POZNAJ NASZĄ OFERTĘ

Pozycjonowanie serwisów

Nie szukaj pozycjonowania, które będzie tanie. Szukaj pozycjonowania, które pozwoli Ci realizować cele biznesowe.

O pozycjonowaniu słyszy każdy, kto swój biznes zaczyna prowadzić w sieci – słusznie, bo to podstawa obecności firmy w Internecie. Pod warunkiem jednak, że postawisz na profesjonalne, skuteczne pozycjonowanie stron. Na czym jednak polega i jak działa pozycjonowanie Google? Czy warto pozycjonować swoją stronę? Jakie są rodzaje pozycjonowania? – odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań znajdziesz w naszym poradniku.





    Spis treści:

    1. Pozycjonowanie – co to jest?

    2. Pozycjonowanie czy AdWords? Co lepsze?

    3. Różne rodzaje pozycjonowania:

    4. Audyt SEO – wstęp do pozycjonowania.

    5. Skuteczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach

    6. Co to jest pozycjonowanie lokalne?

    7. Pozycjonowanie – płatność za efekt?

    8. Pozycjonowanie – oferta. Jak ją analizować?

    9. Pozycjonowanie stron przez długi ogon (long tail)

    10. Jak usunąć filtr?

     

    Co to jest pozycjonowanie

    Pozycjonowanie wcale nie jest w marketingu pojęciem względnie nowym. Przeciwnie, po raz pierwszy pojawiło się marketingowym kontekście jeszcze w 1969 roku, a więc na długo przed tym, zanim rozwinęła się branża e-commerce.

    Pozycjonowanie offline

    Tradycyjnie rozumiane pozycjonowanie obejmuje szereg działań, które mają za zadanie kreować wizerunek marki. Oczywiście sama kreacja służy temu, aby potencjalny klient produkt zapamiętał, a sama marka zaczęła wyróżniać się na tle konkurencji.

    Nie bez przyczyny zaznaczamy tutaj kwestię konkurencji. Otóż autorzy pojęcia „pozycjonowanie”, Jack Trout i Al Ries, to jednocześnie autorzy książki „Positioning: The Battle of Your mind”, w której przekonują, że umysł klienta to pole walki marketingowców. Oni także uznali, że kluczem do skutecznego pozycjonowania, jest zawsze rzetelna analiza konkurencji.

    czytaj więcej

    A zatem zanim zabierzemy się za tworzenie własnej strategii oraz pozycjonowanie marki, należy najpierw solidnie przyjrzeć się ofertom konkurencyjnych marek, ich działaniom promocyjnym i pomysłom na marketing. Twórcy pojęcia „positioning” zwrócili uwagę na fakt, że aby zapaść w pamięć potencjalnemu odbiorcy, marka potrzebuje wyróżnika. Warto w tym miejscu skupić się na jednej dominującej cesze, która bez trudu da się zapamiętać.

    Współczesne pozycjonowanie

    Od końca lat sześćdziesiątych zmienił się świat, a wraz z nim marketing. Ba, zaledwie w ciągu minionych dziesięciu lat zaszły w tej branży ogromne zmiany. Testem dla marketingu stał się również okres pandemii, który pokazał, że sposobem na przetrwanie jest przeniesienie działalności do sieci – często już nie przeniesienie częściowe, ale całkowite. W samym tylko 2020 roku dwukrotnie wzrosła liczba firm zakładanych online, e-biznes okazał się bowiem podstawą funkcjonowania na zmienionym rynku.

    Zmienił się rynek, zmienił marketing, modyfikacji ulec musiała także sama definicja pozycjonowania. Dziś pojęcie to kojarzone jest nie tyle z poszukiwaniem wyróżnika dla marki, co z działaniami, które specjaliści przeprowadzają w Internecie po to, aby firmie czy marce zapewnić wyższą pozycję w tak zwanym wyszukiwaniu organicznym (zwanym również naturalnym).

    Wyobraźmy sobie, że prowadzimy gabinet dentystyczny na przedmieściach Opola. Mamy sporą konkurencję, jak to w mieście bywa. Chcemy jednak sprawić, aby nasza marka stała się rozpoznawalna, także dla klientów, którzy poszukują pomocy w sieci. Wówczas do dzieła wkracza pozycjonowanie – w dużym skrócie polega ono na tym, aby po wpisaniu w okienko wyszukiwarki danej frazy (na przykład: dentysta Opole), link do naszego gabinetu stomatologicznego wyświetlił się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. To z kolei sprawi, że link w ogóle będzie zauważalny, a potencjalny klient w niego kliknie i umówi się na wizytę.

    Pozycjonowanie – definicja

    Czym zatem jest dziś pozycjonowanie według teoretyków i praktyków marketingu? Otóż, specjaliści przestrzegają przed zacieśnianiem definicji jedynie do działań, które mają za zadanie poprawić widoczność marki w sieci, a więc zadbać o jej jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania przy użyciu internetowych wyszukiwarek. To wprawdzie bardzo ważna (lwia, można by powiedzieć) część pracy marketingowych ekspertów, jednak na niej pozycjonowanie kończyć się nie powinno.

    Pozycjonowanie ma raczej przypominać proces, w którym projektuje się kolejne założenia, mające za zadanie sprawić, że marka zyska spójny wizerunek, wyróżniający się na tle konkurencji. Ten zaprojektowany wizerunek ma być dla potencjalnych klientów na tyle kuszący, że nie tylko wzbudzi zaufanie, skłoni do zakupu (lub skorzystania z usług danej firmy), ale także nakłoni do powrotu do konkretnego sklepu lub marki.

    Zadbać o pozycję

    Aby jednak można było podjąć się tego zadania i kompleksowo pracować nad rozpoznawalnością marki, ta sama marka musi być w ogóle zauważalna. A gdzie w pierwszej kolejności szukamy na przykład hydraulika, gdy w domu zawiedzie instalacja? W sieci. Dlatego widoczność firmy w Internecie jest tak ważna – bez niej trudno zbudować grono klientów, którzy zdecydują się nam zaufać. Zresztą, jak mieliby zaufać, skoro zwyczajnie się o firmie nie dowiedzą?

    A nie dowiedzą się, jeśli nasza oferta wyświetli się w wyszukiwaniu na drugiej czy trzeciej stronie. Głównie dlatego, że na drugą stronę wyszukiwań przechodzi zaledwie około 3 procent internautów, natomiast aż 90 procent z nich skupia się jedynie na pierwszych otrzymanych wynikach. Z tego powodu tak istotne jest pozycjonowanie witryny własnej firmy czy marki – tylko dzięki tym zaawansowanym działaniom mamy szansę w ogóle dotrzeć do potencjalnych zainteresowanych.

    Top

     

    Pozycjonowanie czy AdWords? Co lepsze?

    Skoro już wiemy, na czym polega pozycjonowanie i co w zasadzie ma na celu, warto przyjrzeć się pytaniu, co w naszym biznesie sprawdzi się lepiej: pozycjonowanie czy płatna kampania reklamowa, czyli AdWords.

    AdWords czy GoogleAds?

    A właściwie już nie AdWords, tylko GoogleAds, bo tak od 2018 roku brzmi nazwa systemu reklamowego Google, dzięki któremu z perspektywy użytkownika możemy zobaczyć w wynikach wyszukiwania wyszczególnione linki, opatrzone nagłówkiem: reklama.

    czytaj więcej

    Nazwy Google AdWords użyliśmy tutaj z premedytacją, ponieważ wiemy, że internauci przyzwyczaili się do niej i wielu z nich wciąż z niej korzysta. Warto przy okazji uświadomić sobie, że nazwa już od kilku lat brzmi ona inaczej, ale nie są to dwa różne systemy, jedynie Google postanowił odświeżyć nazwę oferowanej przez siebie reklamowej opcji.

    Pozycjonowanie czy reklama?

    Skoro wyjaśniliśmy sobie tę małą zawiłość, pora na odpowiedź na kluczowe pytanie, a zatem co wybrać – pozycjonowanie czy płatną reklamę w GoogleAds? Każda ze wspomnianych możliwości ma swoje dobre strony, którymi ma szansę skusić potencjalnego klienta. A że ten poradnik ma na celu choć trochę rozjaśnić mroki nurtujących Cię marketingowych zagadnień, postaramy się przedstawić zalety i wady obu rozwiązań, abyś z pełną świadomością mogła/mógł podjąć decyzję najlepszą dla swojej marki.

    GoogleAds, czyli co?

    Na początek małej analizie poddamy GoogleAds: to system reklamowy, który od ponad dwudziestu lat (dokładnie od 2000 roku) oferuje przeglądarka Google. Dzięki zastosowaniu odpowiednich ustawień, pozwala on na wyświetlanie linków sponsorowanych zarówno w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki internetowej, jak i na stronach współpracujących z Google w ramach systemu AdSense.

    Mamy świadomość, że póki co brzmi to wszystko dość skomplikowanie, ale w rzeczywistości dla użytkowników sieci jest bardzo klarowna. To za jej sprawą internautom, którzy wyszukują z użyciem wyszukiwarki Google danej frazy, na pierwszych pozycjach wyświetlają się linki do reklamowanych witryn. Także z tego powodu internauta widzi karuzele produktowe oraz banery, GoogleAds to również skuteczne narzędzie remarketingu.

    Dla reklamodawcy system oferowany przez Google jest przejrzysty i wygodny, między innymi dlatego, że przewiduje niemal nieograniczone możliwości targetowania reklamy skonstruowanej pod konkretne grupy użytkowników. Do tego oferuje możliwość „pay per click”, czyli płatności za interakcję (zwykle za kliknięcie), a więc wydaje się wyjątkowo uczciwym systemem reklamowym. Cena jednak może się znacznie różnić, w zależności chociażby od popularności danej branży i związanych z nią słów kluczowych.

    GoogleAds przynosi zwykle dość szybkie efekty, czy jednak szybkość przekłada się w tym miejscu na trwałość?

    Pozycjonowanie to podstawa

    Chociaż GoogleAds może znacząco pomóc w wypromowaniu marki czy firmy, warto potraktować tę część kampanii jako mądre uzupełnienie całości. Konfigurowanie płatnych reklam w systemie Google stanowi dziś osobną dziedzinę, nazywaną SEM, a więc Search Engine Marketing, której specjaliści zajmują się tą szczególną działalnością.

    Pozycjonowanie (w tym działania z zakresu SEO: Search Engine Optimization) jest jednak niezwykle ważną bazą i pierwszym krokiem do budowania rozpoznawalności marki w sieci. Problemem pozycjonowania może być to, że na jego efekty należy poczekać, są one natomiast znacznie trwalsze niż działania w zakresie GoogleAds.

    Ile trzeba czekać na wyniki?

    Jeśli chodzi o tempo, zdecydowanie wygrywają reklamy GoogleAds, które po odpowiednim skonfigurowaniu pojawiają się w sieci niemal natychmiast. Pozycjonowanie to inny proces, tutaj na rezultat trzeba poczekać od dwóch (przy nowej stronie, dotąd niepozycjonowanej) do nawet dziewięciu miesięcy, a w skrajnych przypadkach także i roku. Tyle że tych działań nie należy zaniedbywać, regularne pozycjonowanie sprawi, że efekty będą stabilne i wymierne. W ostatecznym rozrachunku ich koszt może okazać się mniejszy, niż reklam w GoogleAds, które przynoszą stronie relatywnie mniejszą liczbę klientów niż dobre pozycjonowanie. A zatem może się okazać, że stosunkowo niewielki budżet będzie wystarczający na przeprowadzenie dobrej pozycjonującej kampanii, której efekt może utrzymać się nawet przez kilka lat.

    Top

     
     

    Różne rodzaje pozycjonowania:

    Pozycjonowanie to pojęcie dość ogólne, ale warto wiedzieć, że będzie wyglądało nieco inaczej w zależności od tego, co akurat zamierzamy promować. W kolejnych podrozdziałach opowiemy Wam nieco o różnych typach pozycjonowania, wspomnimy czym się różnią, na co warto zwrócić uwagę i po co właściwie pozycjonujemy grafikę, a po co aplikację mobilną.

    Pozycjonowanie stron internetowych

    To czynność, a w zasadzie cały szereg czynności, które mają za zadanie doprowadzić do zwiększenia widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Służy do tego między innymi skuteczne opracowanie zaplecza w postaci słów i fraz kluczowych, a więc takich, których mogą używać internauci, poszukując potencjalnie naszej firmy czy marki. Ta część pracy wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale także sporej wyobraźni i kreatywności, a także umiejętności przewidywania możliwych błędów, czy to składniowych, czy językowych.

    czytaj więcej

    Na opracowaniu słów kluczowych ta praca się jednak nie kończy. Działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej polegają bowiem na optymalizacji wszystkich elementów witryny, w tym na przykład tekstów. Czynności z tym związane określa się jako on-side, a więc wykonywane na stronie internetowej.

    Pozycjonowanie witryny dzieje się jednak również poza stroną, zwłaszcza jego część, związana z budowaniem zaplecza backlinków. Ten proces nazywa się link buildingiem i należy on do działań, wykonywanych off-side. Specjaliści pozyskują dla strony wartościowe linki, które będą przekierowywać internautów na naszą witrynę, co z kolei ma znacząco zwiększyć liczbę odsłon.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego

    Nie jest tajemnicą, że większość sklepów przenosi się dziś do sieci. Ten proces przyspieszyła pandemia Covid-19, a wraz z nią kolejne lockdowny i związane z nimi restrykcje oraz ograniczenia. Tym sposobem w samym tylko 2020 roku pojawiło się na rynku 1700 nowych e-sklepów, natomiast portal sprzedażowy Allegro zanotował wzrost liczby nowych firm aż o 15 tysięcy.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego jest dla sukcesu sprzedażowego niezwykle ważne. Nie pomogą piękne zdjęcia i dobre grafiki, jeśli sam sklep nie będzie dobrze pozycjonowany i to z prostej przyczyny – potencjalni klienci po prostu do niego nie trafią.

    A zatem na co w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę podczas pozycjonowania sklepu internetowego? Na początek warto przyjrzeć się platformom, na którym umieszcza się e-sklepy i wybrać taką, który pozwoli nam biznes w przyszłości rozbudowywać bez przenoszenia go. Drugą niezwykle ważną kwestią jest struktura sklepu – ta pożądana powinna być przejrzysta, płaska. Dla ułatwienia: najlepiej, kiedy przyjmuje formę podobną do rozrastającego się drzewa. Tu ciekawostka, taką strukturę sklepu cenią zarówno klienci, jak i algorytm Google, który automatycznie pozycjonuje sklep wyżej w wynikach organicznych wyszukiwania.

    Kolejną ważną sprawą jest protokół SSL, a więc dla potencjalnego klienta gwarancja, że wszelkie przesłane do sklepu dane są bezpieczne. Certyfikat SSL jest szczególnie istotny, jeśli za pośrednictwem strony internauci dokonują płatności. Także Google docenia dbałość o bezpieczeństwo witryn i strony, posiadające certyfikat SSL, umieszcza wyżej w rankingach wyszukiwań.

    Algorytmy Google stawiają na wygodę użytkownika, a zatem wyższą pozycję będzie miał sklep, którego strona szybko się ładuje. Ceni tez adresy URL, które powinny być krótkie i przyjazne, najlepiej wzbogacone o słowo kluczowe.

    Na tym jednak nie koniec, sklep internetowy to także treści i to właśnie one mają ogromny wpływ na ostateczną pozycję sklepu w wyszukiwaniach organicznych. Algorytmy Google już od dawna stawiają na wartościowy content, a zatem zamieszczane na podstronach sklepu teksty powinny być unikatowe, oryginalne, a przy okazji zoptymalizowane pod kątem słów i fraz kluczowych.

    Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

    Z aplikacjami mobilnymi sprawa ma się nieco inaczej, choć cel tego pozycjonowania wydaje się tożsamy z celem e-sklepu. W tym drugim chodzi wprawdzie o dokonanie zakupu, natomiast w pierwszym o zwiększenie pobrań aplikacji czy gier mobilnych, ale proces wygląda podobnie.

    Pozycjonowanie aplikacji mobilnych to osobny proces, nazywany ASO, czyli App Store Optimization. Podobnie jak w przypadku pozycjonowania stron internetowych, ten proces też jest długotrwały i wymagający nieco cierpliwości oraz sporo pracy. Nic dziwnego, skoro w sklepach typu Google Play czy App Store znajduje się blisko 5 milionów gier i aplikacji.

    Samo opublikowanie kolejnej to zdecydowanie za mało, aby zainteresować nią internautów. Wówczas niezbędny jest wspomniany proces ASO, za sprawą którego dana aplikacja staje się w wyszukiwarce sklepu bardziej widoczna. I znów największe znaczenie mają tu doskonale dobrane słowa kluczowe – a więc jest to rodzaj SEO, ale sprofilowanego pod kątem aplikacji.

    Pozycjonowanie firmy w Google Maps (Google Moja Firma)

    Google Maps to usługa znana doskonale posiadaczom smartfonów i oczywiście przedsiębiorcom, którzy dbają o rozpoznawalność w sieci. Pierwsze kroki w Google Maps to oczywiście założenie wizytówki w Google Moja Firma i uzupełnienie wszelkich niezbędnych informacji dotyczących naszego biznesu. Taką wizytówkę należy poprawnie zweryfikować, lecz by zapewnić jej w sieci widoczność, niezbędna jest jej optymalizacja.

    Trudno bowiem mówić o pozycjonowaniu wizytówki, nie będzie to w każdym razie pojęcie poprawne. W przypadku oferowanej przez Google opcję w Google Moja Firma możliwości są ograniczone i jedyne, o co można zadbać, to aktualność informacji, danych oraz zdjęć, obrazujących nasz biznes. Aktualność i estetyka są szczególnie ważne, biorąc pod uwagę perspektywę klienta – wizytówka to zwykle pierwszy kontakt z firmą, a więc warto dołożyć starań, aby zrobiła na internaucie jaki najlepsze wrażenie.

    Optymalizacja takiej wizytówki sprowadza się raczej do pracy nad tym, aby była atrakcyjna zarówno dla użytkownika, jak i dla algorytmu Google. Dopiero wówczas system zatroszczy się o wysoką jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

    Google Maps daje jednak możliwość, która może się okazać bardzo przydatna w przyciągnięciu nowych klientów, czyli opinie. Po pierwsze, warto zachęcać klientów czy użytkowników do pozostawiania opinii, ale trzeba pamiętać, że to broń obusieczna. A zatem niezbędna jest przy tym dbałość zarówno o jakość oferowanych produktów, jak i wysoki standard usług. Jednocześnie opinie warto na bieżąco monitorować, aby w razie konieczności reagować na te nieprzychylne i szybko zażegnywać możliwe kryzysy wizerunkowe.

    Pozycjonowanie grafiki

    Ten podpunkt może budzić wątpliwości. Czy naprawdę nie wystarczy cała masa czynności wykonanych wokół optymalizacji treści, poprawy struktury i opisów w sklepie internetowym oraz bieżące moderowanie profilu w Google Maps? Z jednej strony może i wystarczy, ale z drugiej, niech pierwszy rzuci kamieniem, kto nigdy nie szukał czegoś za pomocą Google Grafika…

    Otóż to – od przepisu na szparagi, przez skórzane buty, po etui na telefon – Google Grafika to opcja, z której podczas poszukiwań w sieci korzystamy często. Pozycjonowanie w tym zakresie ma z jednej strony ułatwić szukającym życie, z drugiej zwiększać ruch na tej stronie www, na której te grafiki się znajdują.

    Dzięki Google Grafika z łatwością można dotrzeć do oryginalnego zdjęcia, a więc poszukując choćby męskich spodni w okienku wyszukiwarki, w Google Grafice otrzymamy wynik w postaci okienek ze zdjęciami. Im wyżej znajduje się takie zdjęcie, tym lepiej zoptymalizowane zostało. Im wyżej się znajduje, tym prędzej je znajdziemy i przejdziemy za jego sprawą na stronę źródłową.

    To zatem doskonałe rozwiązanie dla sklepów internetowych, choć trzeba mieć świadomość, że istnieją branże, w których ten sposób promocji w sieci po prostu się nie sprawdzi, jak na przykład rozwój kompetencji miękkich, szkolenia itp. Dla lwiej części internetowych biznesów, taka forma optymalizacji znajduje jednak swoje uzasadnienie.

    Top

     

    Audyt SEO – wstęp do pozycjonowania.

    Pozycjonowanie to pojęcie dość ogólne, ale warto wiedzieć, że będzie wyglądało nieco inaczej w zależności od tego, co akurat zamierzamy promować. W kolejnych podrozdziałach opowiemy Wam nieco o różnych typach pozycjonowania, wspomnimy czym się różnią, na co warto zwrócić uwagę i po co właściwie pozycjonujemy grafikę, a po co aplikację mobilną.

    Pozycjonowanie stron internetowych

    To czynność, a w zasadzie cały szereg czynności, które mają za zadanie doprowadzić do zwiększenia widoczności strony w naturalnych wynikach wyszukiwania. Służy do tego między innymi skuteczne opracowanie zaplecza w postaci słów i fraz kluczowych, a więc takich, których mogą używać internauci, poszukując potencjalnie naszej firmy czy marki. Ta część pracy wymaga nie tylko wiedzy i doświadczenia, ale także sporej wyobraźni i kreatywności, a także umiejętności przewidywania możliwych błędów, czy to składniowych, czy językowych.

    czytaj więcej

    Na opracowaniu słów kluczowych ta praca się jednak nie kończy. Działania związane z pozycjonowaniem strony internetowej polegają bowiem na optymalizacji wszystkich elementów witryny, w tym na przykład tekstów. Czynności z tym związane określa się jako on-side, a więc wykonywane na stronie internetowej.

    Pozycjonowanie witryny dzieje się jednak również poza stroną, zwłaszcza jego część, związana z budowaniem zaplecza backlinków. Ten proces nazywa się link buildingiem i należy on do działań, wykonywanych off-side. Specjaliści pozyskują dla strony wartościowe linki, które będą przekierowywać internautów na naszą witrynę, co z kolei ma znacząco zwiększyć liczbę odsłon.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego

    Nie jest tajemnicą, że większość sklepów przenosi się dziś do sieci. Ten proces przyspieszyła pandemia Covid-19, a wraz z nią kolejne lockdowny i związane z nimi restrykcje oraz ograniczenia. Tym sposobem w samym tylko 2020 roku pojawiło się na rynku 1700 nowych e-sklepów, natomiast portal sprzedażowy Allegro zanotował wzrost liczby nowych firm aż o 15 tysięcy.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego jest dla sukcesu sprzedażowego niezwykle ważne. Nie pomogą piękne zdjęcia i dobre grafiki, jeśli sam sklep nie będzie dobrze pozycjonowany i to z prostej przyczyny – potencjalni klienci po prostu do niego nie trafią.

    A zatem na co w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę podczas pozycjonowania sklepu internetowego? Na początek warto przyjrzeć się platformom, na którym umieszcza się e-sklepy i wybrać taką, który pozwoli nam biznes w przyszłości rozbudowywać bez przenoszenia go. Drugą niezwykle ważną kwestią jest struktura sklepu – ta pożądana powinna być przejrzysta, płaska. Dla ułatwienia: najlepiej, kiedy przyjmuje formę podobną do rozrastającego się drzewa. Tu ciekawostka, taką strukturę sklepu cenią zarówno klienci, jak i algorytm Google, który automatycznie pozycjonuje sklep wyżej w wynikach organicznych wyszukiwania.

    Kolejną ważną sprawą jest protokół SSL, a więc dla potencjalnego klienta gwarancja, że wszelkie przesłane do sklepu dane są bezpieczne. Certyfikat SSL jest szczególnie istotny, jeśli za pośrednictwem strony internauci dokonują płatności. Także Google docenia dbałość o bezpieczeństwo witryn i strony, posiadające certyfikat SSL, umieszcza wyżej w rankingach wyszukiwań.

    Algorytmy Google stawiają na wygodę użytkownika, a zatem wyższą pozycję będzie miał sklep, którego strona szybko się ładuje. Ceni tez adresy URL, które powinny być krótkie i przyjazne, najlepiej wzbogacone o słowo kluczowe.

    Na tym jednak nie koniec, sklep internetowy to także treści i to właśnie one mają ogromny wpływ na ostateczną pozycję sklepu w wyszukiwaniach organicznych. Algorytmy Google już od dawna stawiają na wartościowy content, a zatem zamieszczane na podstronach sklepu teksty powinny być unikatowe, oryginalne, a przy okazji zoptymalizowane pod kątem słów i fraz kluczowych.

    Pozycjonowanie aplikacji mobilnych

    Z aplikacjami mobilnymi sprawa ma się nieco inaczej, choć cel tego pozycjonowania wydaje się tożsamy z celem e-sklepu. W tym drugim chodzi wprawdzie o dokonanie zakupu, natomiast w pierwszym o zwiększenie pobrań aplikacji czy gier mobilnych, ale proces wygląda podobnie.

    Pozycjonowanie aplikacji mobilnych to osobny proces, nazywany ASO, czyli App Store Optimization. Podobnie jak w przypadku pozycjonowania stron internetowych, ten proces też jest długotrwały i wymagający nieco cierpliwości oraz sporo pracy. Nic dziwnego, skoro w sklepach typu Google Play czy App Store znajduje się blisko 5 milionów gier i aplikacji.

    Samo opublikowanie kolejnej to zdecydowanie za mało, aby zainteresować nią internautów. Wówczas niezbędny jest wspomniany proces ASO, za sprawą którego dana aplikacja staje się w wyszukiwarce sklepu bardziej widoczna. I znów największe znaczenie mają tu doskonale dobrane słowa kluczowe – a więc jest to rodzaj SEO, ale sprofilowanego pod kątem aplikacji.

    Pozycjonowanie firmy w Google Maps (Google Moja Firma)

    Google Maps to usługa znana doskonale posiadaczom smartfonów i oczywiście przedsiębiorcom, którzy dbają o rozpoznawalność w sieci. Pierwsze kroki w Google Maps to oczywiście założenie wizytówki w Google Moja Firma i uzupełnienie wszelkich niezbędnych informacji dotyczących naszego biznesu. Taką wizytówkę należy poprawnie zweryfikować, lecz by zapewnić jej w sieci widoczność, niezbędna jest jej optymalizacja.

    Trudno bowiem mówić o pozycjonowaniu wizytówki, nie będzie to w każdym razie pojęcie poprawne. W przypadku oferowanej przez Google opcję w Google Moja Firma możliwości są ograniczone i jedyne, o co można zadbać, to aktualność informacji, danych oraz zdjęć, obrazujących nasz biznes. Aktualność i estetyka są szczególnie ważne, biorąc pod uwagę perspektywę klienta – wizytówka to zwykle pierwszy kontakt z firmą, a więc warto dołożyć starań, aby zrobiła na internaucie jaki najlepsze wrażenie.

    Optymalizacja takiej wizytówki sprowadza się raczej do pracy nad tym, aby była atrakcyjna zarówno dla użytkownika, jak i dla algorytmu Google. Dopiero wówczas system zatroszczy się o wysoką jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

    Google Maps daje jednak możliwość, która może się okazać bardzo przydatna w przyciągnięciu nowych klientów, czyli opinie. Po pierwsze, warto zachęcać klientów czy użytkowników do pozostawiania opinii, ale trzeba pamiętać, że to broń obusieczna. A zatem niezbędna jest przy tym dbałość zarówno o jakość oferowanych produktów, jak i wysoki standard usług. Jednocześnie opinie warto na bieżąco monitorować, aby w razie konieczności reagować na te nieprzychylne i szybko zażegnywać możliwe kryzysy wizerunkowe.

    Pozycjonowanie grafiki

    Ten podpunkt może budzić wątpliwości. Czy naprawdę nie wystarczy cała masa czynności wykonanych wokół optymalizacji treści, poprawy struktury i opisów w sklepie internetowym oraz bieżące moderowanie profilu w Google Maps? Z jednej strony może i wystarczy, ale z drugiej, niech pierwszy rzuci kamieniem, kto nigdy nie szukał czegoś za pomocą Google Grafika…

    Otóż to – od przepisu na szparagi, przez skórzane buty, po etui na telefon – Google Grafika to opcja, z której podczas poszukiwań w sieci korzystamy często. Pozycjonowanie w tym zakresie ma z jednej strony ułatwić szukającym życie, z drugiej zwiększać ruch na tej stronie www, na której te grafiki się znajdują.

    Dzięki Google Grafika z łatwością można dotrzeć do oryginalnego zdjęcia, a więc poszukując choćby męskich spodni w okienku wyszukiwarki, w Google Grafice otrzymamy wynik w postaci okienek ze zdjęciami. Im wyżej znajduje się takie zdjęcie, tym lepiej zoptymalizowane zostało. Im wyżej się znajduje, tym prędzej je znajdziemy i przejdziemy za jego sprawą na stronę źródłową.

    To zatem doskonałe rozwiązanie dla sklepów internetowych, choć trzeba mieć świadomość, że istnieją branże, w których ten sposób promocji w sieci po prostu się nie sprawdzi, jak na przykład rozwój kompetencji miękkich, szkolenia itp. Dla lwiej części internetowych biznesów, taka forma optymalizacji znajduje jednak swoje uzasadnienie.

    Top

     

    Skuteczne pozycjonowanie w wyszukiwarkach

    Skoro trafiłaś/trafiłeś na nasz poradnik, prawdopodobnie już wiesz, że pozycjonowanie jest jednym z tych działań, bez których trudno w ogóle mówić o widoczności w sieci. I masz rację, ponieważ przy tak ogromnym zagęszczeniu internetowych biznesów, jakie ma miejsce od 2020 roku i związanych z pandemią koronawirusa kolejnych ograniczeń (w tym oczywiście dla usług i handlu), coraz trudniej o wyróżnienie się na tle konkurencji. W sieci natomiast oznacza to tyle, że bez dobrego pozycjonowania, klienci po prostu nie odnajdą Twojej strony internetowej, a więc i z Twoich usług nie skorzystają.

    czytaj więcej

    Celem jest pierwsza dziesiątka

    Pozycjonowanie to, w dużym skrócie, szereg czynności, które pozwalają na zwiększenie widoczności witryny internetowej w wyszukiwarkach. Im wyższa jest pozycja strony w rankingu wyszukiwania, tym łatwiej odnajdzie ją potencjalny klient. Większość tych działań sprowadza się do znalezienia się firmy „Top 10”, a więc pierwszej dziesiątce na liście odpowiedzi, którą wyświetla wyszukiwarka po wpisaniu w nią pożądanej frazy czy konkretnego słowa.

    Dlaczego dziesiątka? Ano dlatego, że większość z nas nie skusi się na przejście do kolejnej strony wyszukiwań i swój research zakończy na pierwszych dziesięciu wyświetlonych wynikach. Dziesięciu to zresztą i tak dość optymistyczny scenariusz, specjaliści coraz częściej uważają, że prawdziwym celem pozycjonowania jest znalezienie się w pierwszej piątce, a nawet pierwszej trójce wśród wyświetlanych wyników organicznych wyszukiwania.

    Ranking według algorytmów

    Tym, która witryna zajmuje którą pozycję w wynikach wyszukiwania, rządzą algorytmy. I tak na przykład praca najpopularniejszej na świecie wyszukiwarki Google (w Europie korzysta z niej aż 93 procent internautów, w Polsce 97 procent) regulowana jest za pomocą dziesiątek algorytmów.

    Część z nich nawet dla specjalistów z branży pozostaje tajemnicą, część z nich udało się rozpoznać i zrozumieć ich działanie. Ale aby nie było zbyt prosto, Google aktualizuje je nawet 500-600 razy w roku! Czasem są to naprawdę drobne, niemal codzienne aktualizacje, innym razem prawdziwe rewolucje, które całkowicie zmieniają czynniki rankingowe, nad którymi pracują webmasterzy.

    Przykładem algorytmu, który postawił na głowie pracę specjalistów od pozycjonowania, jest wprowadzony w 2011 roku algorytm Panda. Za jego sprawą Google postawił na strony, wyróżniające się jakością, a więc wolne od spamu czy powielanych treści. Od tego momentu strony, a właściwie stojący za nimi twórcy i agencje, musiały nauczyć się stawiać na jakość, nie zaś na preclowe teksty, naszpikowane słowami kluczowymi, ale pozbawione merytorycznej wartości.

    Pozycjonowanie contentem

    Jakość stała się jednym z priorytetów Google i wciąż pozostaje bardzo ważnym warunkiem, jeśli chodzi o pozycjonowanie w wyszukiwarkach. To dlatego znawcy tematu doskonale wiedzą, jak ważne dla uzyskania w rankingach wysokiej pozycji, jest stworzenie wartościowych treści.

    Oczywiście, nadal nie bez znaczenia pozostają słowa kluczowe – to ich wachlarz ustalają specjaliści, próbując domyślić się, za pomocą jakich fraz internauci będą szukać danych usług lub produktów w wyszukiwarce. Pomagają im w tym zresztą generatory fraz i słów kluczowych.

    Na słowach kluczowych, jak zwykło się sądzić, pozycjonowanie się jednak nie kończy. Przeciwnie, dopiero się zaczyna, bo to słowa budują treści. Eksperci twierdzą wręcz, że nie ma SEO bez treści. To właśnie dobra, unikalna treść (a więc wartościowy content) sprawia, że strona osiąga wysokie pozycje w wyszukiwaniach organicznych.

    Content is king!”

    „Content is king!” – czytamy na blogu Neilpatel. No właśnie, na blogu – aby wysoko pozycjonować daną stronę, potrzebujemy wartościowych treści. Te natomiast dobrze, aby znalazły się w wiarygodnym miejscu. Takim miejscem może stać się blog, który nie dość, że pomoże budować wizerunek eksperta w branży, to jeszcze znacznie ułatwi pozycjonowanie za sprawą unikalnych i merytorycznych treści.

    Blogowe wpisy to jednak nie jedyna opcja, która może pomóc naszej stronie internetowej znaleźć się w upragnionej pierwszej dziesiątce. Na swojej witrynie warto po prostu publikować unikalne treści, które mogą stanowić choćby opisy produktów czy kategorie produktowe. Jeśli stronę uda się wzbogacić o treści poradnikowe, edukacyjne czy raporty, tym lepiej.

    Dlaczego jakość zamieszczanych na stronie internetowej tekstów jest tak istotna? Z przynajmniej kilku powodów: po pierwsze ułatwiają algorytmom Google identyfikację, czym zajmuje się dana firma; po drugie: każdy zamieszczony tekst to potencjalne źródło słów kluczowych; po trzecie: wartościowe treści zwiększają ruch na stronie i angażują internautów. Do tego dochodzi możliwość budowania wizerunku eksperta, pozyskiwanie linków oraz budowanie społeczności fanów i obserwatorów w mediach społecznościowych, można więc powiedzieć, że porządna promocyjna praca zaczyna się od dobrych treści.

    Top

     

    Co to jest pozycjonowanie lokalne?

    Wyobraź sobie, że musisz kupić coś, czego nie kupujesz często. Ot, na przykład zamek błyskawiczny (o ile akurat nie parasz się krawiectwem, nie jest to zwykle w domu towar pierwszej potrzeby). Szukasz zatem sklepu z takim asortymentem blisko miejsca, w którym akurat przebywasz. Raczej mało kto jest gotów jechać na drugi koniec miasta po przedmiot, który nie jest ani szczególnie cenny, ani kosztowny.

    Co wówczas robisz? Ano, o ile nie znasz adresu jakiejś pasmanterii, zaczynasz poszukiwania w Google Maps, w filtrach ustawiając odległość, ewentualnie wpisujesz w okienko wyszukiwarki frazę „pasmanteria Wrocław” czy „pasmanteria Końskie”, gdziekolwiek akurat przebywasz. Otrzymujesz listę odpowiedzi, wybierasz tę, która Ci pasuje i voila.

    czytaj więcej

    Jak jednak wygląda temat z perspektywy tych pasmanterii? Otóż, nie wystarczy ustawić lokalizacji w Google, aby związane z naszym biznesem frazy kluczowe były widoczne wysoko w wynikach wyszukiwania. Kluczem do sukcesu jest tutaj coś innego, a więc pozycjonowanie lokalne.

    Czym jest pozycjonowanie lokalne?

    Pozycjonowanie lokalne stanowi szczególny rodzaj pozycjonowania, który ma za zadanie zwiększyć widoczność witryny na frazy ściśle powiązane z obszarem działania firmy. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie istotne dla tych wszystkich przedsiębiorstw, które swoją działalność prowadzą w danym miejscu i z nastawieniem na klientów z okolicy. Może to być na przykład „barber Mokotów”, „mechanik Poznań”, „kosmetyczka Częstochowa” czy „adwokat Opole”.

    Dlaczego to ważne, aby się w grupie tych pierwszych wyszukiwań znaleźć? Choćby dlatego, że aż 80 procent wyszukujących zdecydowało się na zakup w późniejszym czasie, natomiast aż 88 procent posiadaczy smartfonów regularnie wpisuje w wyszukiwarkę frazy, powiązane z lokalnie świadczonymi usługami. Co ciekawe, aż 54 procent wyszukuje podobnych fraz podczas podróży, a więc niewykluczone, że już jest w drodze i skorzysta z tego, co zaoferuje Google.

    Jak zacząć pozycjonowanie lokalne?

    Pozycjonowanie, bez względu na jego rodzaj, warto zacząć od optymalizacji. Optymalizacją specjaliści określają działania, w których bada się skuteczność zamieszczonych słów kluczowych, grafik, url-i, a później dostosowuje je do algorytmów Google. Trzeba zadbać na przykład o odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, ale w przypadku pozycjonowania lokalnego warto skupić się właśnie na tej lokalności: jeśli Sosnowiec, to konkretnie – lombard Sosnowiec Pogoń.

    Eksperci podpowiadają też, że warto skupić się na optymalizacji nagłówków oraz metatagach. Także w nich warto zamieścić słowa i frazy kluczowe, aby Google ostatecznie pozycjonował stronę wyżej.

    Do tego dochodzi poprawa szybkości ładowania strony, ponieważ Google troszczy się o komfort użytkowników i takie sprawnie ładujące się witryny pozycjonuje wyżej. Istotna jest poza tym poprawność wersji mobilnej strony czy wspomniane metatagi, wszystko to ma w konsekwencji wpływ na to, jak wysokie miejsce osiągnie witryna podczas pozycjonowania.

    Zadbaj o dane

    Wydawałoby się, że to oczywiste, a jednak bywa różnie. Jeśli chcesz, aby grono Twoich klientów rosło, zadbaj o aktualne dane kontaktowe na swojej stronie www. Zatroszcz się też o precyzję (również w mediach społecznościowych!), nie każdy musi wiedzieć, gdzie znajduje się Twój lokal, więc również tym niezorientowanym pozwól do siebie trafić.

    Uzupełnieniem takiej informacji zawsze jest Google Moja Firma w Mapach Google z wyszczególnionym i zaznaczonym adresem. Dlaczego tej opcji nie warto zaniedbywać? Przede wszystkim dlatego, że jest darmowa, daje możliwość zaprezentowania Twojej działalności, a nawet dodania zdjęć. Jeśli umiejętnie skonstruujesz profil swojego biznesu, będziesz w stanie przyciągnąć do siebie lokalnych klientów.

    7. Pozycjonowanie – płatność za efekt?

    Z wyceną pozycjonowania, podobnie jak innych działań, wchodzących w zakres szeroko pojętego marketingu internetowego, jest zwykle pewien problem. Otóż pozycjonowanie pozycjonowaniu nie jest równe, bierze pod uwagę różne czynniki, zależy od rozmaitych zmiennych. Dlatego też agencje marketingowe, freelancerzy czy po prostu specjaliści z tego zakresu proponują swoim klientom różne modele płatności za usługi.

    Abonament na pozycjonowanie

    Jednym z takich modeli jest opłata abonamentowa. Działa to dokładnie tak samo, jak każdy inny abonament: klient dokonuje cyklicznej wpłaty, a wykonawca w ramach abonamentu wykonuje regularnie szereg usług, związanych z pozycjonowaniem strony www. Dzięki temu pozycja linku do strony internetowej widoczna jest coraz wyżej w wyszukiwaniu organicznym.

    Płatność za efekt, czyli success fee

    Drugą opcją jest natomiast płatność za osiągnięty efekt, czyli tak zwana success fee. Zazwyczaj wyznacznikiem jest tutaj współczynnik konwersji i to od niego uzależniona jest płatność.

    Warto w tym miejscu wyjaśnić, czym w ogóle jest konwersja w e-commerce: to każda oczekiwania pozytywna reakcja odbiorcy na szereg działań, które miały do tej reakcji doprowadzić. Konwersją może być zatem na przykład zwiększony ruch na stronie internetowej, ale także kliknięcie w określony link (na przykład do oferty lub cennika usługi), pobranie materiałów (na przykład filmu instruktażowego czy e-booka), sfinalizowanie transakcji czy polubienie kont w social mediach.

    Model mieszany

    Dwie wspomniane opcje nie wyczerpują jednak możliwości opłat za pozycjonowanie. Klienci cenią sobie jeszcze inny, mieszany model, w którym płacą relatywnie niewielki abonament za stałą opiekę specjalisty nad pozycją ich strony w sieci. Jednak jeżeli dodatkowo decydują się na podniesienie wybranego współczynnika konwersji – w zależności od bieżących potrzeb ich strony www może to być choćby rezerwacja miejsca na wydarzenie (na przykład na konferencję czy szkolenie), zakup biletu czy podanie danych kontaktowych – wówczas dochodzi do tego o płatność za pozycjonowanie konkretnego elementu.

    Wiele zmiennych

    Dlaczego tak trudno wycenić pozycjonowanie? Specjaliści zaznaczają, że tą dziedziną marketingu rządzi zbyt wiele zmiennych, aby można było opracować stały cennik. Wiele zależy od potrzeb klienta, bo i te potrafią się znacząco różnić. Poza tym nie bez znaczenia pozostaje branża, w jakiej działa firma, a więc jak duża jest konkurencja dla wybranych słów kluczowych, obowiązujących w danym czasie trendów wyszukiwania. Ważna jest nawet historia strony, inaczej będzie wyglądało pozycjonowanie dla nowopowstałych strony, inaczej dla już istniejących.

    Wszystko to sprawia, że jedyna rozsądna wycena pozycjonowania musi być indywidualna, nie tylko, aby sama wycena była sprawiedliwa, ale także aby zakres czynności odpowiadał rzeczywistym potrzebom klienta.

    Jak wygląda skuteczne pozycjonowanie stron www? Jak działamy, czyli Content Organica w praktyce.

    1. Audyt SEO.

    Pracę nad pozycjonowaniem zawsze zaczynamy w Content Organice od rzetelnego audytu SEO. Czy to konieczne? Tak, bezapelacyjnie i bezdyskusyjnie. Audyt SEO to zbiór analitycznych czynności, które mają na celu dopasowanie takich rozwiązań optymalizacyjnych dla konkretnej strony www, aby finalnie podnieść jest pozycję w wynikach wyszukiwania. Im wyżej znajduje się link do strony w organicznych wynikach wyszukiwania, tym częściej odwiedzana jest strona, a więc i firma ma szansę pozyskać nie tylko większą liczbę klientów, ale i zwiększyć rozpoznawalność.

    Dopiero na bazie dokładnego audytu określamy dokładne techniczne zalecenia, które docelowo poprawią pozycję strony w wyszukiwaniach Google. To także podstawa do opracowania optymalnej strategii pozycjonowania strony internetowej.

    2. Wybór słów kluczowych do pozycjonowania.

    To najważniejszy etap pozycjonowania, dlatego w Content Organice podchodzimy do niego z wielką starannością. Dobór słów kluczowych to trochę czytanie w myślach internautów, do tego internautów zainteresowanych konkretnym towarem czy usługą. A zatem zaczynamy od poznania branży, później serwujemy sobie solidną burzę mózgów, próbując zgadnąć, jakie frazy wpisują potencjalni zainteresowani w polu wyszukiwania. Analizujemy statystyki odwiedzin, popularność fraz, odpowiadamy sobie na pytanie, jakie słowa generują największy ruch na stronie – wszystko po to, aby pozycjonowanie Twojej strony było jak najbardziej efektywne.

    Tutaj możemy Cię zapewnić o jednym: nie tracimy czasu na wpisywanie bezsensownych, niezwiązanych z Twoją działalnością słów tylko po to, aby podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie o to nam chodzi – co z tego, że internauta trafi do Ciebie, wiedziony wynikami wyszukiwania, skoro jeszcze szybciej, zupełnie niezainteresowany, opuści Twoją witrynę.

    3. SEO content marketing.

    Nasza praca w Content Organice opiera się na dobrze przygotowanej strategii, dlatego tak dopasowujemy elementy tej strategii, aby ostatecznie wszystkie pracowały na wyższą pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Jednym z ważnych elementów tej machiny jest content marketing, a więc takie dostosowanie wartościowych treści, by także one podnosiły pozycję i zwiększały popularność danej strony internetowej. Po dokładnej analizie SEO i wyborze najwłaściwszych słów kluczowych, stawiamy na content, czyli teksty, filmy, wpisy, relacje – krótko mówiąc: treści.

    Nie bez powodu jesteśmy w tym zakresie wymagający. Treści mają bowiem spełniać dwa ważne zadania: po pierwsze muszą być merytoryczne i wartościowe dla potencjalnego odbiorcy, po drugie powinny zawierać słowa kluczowe, które poprawią pozycję strony w wyszukiwaniu naturalnym.

    4. Optymalizacja on-page.

    Kolejnym krokiem, który realizujemy dla naszych klientów w ramach pozycjonowania, jest optymalizacja techniczna strony, czyli tak zwana optymalizacja on-page. Obejmuje ona wszelkie działania, związane ze stroną i jej ulepszaniem, przy czym zawsze staramy się myśleć o użytkowniku danej witryny oraz jego wygodzie. Pracujemy tak, aby możliwie najpełniej wykorzystać możliwości, jakie dają algorytmy Google.

    Szczególną wagę przykładamy do optymalizacji treści, które muszą być unikalne, aby spełniały swoje zadanie. Frazy i słowa kluczowe są ważne, ale doskonale wiemy, że liczy się przede wszystkim poprawność i merytoryczność oferowanych treści, zatem nasze pozycjonowanie nie toleruje tekstów typu: kopiuj – wklej, naszpikowanych bezsensownie frazami kluczowymi. Liczy się jakość i z tej jakości nie zamierzamy rezygnować.

    5. Link building.

    Linkowanie to ważny etap naszej pracy. W link buildingu, zgodnie z algorytmami Google, również liczy się nie ilość, a jakość – i to nieustannie mamy z tyłu głowy. Z Content Organicą możesz liczyć na wartościowe linki zewnętrzne i sensowne, wspomagające nawigację na stronie linki wewnętrzne. Do linkowania zewnętrznego stosujemy blogi czy social media, dbając jednocześnie o ich wartościowy content.

    6. Konsultacja SEO.

    Aby poprawnie dokonać optymalizacji strony, bez względu na to, czy jest to rozbudowa zaplecza, czy przebudowa istniejącego serwisu internetowego, w Content Granice zawsze decydujemy się na włączenie w proces pozycjonowania konsultacji SEO.

    Taka rozmowa ze specjalistą pomaga uaktualnić wiedzę, zwłaszcza, że algorytmy wyszukiwarek zmieniają się naprawdę dynamicznie, podobnie jak zasady, co w Google wolno, a czego już nie. Konsultacja SEO pomaga nie tylko usprawnić proces, sprawić, że będzie maksymalnie efektywny, ale przy okazji pozwala uniknąć pomyłek czy pułapek filtrów Google.

    W ramach konsultacji SEO wspólnie popracujemy nad planem, który pozwoli na trwałą i skuteczną poprawę pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania organicznego.

    Top

     

    Pozycjonowanie – płatność za efekt?

    Z wyceną pozycjonowania, podobnie jak innych działań, wchodzących w zakres szeroko pojętego marketingu internetowego, jest zwykle pewien problem. Otóż pozycjonowanie pozycjonowaniu nie jest równe, bierze pod uwagę różne czynniki, zależy od rozmaitych zmiennych. Dlatego też agencje marketingowe, freelancerzy czy po prostu specjaliści z tego zakresu proponują swoim klientom różne modele płatności za usługi.

    Abonament na pozycjonowanie

    Jednym z takich modeli jest opłata abonamentowa. Działa to dokładnie tak samo, jak każdy inny abonament: klient dokonuje cyklicznej wpłaty, a wykonawca w ramach abonamentu wykonuje regularnie szereg usług, związanych z pozycjonowaniem strony www. Dzięki temu pozycja linku do strony internetowej widoczna jest coraz wyżej w wyszukiwaniu organicznym.

    czytaj więcej

    Płatność za efekt, czyli success fee

    Drugą opcją jest natomiast płatność za osiągnięty efekt, czyli tak zwana success fee. Zazwyczaj wyznacznikiem jest tutaj współczynnik konwersji i to od niego uzależniona jest płatność.

    Warto w tym miejscu wyjaśnić, czym w ogóle jest konwersja w e-commerce: to każda oczekiwania pozytywna reakcja odbiorcy na szereg działań, które miały do tej reakcji doprowadzić. Konwersją może być zatem na przykład zwiększony ruch na stronie internetowej, ale także kliknięcie w określony link (na przykład do oferty lub cennika usługi), pobranie materiałów (na przykład filmu instruktażowego czy e-booka), sfinalizowanie transakcji czy polubienie kont w social mediach.

    Model mieszany

    Dwie wspomniane opcje nie wyczerpują jednak możliwości opłat za pozycjonowanie. Klienci cenią sobie jeszcze inny, mieszany model, w którym płacą relatywnie niewielki abonament za stałą opiekę specjalisty nad pozycją ich strony w sieci. Jednak jeżeli dodatkowo decydują się na podniesienie wybranego współczynnika konwersji – w zależności od bieżących potrzeb ich strony www może to być choćby rezerwacja miejsca na wydarzenie (na przykład na konferencję czy szkolenie), zakup biletu czy podanie danych kontaktowych – wówczas dochodzi do tego o płatność za pozycjonowanie konkretnego elementu.

    Wiele zmiennych

    Dlaczego tak trudno wycenić pozycjonowanie? Specjaliści zaznaczają, że tą dziedziną marketingu rządzi zbyt wiele zmiennych, aby można było opracować stały cennik. Wiele zależy od potrzeb klienta, bo i te potrafią się znacząco różnić. Poza tym nie bez znaczenia pozostaje branża, w jakiej działa firma, a więc jak duża jest konkurencja dla wybranych słów kluczowych, obowiązujących w danym czasie trendów wyszukiwania. Ważna jest nawet historia strony, inaczej będzie wyglądało pozycjonowanie dla nowopowstałych strony, inaczej dla już istniejących.

    Wszystko to sprawia, że jedyna rozsądna wycena pozycjonowania musi być indywidualna, nie tylko, aby sama wycena była sprawiedliwa, ale także aby zakres czynności odpowiadał rzeczywistym potrzebom klienta.

    Jak wygląda skuteczne pozycjonowanie stron www? Jak działamy, czyli Content Organica w praktyce.

    1. Audyt SEO.

    Pracę nad pozycjonowaniem zawsze zaczynamy w Content Organice od rzetelnego audytu SEO. Czy to konieczne? Tak, bezapelacyjnie i bezdyskusyjnie. Audyt SEO to zbiór analitycznych czynności, które mają na celu dopasowanie takich rozwiązań optymalizacyjnych dla konkretnej strony www, aby finalnie podnieść jest pozycję w wynikach wyszukiwania. Im wyżej znajduje się link do strony w organicznych wynikach wyszukiwania, tym częściej odwiedzana jest strona, a więc i firma ma szansę pozyskać nie tylko większą liczbę klientów, ale i zwiększyć rozpoznawalność.

    Dopiero na bazie dokładnego audytu określamy dokładne techniczne zalecenia, które docelowo poprawią pozycję strony w wyszukiwaniach Google. To także podstawa do opracowania optymalnej strategii pozycjonowania strony internetowej.

    2. Wybór słów kluczowych do pozycjonowania.

    To najważniejszy etap pozycjonowania, dlatego w Content Organice podchodzimy do niego z wielką starannością. Dobór słów kluczowych to trochę czytanie w myślach internautów, do tego internautów zainteresowanych konkretnym towarem czy usługą. A zatem zaczynamy od poznania branży, później serwujemy sobie solidną burzę mózgów, próbując zgadnąć, jakie frazy wpisują potencjalni zainteresowani w polu wyszukiwania. Analizujemy statystyki odwiedzin, popularność fraz, odpowiadamy sobie na pytanie, jakie słowa generują największy ruch na stronie – wszystko po to, aby pozycjonowanie Twojej strony było jak najbardziej efektywne.

    Tutaj możemy Cię zapewnić o jednym: nie tracimy czasu na wpisywanie bezsensownych, niezwiązanych z Twoją działalnością słów tylko po to, aby podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Nie o to nam chodzi – co z tego, że internauta trafi do Ciebie, wiedziony wynikami wyszukiwania, skoro jeszcze szybciej, zupełnie niezainteresowany, opuści Twoją witrynę.

    3. SEO content marketing.

    Nasza praca w Content Organice opiera się na dobrze przygotowanej strategii, dlatego tak dopasowujemy elementy tej strategii, aby ostatecznie wszystkie pracowały na wyższą pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Jednym z ważnych elementów tej machiny jest content marketing, a więc takie dostosowanie wartościowych treści, by także one podnosiły pozycję i zwiększały popularność danej strony internetowej. Po dokładnej analizie SEO i wyborze najwłaściwszych słów kluczowych, stawiamy na content, czyli teksty, filmy, wpisy, relacje – krótko mówiąc: treści.

    Nie bez powodu jesteśmy w tym zakresie wymagający. Treści mają bowiem spełniać dwa ważne zadania: po pierwsze muszą być merytoryczne i wartościowe dla potencjalnego odbiorcy, po drugie powinny zawierać słowa kluczowe, które poprawią pozycję strony w wyszukiwaniu naturalnym.

    4. Optymalizacja on-page.

    Kolejnym krokiem, który realizujemy dla naszych klientów w ramach pozycjonowania, jest optymalizacja techniczna strony, czyli tak zwana optymalizacja on-page. Obejmuje ona wszelkie działania, związane ze stroną i jej ulepszaniem, przy czym zawsze staramy się myśleć o użytkowniku danej witryny oraz jego wygodzie. Pracujemy tak, aby możliwie najpełniej wykorzystać możliwości, jakie dają algorytmy Google.

    Szczególną wagę przykładamy do optymalizacji treści, które muszą być unikalne, aby spełniały swoje zadanie. Frazy i słowa kluczowe są ważne, ale doskonale wiemy, że liczy się przede wszystkim poprawność i merytoryczność oferowanych treści, zatem nasze pozycjonowanie nie toleruje tekstów typu: kopiuj – wklej, naszpikowanych bezsensownie frazami kluczowymi. Liczy się jakość i z tej jakości nie zamierzamy rezygnować.

    5. Link building.

    Linkowanie to ważny etap naszej pracy. W link buildingu, zgodnie z algorytmami Google, również liczy się nie ilość, a jakość – i to nieustannie mamy z tyłu głowy. Z Content Organicą możesz liczyć na wartościowe linki zewnętrzne i sensowne, wspomagające nawigację na stronie linki wewnętrzne. Do linkowania zewnętrznego stosujemy blogi czy social media, dbając jednocześnie o ich wartościowy content.

    6. Konsultacja SEO.

    Aby poprawnie dokonać optymalizacji strony, bez względu na to, czy jest to rozbudowa zaplecza, czy przebudowa istniejącego serwisu internetowego, w Content Granice zawsze decydujemy się na włączenie w proces pozycjonowania konsultacji SEO.

    Taka rozmowa ze specjalistą pomaga uaktualnić wiedzę, zwłaszcza, że algorytmy wyszukiwarek zmieniają się naprawdę dynamicznie, podobnie jak zasady, co w Google wolno, a czego już nie. Konsultacja SEO pomaga nie tylko usprawnić proces, sprawić, że będzie maksymalnie efektywny, ale przy okazji pozwala uniknąć pomyłek czy pułapek filtrów Google.

    W ramach konsultacji SEO wspólnie popracujemy nad planem, który pozwoli na trwałą i skuteczną poprawę pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwania organicznego.

    7. Analiza danych.

    Do swoich zadań podchodzimy profesjonalnie, dlatego każdy etap procesu pozycjonowania odbywa się w Content Organice z należytą starannością. Także ten finalny, w którym skupiamy się na analizie danych, a więc sprawdzamy skuteczność naszych działań, przedzieramy się przez statystyki, kontrolujemy trendy, badamy frazy kluczowe i monitorujemy branżę. Wszystko po to, aby optymalizacja witryny przynosiła jak najlepsze efekty.

    Top

     

    Pozycjonowanie – oferta. Jak ją analizować?

    Ponieważ ustaliliśmy już, że bez pozycjonowania trudno liczyć na sukces w e-commerce, wypada przyjrzeć się agencjom, które oferują swoje usługi w tym zakresie. Właściwie nie tyle samym agencjom, co ich ofertom. Bo to na podstawie oferty przychodzi Ci podjąć decyzję, której z nich powierzysz losy swojego biznesu.

    Tanio nie znaczy dobrze

    Na początek damy Ci jedną, ale bardzo ważną radę: nie daj się skusić najniższym cenom. Ta praca wymaga wiedzy i doświadczenia, wymaga także czasu, a to wszystko kosztuje. Jeśli ktoś oferuje Ci pozycjonowanie w cenach znacznie niższych niż inne agencje, wiedz, że coś się dzieje. Praca najprawdopodobniej będzie wykonana albo niedbale, albo bez uwzględnienia indywidualnych potrzeb Twojej firmy, albo, co gorsza, przez zupełnych dyletantów. Nie tylko niczego takim pozycjonowaniem nie zyskasz, ale i stracisz pieniądze, które przecież w tę usługę musisz zainwestować.

    czytaj więcej

    Co zatem robić, aby nie wpaść w podobną pułapkę? Niska cena może być nęcąca, ale bardziej niż na koszty, zwróć uwagę na to, co w ogóle oferuje Ci agencja. Dlatego stworzyliśmy dla Ciebie mały poradnik, który pomoże Ci przebrnąć przez zawiłości internetowego marketingu oraz zrozumieć, co właściwie kupujesz, decydując się na współpracę z daną agencją.

    Co wchodzi w zakres pozycjonowania?

    Na początek warto uświadomić sobie, co właściwie w ramach pozycjonowania zadzieje się na naszej stronie internetowej. Rzetelna agencja zacznie od audytu, czyli swoistej kontroli, która ma zadanie sprawdzić i uświadomić nam, jakie nieprawidłowości sprawiają, że witryna nie osiąga wysokich pozycji w rankingu wyszukiwarek. Krótko mówiąc: audyt powinien wykazać, co jest nie tak, aby opracowana strategia poprawy sytuacji była jak najskuteczniejsza.

    Następnym krokiem będzie techniczna optymalizacja podstron, czyli, mówiąc prościej, dostosowanie ich pod wytyczne Google. Ekspert, który wie, jak działają algorytmy Google, tak zoptymalizuje podstrony naszej witryny, aby finalnie osiągała wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Dla Google kolejnym ważnym argumentem do wyświetlania strony wyżej w wynikach wyszukiwania, są pozyskane linki, które z innych prowadzą do Twojej witryny. To jednak ważne, aby pochodziły one z zaufanych stron. Cały proces nazywa się link buildingiem, a dobrze przeprowadzony znacząco wzmacnia pozycję strony www.

    Na koniec treść – last, but not least, chciałoby się powiedzieć. Treść bowiem, a więc tak zwany content, jest szalenie istotnym elementem w procesie pozycjonowania. Unikatowe treści, które zainteresują użytkowników, mają duże znaczenie dla osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Po pierwsze, generują ruch na stronie; po drugie, angażują internautów i zachęcają do interakcji; po trzecie, odpowiednio nasycone słowami oraz frazami kluczowymi, pomagają wysoko pozycjonować stronę.

    Klarowna umowa

    Już wiesz, na czym będzie polegał cały proces pozycjonowania Twojej witryny, zajrzyjmy więc wspólnie do agencyjnych ofert. A te różnią się między sobą nie tylko cenami, ale także zakresem prac oraz innymi detalami, które w konsekwencji mogą utrudnić Ci życie.

    Przede wszystkim przyjrzyj się umowie, jaką proponuje Ci agencja. Nie daj się z góry wciągnąć w długofalową współpracę, pilnuj klarownych warunków rozwiązania umowy. Inaczej mimo Twojego niezadowolenia z usług agencji, uwikłasz się w niezdrową z nią relację, którą trudno będzie przerwać.

    Sprawdź również dokładnie kwestię ewentualnych kar umownych, pamiętając, że umowa powinna chronić obie strony w podobnym zakresie. Nie daj się wmanewrować w sytuację, w której będziesz jedyną stroną ponoszącą konsekwencje.

    Zakres audytu

    Pamiętaj, że audyt SEO to podstawowa kwestia, jeśli chcesz, aby pozycjonowanie było wykonane dobrze i z uwzględnieniem potrzeb Twojego biznesu. Dlatego dobrze przyjrzyj się, jaki zakres prac w ramach audytu proponuje Ci agencja. Jeśli ma zamiar jedynie prześliznąć się po problemie, uciekaj – szkoda Twojego czasu i Twoich pieniędzy. To jak stawianie diagnozy przez telefon – po kilku lockdownach doskonale wiemy, jaką skuteczność może mieć takie rozpoznanie.

    Podczas wyboru agencji postaw raczej na firmę, która szczegółowo opisze zakres audytu, przedstawi przykładowe dokumenty, a przy okazji będzie oczekiwała Twojej współpracy w ramach optymalizacji strony. To świadczy o indywidualnym podejściu i profesjonalizmie.

    Słowa kluczowe są… kluczowe

    Dobór właściwych słów kluczowych to jedna z najważniejszych czynności podczas pozycjonowania. Dlatego ten proces wymaga dogłębnej analizy nie tylko strony www klienta, ale także konkurencji i ogólnie branży, w której klient działa.

    A propos współpracy firmy z Tobą, czyli osobą, która najlepiej zna swój biznes: Twój udział jest niezbędny podczas określania słów i fraz kluczowych. Jeżeli agencja na tym etapie radzi sobie bez Twojej pomocy, a więc nie oczekuje od Ciebie na przykład dostępu do kont Google Analytics lub nie pyta o Twoje cele biznesowe, nie jest to najlepszy znak.

    Raportowanie

    Ten element z perspektywy osoby zlecającej pozycjonowanie jest szczególnie ważny. Rzetelna agencja zaproponuje Ci regularne raportowanie swoich działań, na przykład w tygodniowym czy miesięcznym cyklu.

    Raport to dokument, który pozwoli Ci zorientować się w działaniach, jakie na Twojej stronie podjęła agencja i zrozumieć, w jaki sposób mają one przełożyć się na wymierne efekty. Jeżeli agencja nie oferuje regularnego raportowania, a ewentualny raport udostępnia dopiero na prośbę klienta, zachowaj czujność.

    Top

     

    Pozycjonowanie stron przez długi ogon (long tail)

    Zajrzyjmy teraz nieco głębiej w arkana sztuki pozycjonowania. Pojawia się tam dość często sformułowanie, mówiące o „długim ogonie”, czyli „long tail”. Może ono brzmieć nieco komicznie, albo przynajmniej egzotycznie, jednak w języku IT oznacza po prostu rodzaj pozycjonowania z użyciem dużej ilości uszczegółowionych słów kluczowych.

    Brzmi skomplikowanie? Nie szkodzi, zaraz wytłumaczymy Ci kwestię „long tail” na przykładzie i wszystko stanie się jasne.

    Od „fat head” do „long tail”

    Dlaczego to w ogóle ma znaczenie? Przede wszystkim dlatego, że, jak wskazują badania, potencjalny klient, który wyszukuje towaru po „fat head” jest w zupełnie innym miejscu tak zwanego lejka zakupowego, niż ten, który używa słów kluczowych, składających się w „long tail”.

    czytaj więcej

    A mianowicie wyobraźmy sobie sytuację, że internauta poszukuje kurtki. Jeszcze nie wie, jaka to będzie kurtka, jest bowiem niezdecydowany i dopiero się rozgląda, zatem w okienko wyszukiwarki wpisuje po prostu słowo „kurtka” lub „kurtki”. To tak zwany „fat head” (frazy tego typu stanowią około 18 procent wszystkich zapytań), ale trzeba mieć świadomość, że tutaj trudno będzie pokonać konkurencję, a więc stare strony z rozbudowanym zapleczem.

    Chunky middle”

    Z fraz „fat head” przechodzimy do „chunky middle”, czyli tych, składających się zwykle z dwóch czy trzech słów. W przypadku naszego internauty bez kurtki byłyby to na przykład frazy typu „kurtka męska”, „kurtka sportowa”, „kurtka softshell” czy „kurtka skórzana męska”.

    Frazy „chunky middle” stanowią około 12 procent wszystkich zapytań w wyszukiwarce. Co właściwie oznaczają takie dwu- i trzywyrazowe zapytania? Ano tyle, że potencjalny klient coraz bardziej wie, czego poszukuje, choć zapewne wśród pytających sporo jest też osób po prostu przeglądających oferty, bez zamiaru kupna czegokolwiek.

    Pozycjonowanie poprzez frazy „chunky middle” to także twardy orzech do zgryzienia. Podobnie jak w przypadku „fat head”, niezbędne jest solidne zaplecze, a więc starsze strony będą dla Google na wygranej pozycji.

    Frazy długiego ogona

    Tym sposobem docieramy do fraz bardziej złożonych, czyli tych, zwanych „long tail”. Taki frazy liczą sobie powyżej trzech słów kluczowych i choć są to słowa używane przez wyszukujących relatywnie rzadziej, świadczą o znacznie większej determinacji oraz zdecydowaniu co do zakupu.

    Co zatem napisze w okienku wyszukiwarki nasz anegdotyczny poszukiwacz okrycia wierzchniego? Frazy długiego ogona w jego przypadku mogą zabrzmieć: „kurtka męska jesienna niebieska”, „kurtka męska sportowa do 300 zł”, „męska kurtka skóra naturalna”, „kurtka zimowa męska sportowa”, „kurtka męska w góry do 500 zł”. Jak używanie takich szczegółowych fraz świadczy o naszym internaucie? Według teorii lejka zakupowego, wie już, czego poszukuje i jest gotów dokonać zakupu.

    Wpływ fraz długiego ogona na pozycjonowanie

    Co ciekawe, takie frazy stanowią aż 70 procent wszystkich zapytań. Gdzie jednak jest haczyk? W powtarzalności – w przeciwieństwie do „fat head” i „chunky middle”, frazy „long tail” charakteryzują się niską powtarzalnością.

    Dlaczego jednak pozycjonowanie za pomocą fraz długiego ogona ma przynieść Twojej stronie korzyści? Już wyjaśniamy. Pozycjonowanie z użyciem słów kluczowych typu „long tail” jest po prostu szybsze i tańsze. Wszystko przez to, że strona nie wymaga wówczas budowy potężnego zaplecza, nie musi posiadać mocno rozbudowanej treści, a więc i nakład pracy jest znacznie mniejszy.

    Plusem jest również szybki efekt, który zauważalny jest niemal natychmiast, w przeciwieństwie do pozycjonowania za pomocą fraz „fat head”. Do tego stabilność pozycji jest znacznie wyższa, ponieważ dłuższe i bardziej złożone frazy nie są aż tak wrażliwe na działania pozycjonujące konkurencji oraz na aktualizacje algorytmów wyszukiwarki.

    10. Usuwanie filtra

    Sporo miejsca poświęciliśmy w naszym poradniku kwestii algorytmów Google. Nie bez powodu, bowiem to one de facto rządzą pozycją naszej strony www w organicznych wynikach wyszukiwania. Na tym jednak moc Google się nie kończy – w przypadku wykrycia nieprawidłowości (jak na przykład stosowanie niedozwolonych technik czy publikowania mało wartościowej treści), Google może nałożyć na naszą stronę karę w postaci filtra.

    Filtr za karę

    Zwykle o istnieniu filtra dowiadujemy się wówczas, gdy drastycznie spada pozycja słów kluczowych, maleje liczba wyświetleń, zmniejsza się ilość przejść z wyszukiwania organicznego. Takie symptomy mogą świadczyć o tym, że nasza witryna została przez Google ukarana.

    Warto wiedzieć, że istnieją dwa rodzaje filtrów, które może na stronę internetową nałożyć Google. To filtr ręczny oraz filtr algorytmiczny. Różnią się między sobą nie tylko sposobem, w jaki są generowane, ale także trudnością usunięcia i konsekwencjami dla strony.

    Filtr ręczny

    Ten rodzaj filtra jest, można powiedzieć, personalny. Oznacza to mniej więcej tyle, że nakłada go pracownik Google, który na naszej stronie dostrzegł nieprawidłowości, jak na przykład nienaturalne linki, prowadzące do witryny.

    To, czy na stronę został nałożony podobny filtr, daje się sprawdzić po zalogowaniu w Google Search Console, a dokładnie w sekcji Ruch – Ręczne działania. Jeżeli jednak pojawi się komunikat o tym, że nie znaleziono ręcznych działań antyspamowych, mamy dla Ciebie dobrą i złą wiadomość. Dobra jest taka, że spadek pozycji to nie owa ręcznie nałożona kara od pracownika Google i przyczyn należy szukać gdzieś indziej. Zła natomiast, że być może na Twoją witrynę nałożony został filtr algorytmiczny, o którym Google Cię nie poinformuje.

    Filtr algorytmiczny

    W przypadku filtra algorytmicznego, rzecz odbywa się automatycznie. To kara, którą nakłada na na witrynę algorytm wyszukiwarki Google, kiedy wykryje nienaturalne linki do niej prowadzące. W tym przypadku znacznie trudniej wykryć filtr, ale nie jest to niemożliwe.

    Google sam nas o nałożeniu takiego filtra nie powiadomi, dlatego niezbędne jest własne analityczne dochodzenie. Na pierwszy ogień znów idzie Google Search Console i badanie ruchu związanego z wyszukiwaniem. Nie wszczynaj alarmu, jeśli ten ruch spada o około 10%, ale jeżeli tę magiczną granicę przekracza, a nie widnieją żadne komunikaty o nałożeniu ręcznego filtra, można się spodziewać, że Google nałożył na witrynę filtr algorytmiczny. Aby jednak mieć pewność, że chodzi o filtr nałożony przez Google automatycznie, powinno się także poddać analizie pozycję strony oraz przyjrzeć się wejściom na stronę z wyszukiwań organicznych.

    Skutki działania filtra algorytmicznego są niestety długotrwałe i mimo szeregu zabiegów może nie udać się przywrócenie stronie straconej pozycji. Kolejna trudność to wykrycie przyczyny nałożenia takiego filtra, w niektórych przypadkach odnalezienie powodu może okazać się tytaniczną pracą.

    Top

     

    Jak usunąć filtr?

    Ponieważ typy filtrów są dwa, musimy powiedzieć o co najmniej dwóch metodach jego usuwania. Zacznijmy od filtra ręcznego, bo po pierwsze – będziemy szybko wiedzieli o jego istnieniu, a po drugie daje się on usunąć względnie łatwo.

    Google informuje nie tylko o nałożeniu filtra ręcznego, ale także o tym, co zrobiliśmy, aby na tę karę zasłużyć. Jeśli usuniemy wszelkie przewinienia i upewnimy się, że Google nie może nam już nic zarzucić, wysyłamy prośbę o ponowne rozpatrzenie. O ile rzeczywiście pozbyliśmy się nieprawidłowości, sugerując się wskazówkami Google, filtr zostanie z naszej witryny zdjęty.

    Znacznie trudniej jest pozbyć się filtra algorytmicznego. Cały proces wymaga czasu i pochłania sporo energii, począwszy od porządnego researchu statystyk, aż po przebudowę strony. Właśnie przebudowa strony jest w zasadzie punktem wyjścia w tym przypadku, dlatego należy zamienić treści na bardziej wartościowe. Następnym krokiem będzie pozbywanie się nienaturalnych linków, które już raz mogły doprowadzić do kary nałożonej przez algorytm Google. Jednocześnie warto popracować nad pozyskaniem nowych, naturalnych i wartościowych linków, które wzmocnią pozycję strony w wyszukiwaniach organicznych. Finalnym etapem będzie rozbudowa strony, nowe słowa kluczowe oraz ostatecznie zwiększenie zasięgów witryny.

    Efekty usunięcia filtra

    W przypadku filtra ręcznego sprawa jest dość prosta – efekt pojawi się wówczas, kiedy pracownicy Google rozpatrzą Twoją prośbę i filtr ręczny usuną. Natomiast jeśli mowa o filtrze algorytmicznym, trudno ocenić, ile potrwa taki proces. Efekty mogą pojawić się w ciągu kilku dni, ale i dopiero po kilku miesiącach systematycznej pracy opartej na skrupulatnej analizie ruchu oraz pozycji witryny.

    Top

    Najczęściej zadawane pytania

    1. Ile kosztuje pozycjonowanie?

    Pozycjonowanie obejmuje zwykle szeroki zakres czynności, wśród których znajduje się na przykład dostarczenie tekstów na bloga, optymalizacja tekstów, linkbuilding czy przygotowanie audytu SEO. Niestety, jeśli chodzi o wycenę, sprawa nie jest taka prosta, ponieważ ostateczna kwota usługi pozycjonowania zależy od przynajmniej kilku czynników.

    Podczas pozycjonowania nie bez znaczenia pozostaje branża, w której działasz, fakt, czy sklep funkcjonuje już jakiś czas na rynku, czy jest na rynku całkowitą nowinką, jakiego zakresu działań oczekujesz od specjalisty. Ekspert, znając zakres zadania, oszacuje liczbę godzin, która potrzebna jest do jego realizacji i na tej podstawie dokona rzetelnej wyceny. Miej jednak świadomość, że pozycjonowanie to dziedzina, w której jakiekolwiek oszczędności będą pozorne, ponieważ jakość zdecydowanie przeważa tutaj nad ilością.

    2. Jak analizować cennik pozycjonowania stron?

    Prosząc agencję o wycenę działań związanych z pozycjonowaniem, musisz być przygotowana/przygotowany na co najmniej dwa scenariusze. W pierwszym otrzymasz opcję modelu abonamentowego, a więc płacenia za pakiet działań z góry za dany miesiąc. Jest to jakieś rozwiązanie, choć wielu klientów wyżej ceni sobie mieszaną formę rozliczenia. I tutaj mamy do czynienia z drugim ze scenariuszy. Na czym polega mieszana forma rozliczenia? W dużym skrócie na tym, że decydujesz się na stałą opiekę eksperta, który w ciągu miesiąca pracuje nad pozycją Twojej strony internetowej w wyszukiwaniu organicznym. Jednocześnie taki mieszany system przewiduje również success fee, czyli opłatę za konkretne osiągnięte efekty, jak na przykład zwiększenie ruchu na stronie internetowej.

    3. Co to jest pozycjonowanie organiczne?

    Pozycjonowanie organiczne to zestaw działań, które w efekcie prowadzą do tego, że wyszukiwarka Google pokazuje link do naszej firmy wysoko w wynikach wyszukiwania. Wyniki te dzielą się jednak na dwa typy: te, umiejscowione powyżej, to płatne wyniki wyszukiwania, związane z odpłatnym umieszczeniem linku w ramach systemu Google Ads. Natomiast wyniki, które znajdują się poniżej, nieopatrzone dopiskiem „Reklama”, to właśnie wyniki organiczne, zwane też naturalnymi. Im wyżej w wynikach naturalnych znajduje się adres strony naszej firmy, tym lepiej spisał się specjalista, pozycjonujący naszą stronę.

    4. Ile trwa pozycjonowanie?

    Niestety, to kolejne pytanie, na które nie sposób odpowiedzieć wiążąco. Wiele zależy bowiem od popularności Twojej branży, a co za tym idzie, fraz, których ekspert użył, aby poprawić pozycję Twojej firmy w wynikach wyszukiwania. Jeśli działasz w niszowej branży, a więc frazy są mało popularne, efekty działań odczujesz wyraźnie po mniej więcej trzech miesiącach. Inaczej będzie, jeżeli frazy należą do średnio popularnych – wówczas na rezultaty pozycjonowania poczekasz od 3 do 9 miesięcy. Przy frazach bardzo popularnych musisz się liczyć z tym, że sukcesy związane z pozycjonowaniem przyjdą nawet po roku od wykonania zadania.

    5. Czy przed pozycjonowaniem potrzebny jest audyt SEO?

    Przede wszystkim warto wyjaśnić sobie, czym jest audyt SEO. A jest to zbiór analitycznych czynności, które pozwalają określić, jakie rozwiązania optymalizacyjne sprawdzą się najlepiej w przypadku konkretnej strony www, aby ostatecznie podnieść jej wyniki wyszukiwania organicznego. Krótko mówiąc, to analityczna diagnoza, która pozwala zdefiniować dalsze działania na rzecz pozycjonowania strony, wraz z opracowaniem odpowiednich fraz, słów kluczowych oraz całej strategii.

    Taka analiza strony pod kątem technicznym jest nieodzowna, aby sprofilować i dookreślić dalszy zakres działań związanych z pozycjonowaniem. Posługując się tutaj medyczną metaforą, audyt SEO jest szeregiem badań, zakończonych diagnozą, która prowadzi do odnalezienia odpowiedniego sposobu leczenia. Oczywiście, można próbować pozycjonować w ciemno, ale trzeba się liczyć z tym, że będzie to strata czasu, wysiłku i pieniędzy.

    6. Czy warto iść na kurs pozycjonowania?

    Odpowiedź na to pytanie brzmi: i tak, i nie. Otóż, jeśli Twoim celem jest weekendowy kurs pozycjonowania, to miej świadomość, że niewiele się podczas takiego szkolenia nauczysz. Owszem, poznasz podstawy, bazowe pojęcia, ale trudno oczekiwać, że po dwóch dniach kursu staniesz się ekspertem. Poza tym pozycjonowanie to mnóstwo żmudnej pracy, związanej z analizą danych, badaniami raportów itd.

    Jeśli więc zamierzasz zmienić branżę i z pozycjonowania uczynić swój sposób na życie – wówczas jak najbardziej polecamy Ci kursy (ale na pewno nie weekendowe, czy nawet miesięczne). Jeżeli natomiast prowadzisz działalność i zwyczajnie chcesz zaoszczędzić na opłacaniu specjalisty od pozycjonowania, taki kurs raczej nie wystarczy, aby poprawić sytuację Twojej firmy w sieci. Tym niemniej, o ile dysponujesz wolnym weekendem, warto zapoznać się z podstawami wiedzy na ten temat, choćby dlatego, aby rozumieć działania eksperta pod pozycjonowania, którego dla swojej firmy opłacasz i umieć zweryfikować jego pracę.

    Porozmawiajmy
    o Twoim projekcie

    Umów się na rozmowę w celu dobrania najlepszych rozwiązań do realizacji Twojego projektu.





      USŁUGI

      Zobacz również

      Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
      Cenimy państwa prywatność
      Ustawienia ciastek
      Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Więcej.
      Dostosuj Odrzuć wszystkie Akceptuj wszystkie
      Ustawienia ciastek
      Dostosuj ustawienia
      „Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
      Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
      Używamy plików cookie Google Analytics. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za państwa uprzednią zgodą.
      Reklamowe pliki cookies służą m.in. do analizowania efektywności działań reklamowych i śledzenia konwersji.
      Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami

      Brak plików cookies.

      Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych

      Brak plików cookies.

      Zapisz ustawienia Akceptuj wszystkie
      Ustawienia ciastek