SEO

SEO - Search Engine Optimization, znane u nas jako optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe, skutecznie pozwala na umieszczenie strony internetowej w głównych wynikach wyszukiwarki. Ile razy zdarzyło Ci się kliknąć kolejną stronę wyników w wyszukiwarce, podczas gdy już na pierwszej miałeś gotowe wyniki, najbardziej odpowiadające Twoim potrzebom? Właśnie, prawie nigdy. W odpowiedzi więc na wzajemne konkurowanie między sobą witryn internetowych, zajmujących najwyższe pozycje na pierwszej stronie, powstało SEO, pomagające wpłynąć na  pozycję w Google. Warto jednak pamiętać, że ta rywalizacja jest nieustanna - codziennie powstają nowe serwisy internetowe, istniejące poprawiają swoje wyniki, a nieco starsze równie chętnie chcą znaleźć się jak najwyżej w zapytaniach internautów. Dlatego warto pamiętać, że proces optymalizacji powinien być ciągły i systematyczny. Jest to nieustanna aktualizacja serwisu pod kątem zmieniających się algorytmów wyszukiwarki. 

Jak działa wyszukiwarka?

Większość polskich stron internetowych nastawiona jest na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Pozostałe z nich jak Bingo i Yahoo są systematycznie pomijane, że względu na dominacje platformy z Doliny Krzemowej. Wydawać by się mogło, że pozycjonowanie zależy od preferencji użytkowników i to ich wybory decydują, które ze stron są najbardziej wartościowe. Poniekąd internauci mają w tym swój udział jednak nie do końca. Wyszukiwarka zbudowana jest na zasadzie robota, wyposażonego w odpowiedni algorytm, który odczytuje zawartą na stronie treść. Aby jeszcze dokładniej pomóc użytkownikom odnajdować interesujące ich strony informatycy Google nieustannie dokonują w algorytmach poprawek i udoskonaleń. Konkretne schematy, jakimi rządzą się kolejne aktualizacje nie są jednak przekazywane do publicznej wiadomości. Obecnie algorytmami wyszukiwarki o których mówi się najgłośniej są Panda i Pingwin. Algorytm Panda wprowadzony w 2011 roku ma za zadanie analizować jakość publikowanych treści. Pingwin ma natomiast deprecjonować strony, które były pozycjonowanie przy użyciu nieetycznych metod. Niewłaściwe metody pozycjonowania stały się prawdziwym problemem, gdyż każdy z posiadających serwis www. chce znaleźć się w pierwszych 10. wynikach wyszukiwania, jednak nie zawsze jest to możliwe.

Przy okazji pozycjonowania pojawiają się jeszcze dwa ważne pojęcia:

  • White Hat SEO - polega na zgodnym z wyszukiwarkami optymalizowaniem stron. Rozumie się przez to zamieszczanie na nich wartościowych treści, nie przesyconych w sposób nienaturalny słowami kluczowymi. To także zadbanie o czystość kodu strony, w którym nie umieszcza się komend, widocznych jedynie dla robota wyszukiwarki, a niedostrzegalnych ludzkim okiem, aby nieuczciwie podnieść w sieci wartość serwisu www. (tzw. cloaking).
  • Black Hat SEO - to część nieetycznych metod optymalizacji. Ich zastosowanie może wiązać się z nałożeniem na stronę filtru, a w skrajnych przypadkach nawet wykluczeniem strony z indeksu wyszukiwania.

Na czym polega optymalizacja stron www?

Optymalizacja stron polega na udoskonalaniu ich kodu, dzięki czemu są dostępne w wyższych wynikach wyszukiwania. Jako, że pojawiające się w wyszukiwarce serwisy są najczęściej odpowiedzią na zadane przez jej użytkowników pytania, SEO opiera się na doborze odpowiednich słów kluczowych i fraz, które opisują dany serwis. Jeśli wyszukiwarka wykryje, że wpisane przez internautę słowa są jak najbardziej zgodne z daną stroną, a także, że spełnia ona wiele pozostałych warunków, to wtedy wypromuje taki serwis w wyższych wynikach. Informatykom niejako "sterującym" wyszukiwarkom niejednokrotnie zarzuca się manipulowanie wynikami i stosowanie algorytmów niepotrzebnie obniżających ranking stron, jednak można być pewnym, że systematyczna i uczciwa praca podczas optymalizacji serwisu szybko przełoży się na lepsze wyniki w rankingu Google, a tym samym na zwiększoną liczbę odwiedzin strony.

Co zyskujesz dzięki optymalizacji?

  • Zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania (z Google korzysta 17 mln polskich użytkowników).
  • Napływ nowych użytkowników.
  • Dbałość o jakość treści pojawiających się w serwisie i kodu strony.
  • Pozyskanie wartościowych linków, które wzmacniają wiarygodność strony (TrustRank).
  • Poprzez dobór słów kluczowych dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej.
  • Nieograniczony napływ klientów, bez względu na lokalizację.