanie komuś, że znajdzie się na pierwszym miejscu w wynikach Google. Trudno się jednak dowiedzieć, o jakie „pierwsze miejsce” chodzi. Przecież wyniki są różne dla różnych lokalizacji, sposobów wyszukiwania i wybranych fraz. Dobry specjalista najpierw dowie się, czego oczekujesz po działaniach SEO, następnie przeprowadzi analizę i zaplanuje kampanię tak, by pozycja w wyszukiwarce przełożyła się na sprzedaż.

    Top

     

    Long tail – co to takiego?

    Czy wiesz, że 69,7 proc. wyszukiwań to zapytania składające się z ponad czterech słów? Dawno minęły już czasy, gdy wystarczyło wytypować jedno czy dwa słowa, by znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. „Sushi warszawa”, „joga kraków”, „kurs SEO” – niestety konkurencja dla takich fraz jest gigantyczna, a Ty utoniesz pośród setek innych firm, które oferują to samo. Stąd popularność dłuższych fraz long tail. Co to takiego?

    Chodzi o zbitki słów, dla których konkurencja jest dużo mniejsza. Jednocześnie ilość ich wyszukiwań stale rośnie, wraz z popularnością systemów wyszukiwania głosowego, z których można korzystać w domu (Alexa), samochodzie czy w biegu. Coraz więcej osób zamiast „sushi warszawa” pyta raczej o najlepsze sushi dla wegan, najtańsze sushi w konkretnej dzielnicy, sushi z najszybszym dowozem w Warszawie. W skrócie korzystanie z fraz typu long tail w SEO daje cztery główne korzyści:

    Czytaj więcej
    • Konkurencja dla dłuższych fraz jest mniejsza – być może jeszcze nikt nie odpowiedział na tak postawione pytanie.

    • Odpowiadasz celnie na dokładnie zdefiniowane potrzeby użytkowników – każdy z nas nie cierpi, gdy szuka fryzjera w swojej dzielnicy, a musi przeglądać wyniki z innych miast… lub państw. Tu użytkownik dostaje od razu szybką odpowiedź.

    • Frazy sprawiają naturalne wrażenie, a tekst przyjemnie się czyta – Twoich tekstów nie będą czytały roboty, ale zwykli ludzie.

    • Fraza long-tail i tak zawiera krótkie frazy wyszukiwania – np. fraza „czy warto iść na kurs SEO” zawiera też sam „kurs SEO”.

    W tym miejscu możesz zapytać, czy powyższy wywód nie jest przypadkiem tylko kolejną dobrze brzmiącą teorią. Odpowiedź brzmi: nie!

    Nasza wiedza o frazach long tail i ich rosnącej popularności bierze się z orientacji w najnowszych zmianach, jakie wprowadza Google w swoich wyszukiwarkach. Dla fraz long tail najważniejsza jest aktualizacja BERT z 2019 roku. Wcześniej Google oskarżano o preferowanie stron wypełnionych sztucznymi frazami używanymi w nadmiarze. Od tej pory Google na pierwszym miejscu stawia bardziej naturalny język i dłuższe frazy. Tego typu aktualizacje pojawiają się stale. Być może nie pomaga to zrozumieć, co to takiego long-tail i jak je wykorzystać w SEO. Prawda jest taka, że Ty nie musisz śledzić na bieżąco tych aktualizacji – najważniejsze, by orientował się w nich Twój spec od SEO.

    Top

     

    Jak wybierać słowa kluczowe?

    Wiesz już, co to takiego long-tail, frazy wyszukiwania, a także jak zacząć SEO. Wydawałoby się, że pozostaje już tylko usiąść z kartką i długopisem i dobrać kilka chwytliwych fraz kluczowych. Stop! Opisane powyżej definicje SEO i metody to dopiero początek SEO. Fachowi marketerzy, zanim wybiorą słowa kluczowe, korzystają z licznych narzędzi, takich jak:

    Czytaj więcej

    Dodatkowo agencja dobiera też słowa kluczowe dzięki autorskim narzędziom. Część z wyżej wymienionych programów jest płatna; inne są dość zaawansowane dla kogoś, kto jeszcze nie wie, jak wybierać słowa kluczowe i analizować dane z wyszukiwarek. Jeśli jednak na razie dopiero zastanawiasz się, jak zacząć SEO optymalizację, wypróbuj darmowe narzędzia. Zacznij od ciekawego wizualnie Answer the Public, które w czytelny sposób pozwala znaleźć dziesiątki fraz long-tail jednocześnie na zadany temat. Wypróbuj też podstawowe funkcje Google Analitycs i Google Trends. To drugie pozwoli wyszukać najpopularniejsze ostatnio frazy i planować posty na blog czy content marketing pod SEO tak, by odpowiadał na aktualne potrzeby. To może być coś związanego z porą roku, trendami lub aktualnymi wydarzeniami na świecie. Nie przejmuj się jednak, jeśli temat Cię przytłoczy. Rozumiemy, że na początku to może być bardzo dużo nowej wiedzy, a nie każdy czuje się pewnie w świecie long-tail’i i contentu. Zwróć się do nas, jeśli możemy Ci pomóc.

    Jak wybrać słowa kluczowe – popularne czy niszowe?

    Wiedza o tym, jak dobierać frazy, to stale ewoluująca i dość skomplikowana dziedzina. Musisz wziąć pod uwagę nie tylko popularność frazy, ale też to, czy użycie danej frazy na firmowej stronie przyniesie jakiekolwiek korzyści z biznesowego punktu widzenia. Czy lepiej wybrać słowo kluczowe, które jest wpisywane miliony razy każdego dnia, czy może dłuższe typu long-tail, ale wyszukiwane tylko od czasu do czasu? Agencja SEO lub niezależny specjalista zajmują się właśnie tym, by znaleźć racjonalne rozwiązanie pomiędzy tymi dwoma skrajnościami, w których na jednym krańcu są frazy kluczowe pod SEO, które mają za dużą konkurencję, a na drugim – takie, które nie przełożą się na realne wyniki.

    Słowa kluczowe pod SEO – czego szukają Twoi klienci?

    Ostatnim aspektem, który musisz wziąć pod uwagę, wybierając słowa kluczowe, jest to, czego realnie poszukują Twoi klienci. Najlepiej będzie wytłumaczyć to na prostym przykładzie. Wyobraźmy sobie sklep z elektroniką, który pozycjonuje się na hasło: adaptery do przenośnych komputerów osobistych. Może być nawet na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania na to hasło. Jednak internauci pytają w sieci raczej po prostu o kabel do laptopa… Jeśli zastanawiasz się, jak wybrać słowa kluczowe, to musisz wziąć pod uwagę również ten ostatni aspekt, czyli realne zwyczaje użytkowników.

    Top

     

    Agencja SEO czy niezależny specjalista?

    Duża agencja SEO:

    Czytaj więcej

    Niezależny specjalista od SEO

    • musisz wybrać bardzo ostrożnie, żeby móc zaufać takiej osobie.

    • do końca tak naprawdę nie wiesz, czego się spodziewać

    • brak dostępu do najdroższych i najbardziej zaawansowanych narzędzi

    • „co dwie głowy, to nie jedna”, a kto pracuje w pojedynkę, polega tylko na własnym oglądzie sytuacji.

    Zarówno agencja SEO, jak i niezależny specjalista, mają swoje plusy. Większość osób wybiera agencję, bo to bezpieczniejsze rozwiązanie. Zresztą agencje SEO to nie tylko molochy założone przez duże korporacje – niezależni specjaliści z pasją w wyniku naturalnego rozwoju też zakładają własne agencje!

    Jeśli więc Twój niezależny specjalista SEO wciąż działa w pojedynkę, nie ma biura ani porządnej strony internetowej… to być może lepiej poszukać pomocy w nieco większej agencji założonej przez pasjonatów?. Jeśli chcesz wiedzieć, jak u nas przebiega analiza SEO i cały opisany powyżej proces, to zapraszamy do kontaktu.

    Top

    Najczęściej zadawane pytania

    Czy mogę zrobić optymalizację strony pod SEO samemu?

    W bardzo podstawowym zakresie – tak. Jeśli nie masz na to czasu lub widzisz, że Twoje wysiłki nie przynoszą efektu, skontaktuj się ze specjalistą.

    Czy naprawdę muszę robić SEO i pozycjonowanie?

    Być może działasz w bardzo niszowej branży, w której nikt inny nie korzysta z optymalizacji SEO i pozycjonowania. To jednak coraz mniej prawdopodobne. Jeśli Twoja konkurencja jest w wynikach wyszukiwania o wiele wyżej, niż Ty, to lepiej szybko popraw swoją pozycję.

    Korzystam już z usług agencji SEO, ale nie widzę żadnych efektów.

    Efekty SEO nie pojawiają się z dnia na dzień. Jeśli jednak od miesięcy płacisz za drogie strategie SEO, a nie daje Ci to żadnego zysku, to… zmień agencję SEO.

    Czy warto iść na kurs SEO?

    Zawsze warto pogłębiać swoją wiedzę. Nawet, jeśli zlecasz strategię SEO komuś, to lepiej wiedzieć przynajmniej mniej więcej, za co mu płacisz. Jeśli jednak nie masz na to czasu albo nie interesują Cię takie tematy, to powierz optymalizację specjaliście. Ogólnie im bardziej profesjonalna agencja SEO, tym mniej Ty musisz angażować się w cały ten proces.

    Porozmawiajmy
    o Twoim projekcie

    Umów się na rozmowę w celu dobrania najlepszych rozwiązań do realizacji Twojego projektu.





      USŁUGI

      Zobacz również

      Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
      Cenimy państwa prywatność
      Ustawienia ciastek
      Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
      Dostosuj Odrzuć wszystkie Akceptuj wszystkie
      Ustawienia ciastek
      Dostosuj ustawienia
      „Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
      Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
      Używamy plików cookie Google Analytics. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za państwa uprzednią zgodą.
      Reklamowe pliki cookies służą m.in. do analizowania efektywności działań reklamowych i śledzenia konwersji.
      Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami

      Brak plików cookies.

      Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych

      Brak plików cookies.

      Zapisz ustawienia Akceptuj wszystkie
      Ustawienia ciastek