Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami






Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Jakie działania marketingowe w Internecie warto prowadzić?

Autor: grzegorz

Data: Lipiec 10, 2020

W dziedzinie marketingu internetowego występuje wiele pojęć niezrozumiałych dla zwykłego zjadacza chleba. SEO, marketing wirusowy czy video marketing… kto by się w tym połapał? Jednak oczywistym zdaje się, że inwestowanie w działania marketingowe w internecie się opłacają. Na początek warto coś o nich wiedzieć, aby zręcznie się poruszać w kontakcie ze specjalistami.

Marketing internetowy – co to jest

Na początek warto sobie wyjaśnić, czym właściwie jest sam marketing. To proces społeczny pozwalający na swobodną wymianę i oferowanie towarów czy usług, które posiadają wartość. W procesie marketingowym bardzo ważna jest przemyślana strategia. Działania w jej ramach mają odnieść długofalowe skutki w postaci dotarcia do największej grupy potencjalnych klientów.

W tym celu wykorzystywane są różne narzędzia oraz techniki, które umożliwiają sprawną realizację strategii. Co ważne – marketing to nie tylko promocja produktów czy usług. Składa się on także z innych działań, wśród których należy wyróżnić:

  • komunikację z rynkiem,
  • tworzenie strategii wprowadzenia produktu na rynek (w tym ustalenie ceny, grupy docelowej, promocji i dystrybucji),
  • analiza sprzedaży i dostosowania do niej sposobu sprzedaży produktu.

Aktualnie najprężniej rozwijającą się gałęzią marketingu jest marketing internetowy. Polega na wykorzystaniu internetu w celu promowania marki i przedstawienia jej w korzystny sposób. Głównym założeniem marketingu internetowego jest zwiększenie widoczności firmy w sieci.

Bardzo ważną różnicą między marketingiem tradycyjnym a internetowym jest rola odbiorcy. W internecie nie jest on bierny, a ma możliwość interakcji i prowadzenia dialogu z marką. Dodatkowo ma także możliwość wyrażania swoich opinii na kanałach komunikacyjnych firmy i nie tylko.

Odpowiednio prowadzony marketing internetowy może dać bardzo dużo korzyści. Między innymi:

  • dotarcie do wielu klientów przez całą dobę,
  • możliwość zmierzenia skuteczności działań,
  • kreowanie dobrego wizerunku marki,
  • nawiązanie interakcji z odbiorcami,
  • zwiększenie wiedzy o grupie docelowej,
  • budowa i dopasowanie działań do grupy docelowej,
  • personalizacja komunikatów marketingowych,
  • zoptymalizowanie kosztów kampanii reklamowej.

Jednak, co warto powtórzyć, musi to być odpowiednio prowadzony marketing internetowy. Działania przeprowadzane nieumiejętnie mogą nie tylko nie przynieść skutków, a nawet zaszkodzić marce. Dlatego warto w tym zakresie zaufać profesjonalistom, którzy będą w stanie stworzyć przemyślaną strategię marketingową idealnie dopasowaną do specyfiki i potrzeb naszej firmy.

Odpowiednio prowadzone działania z dziedziny marketingu internetowego

Żeby marketing internetowy był skuteczny, powinien być zoptymalizowany pod względem dostosowania do grupy docelowej. Zanim w ogóle rozpocznie się planowanie strategii marketingowej, należy dokładnie wyznaczyć grupę docelową. Odpowiednio określona demografia, zainteresowania, zarobki i wiele innych czynników pozwolą dotrzeć do osób, które będą rzeczywiście zainteresowane produktem czy usługą.

Dopiero na podstawie wyznaczonej grupy docelowej trzeba budować strategię marketingową. Dzięki temu można mieć pewność co do jej skuteczności. Zaplanowane działania marketingowe będą się różnić właśnie w zależności od tego, do kogo będą kierowane.

Przy tym nie można spoczywać na laurach. Potrzebne są ciągłe analizy, które sposoby na dotarcie do odbiorcy najlepiej się sprawdzają i modyfikować je w razie potrzeby. W ten sposób można się upewniać, czy obrana strategia marketingowa spełnia swoje założenia.

Działania marketingowe w internecie, które warto robić

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach

Pierwszym miejscem, w którym konsumenci szukają produktów czy usług, jest Google. Właśnie dlatego podstawowym działaniem w zakresie marketingu internetowego jest pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. W jej ramach dąży się do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce internetowej dla określonych fraz, nazywanych słowami kluczowymi, które są powiązane z produktem, usługą czy marką.

Uzyskując wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, stajemy się dużo bardziej widoczni i rozpoznawalni. Internauci przeważnie zwracają uwagę na kilka pierwszych pozycji na liście, więc im wyżej – tym lepiej. Dlatego choćby istnienie na jednej z pierwszych dziesięciu miejsc nie jest tak wartościowe, jak pojawienie się w pierwszej trójce.

Tego rodzaju działania polegają na optymalizacji zawartości strony pod wyszukiwarki. Bardzo ważne jest także istnienie odnośników do witryny w innych miejscach internetu. Jednak aby zrobić to dobrze, należy mieć specjalistyczną wiedzę SEO lub powierzyć to zadanie firmie zewnętrznej.

Google AdWords

Pozostając jeszcze przy wyszukiwarce Google, ta oferuje także system płatnej reklamy. Tworząc reklamę w systemie Google AdWords, możemy sprawić, by nasz produkt czy witryna pojawiły się w linkach sponsorowanych w wynikach wyszukiwania oraz na witrynach partnerskich. Reklamy pojawiają się w miejscach powiązanych tematycznie z branżą, której dotyczy.

Korzystając z AdWords, można samodzielnie utworzyć reklamę i osobiście dobrać słowa kluczowe, na które ma się pojawiać. Dobrze jest także zaplanować budżet, który poświęcimy na działania reklamowe oraz weryfikację, jakie elementy reklamowe są skuteczne, a które nie.

Co jest ważne, płatność następuje dopiero w momencie kliknięcia w reklamę, a nie wyświetlenie. Dzięki temu jest to bardzo opłacalna opcja. Jednak nadal wymaga zaawansowanej wiedzy na temat marketingu oraz działań w kontekście reklam sponsorowanych.

Content marketing

To bardzo ważna część marketingu internetowego. Tworzenie wartościowych treści i publikowanie ich jest idealnym sposobem na budowanie świadomości marki oraz tworzenie wizerunku eksperta.

Szczególnie popularne są treści graficzne oraz wideo. Choć tekst także ma swoich wielbicieli. Najpopularniejszymi treściami są:

  • zdjęcia,
  • wideo,
  • wpisy na blogach,
  • infografiki,
  • tutoriale,
  • artykuły eksperckie,

W tworzeniu treści nie można zapomnieć o copywritingu, czyli tworzeniu tekstów na potrzeby strony WWW oraz działań marketingowych związanych z marką. Mogą to być teksty artykułów, infografik czy scenariusze tutoriali i spotów. Dzięki udziałowi copywritera tworzone treści są atrakcyjna dla potencjalnego konsumenta.

Bardzo ważny jest też tzw. SEO copywriting. Jest to technika tworzenia tekstów jednocześnie wartościowych tak samo dla czytelnika, jak i wyszukiwarki. Dzięki temu są równorzędną częścią content marketingu i pozycjonowania witryny.

Marketing szeptany

Rodzaj marketingu znany nie od dziś. Przed erą internetu określano tak wszelkie oddolne działania klientów prowadzące do budowania świadomości marki. Zadowoleni klienci mogli opowiadać o swoich doświadczeniach osobom postronnym, znajomym czy rodzinie.

Wraz z pojawieniem się internetu pojawiły się działania kreowane na taki rodzaju marketingu. Szybko też przyjęły tę nazwę. Polegały na pośrednim reklamowaniu produktów czy usług w ramach dyskusji na forach, czy blogach internetowych.

W założeniach podejmowane działania miały wyglądać na naturalne i kreować okazję do dyskusji o marce. W ramach tej metody mocno wpływa się na emocje odbiorców, co może pomóc w zapadnięciu marki w ich pamięć.

E-mail marketing

Wykorzystanie poczty elektronicznej w ramach działań marketingowych nie jest nową metodą. Ma swoje lata, jednak nadal jest skuteczna. Podstawowymi zadaniami marketingu e-mailowego są:

  • komunikacja z klientami,
  • tworzenie i analiza bazy mailingowej,
  • przygotowanie treści wiadomości trafiających do klienta,
  • zachęcanie klientów do skorzystania z oferty firmy.

Jednak nikt nie lubi SPAM-u w swojej skrzynce. Dlatego e-mail marketing powinien być prowadzony w przemyślany sposób. Treści przesyłane osobom znajdującym się w bazie mailingowej powinny być wartościowe i starannie przygotowane. Dobry mailing może pomóc zbudowaniu więzi z klientem i jego lojalności, zły za to poskutkuje irytacją i niechęcią. Dlatego lepiej powierzyć to firmie wyspecjalizowanej w tego rodzaju działaniach. Dobry twórca kampanii mailingowej pamięta o:

  • dbaniu o bazę mailingową i usuwaniu adresów nieaktywnych czy nieaktualnych,
  • nieużywaniu w swoich mailach tak typowych wyrazów, jak „promocja” czy „obniżka”, gdyż przez to łatwo trafić do SPAM-u,
  • przeprowadzeniu testów przed rozesłaniem mailingu i upewnieniu się, że wiadomości nie trafią do SPAM-u,
  • upewnianiu się co do wysokiej dostarczalności maili i względnie podobnego ruchu wysyłanych wiadomości z danego adresu IP.

Social media marketing

Istnienie w mediach społecznościowych w obecnych czasach wydaje się standardem. Profile na nich nie są czymś nadzwyczajnym i każda firma powinna je mieć, jeśli chce zaistnieć w internecie. Tworzenie tam odpowiednich treści i staranie się o kontakt z klientami jest bardzo ważny. Warto być na:

  • Facebooku,
  • Instagramie,
  • YouTube’ie,
  • Twitterze,

Dzięki korzystaniu z mediów społecznościowych, możemy jako marka stać się nieco bliższymi i przystępniejszymi dla klientów. Dodatkowo mogą okazać się bardzo dobrym kanałem do budowania świadomości marki i wizerunku eksperta.

Oprócz tego wiele z tych portali oferuje płatne reklamy. Dzięki nim ma się możliwość promowania poszczególnych postów czy tworzenia przeróżnych kreacji reklamowych, które zwrócą uwagę niejednego użytkownika.

Marketing internetowy – podsumowanie

Istnieje wiele metod marketingu internetowego, które mogą okazać się odpowiednie. Dzięki nim można pozyskać znaczący ruch na naszej stronie. Jednak ważne jest przy tym, by nie ograniczać się do jednego rodzaju działań i stale je dostosowywać. Dzięki temu będzie się stale na bieżąco z trendami i wymaganiami, które stawiają przed nami wyszukiwarki internetowe oraz internauci.

Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane

Marketing szeptany, a budowanie wizerunku marki w Internecie

Czytaj więcej >>

Czy seks sprzedaje? (wykorzystanie SEXu w marketingu)

Czytaj więcej >>

eRzecznik w działaniach kryzysowych samorządów

Czytaj więcej >>

Dlaczego nie warto przerywać działań marketingowych podczas pandemii koronawirusa?

Czytaj więcej >>

Pandemia koronawirusa a sprzedaż w e-commerce

Czytaj więcej >>

Kompetencje eRzecznika, a osoby prowadzącej kampanię marketingu szeptanego. Podobieństwa i różnice

Czytaj więcej >>

Czy w dzisiejszych czasach Growth hacking jest przydatny?

Czytaj więcej >>

Jak stać się sławnym na Instagramie i czy warto go włączyć w działania marketingowe?

Czytaj więcej >>
Ta strona wykorzystuje pliki cookie Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na na „x”. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce