Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami






Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Czy politycy potrzebują wsparcia marketingowego? Jak wykorzystać eRzecznika w polityce?

Autor: grzegorz

Data: Lipiec 21, 2020

W polityce nie jest ważne tylko to, co się robi i jakie ma się poglądy. Dużo uwagi wymaga także wizerunek i to, jak przedstawiana jest postać polityczna. Wśród wielu form komunikacji w tej materii znajduje się też marketing. Jak duży wpływ ma na świat polityki? Czy politycy potrzebują wsparcia marketingowego? Aby się dowiedzieć, czytaj dalej.

Marketing polityczny – co to jest?

Jak już wyżej wspomniano – marketing jest jedną z form komunikacji politycznej. Istnieje wiele definicji tego zjawiska. Bardzo dosadnie określił je Jerzy Muszyński, bo w jego ujęciu marketing polityczny to „możliwość skutecznego narzucania przez jednych ludzi swojej woli innym ludziom” [1]. I choć brzmi to bardzo konkretnie, nie oddaje przy tym złożoności i istoty działań, które kryją się pod tą nazwą.

Według Marzeny Cichosz i Dariusza Skrzypczyńskiego to zjawisko jest zespołem „technik wykorzystywanych dla stworzenia odpowiedniego obrazu kandydata wśród jego elektoratu, wypromowania jego osoby, wyróżnienia go spośród rywali i uzyskania maksymalnej ilości głosów przy jak najmniejszym zużyciu środków”[2]. To już bardziej obrazuje istotę marketingu politycznego. Jednak ograniczają się jedynie do okresu wyborów i konkretnego polityka.

Elementy marketingu politycznego

Tymczasem marketing polityczny jest dużo bardziej złożony. Arnold Steinberg dzieli go na cztery elementy:

  • wykorzystanie badań do zrozumienia środowiska politycznego, zachowań konsumentów (wyborców) oraz zachowania kontrkandydatów,
  • skutecznego zaprezentowania produktu (kandydata) jego konsumentowi (wyborcy),
  • wykorzystania różnych metod marketingowych w celu sprzedaży produktu jego nabywcom w dniu wyborów,
  • penetrowania rynku wyborczego poprzez środki masowego przekazu.

Wartą uwagi jest także definicja stworzona przez Nicholasa O’Shaughnessy. Według niego marketing polityczny to: „(…) działania w celu nawiązania, utrzymania i wzmacniania długoterminowych relacji z wyborcami dla pożytku społeczeństwa i partii politycznych. Przedmiotem działań marketingowych jest wzajemne obiecywanie sobie i dotrzymywanie obietnic”[3].

Działania marketingowe nie są ograniczone jedynie do kampanii wyborczej. Należy prowadzić je przez cały czas. Jednak nie da się ukryć, że w okresie przedwyborczym następuje ich intensyfikacja. Można to nazwać „marketingiem wyborczym” – szczególnym rodzajem marketingu politycznego, którego celem jest spopularyzowanie kandydatów i programu politycznego partii.

Głównymi metodami zawartymi w marketingu politycznym są:

  • strategie wyborcze,
  • wizerunek telewizyjny,
  • polityczny PR,
  • miejsce w sondażach.

Aby osiągnąć cele marketingu politycznego wykorzystać należy odpowiednie narzędzia:

  • audiowizualne i audatywne – obecność w programach telewizyjnych i radiowych, spoty reklamowe itp.,
  • wizualne – prasa, ulotki, plakaty czy listy do wyborców,
  • bezpośredni kontakt – door-to-door, debaty oraz telemarketing,
  • Internet – strony WWW, blogi polityczne, profile w portalach społecznościowych.

W ciągu ostatnich lat znaczenie Internetu w marketingu politycznym coraz bardziej rośnie, ponieważ powiększa się grono osób, które czerpią z niego informacje i właśnie tam głównie spędzają swój czas.

Marketing polityczny w Internecie – w czym może pomóc eRzecznik?

Specyfika działania w Internecie jest nieco inna niż w przypadku innych mediów. Spowodowane jest to tym, że są o wiele bardziej inkluzywne. Warto jest zdawać sobie z tego sprawę i działać zgodnie z mechanizmami i zasadami, którymi rządzi się tamta rzeczywistość.

Ochrona wizerunku

W Internecie swoje zdanie może wyrazić każdy człowiek bez względu na jego fundusze, pozycję społeczną i inne czynniki. W związku z tym trzeba liczyć się z faktem, że informacje na temat polityka – niezależnie od ich autentyczności – mogą pojawić się w Internecie nie tylko z inicjatywy osób współpracujących z nim, ale także tych, które mogą nie pałać do niego sympatią. Dlatego tak bardzo ważna jest obserwacja, co pojawia się na temat polityka na stronach internetowych, blogach oraz portalach społecznościowych.

Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług osób zajmujących się tym na co dzień. Odpowiednim kandydatem może być eRzecznik, który jest w stanie na bieżąco monitorować pojawiające się informacje w Internecie. Dzięki temu jest w stanie reagować na nie z wyprzedzeniem, aby problemy czy niewygodne informacje nie zaszkodziły wizerunkowi polityka. W ten sposób dobre imię pozostanie zachowane, a wszelkie szkody zostaną zniwelowane do minimum.

Gaszenie kryzysów wizerunkowych

Internet jednak charakteryzuje się sporą nieprzewidywalnością. Czasem mimo odpowiedniej reakcji, nadal może dojść do kryzysu wizerunkowego polityka. Jednak w takim momencie nie ma co załamywać rąk – zamiast tego należy podjąć kolejne działania prowadzące do jak największego zniwelowania negatywnych skutków tego stanu rzeczy.

Korzystając z usług eRzecznika, polityk może powierzyć zajęcie się sprawą osobom wyspecjalizowanym w komunikacji i zarządzaniu kryzysem. Dzięki temu można być pewnym, że wizerunek polityka zostanie z niego wyprowadzony, a wszelkie szkody zostaną zminimalizowane.

Tworzenie silnej pozycji w Internecie

Otwarta komunikacja z internautami może przynieść wiele korzyści. Polityk w ten sposób może przybliżyć się do swojego elektoratu i zbudować wizerunek osoby relatywnej i trzymającej stopy twardo na ziemi. Jednak aby tak się stało, działania podejmowane w tym kontekście muszą zostać zrealizowane umiejętnie i profesjonalnie. Szczególną uwagę należy zwrócić na ich spójność oraz wydźwięk wskazujący na autentyczność.

W tym celu mogą zostać wykorzystane:

  • marketing szeptany – odpowiednio wykreowane wypowiedzi na w komentarzach na blogach, forach czy portalach społecznościowych pozwolą dotrzeć do większej grupy odbiorców i zbudować świadomość u internautów tak samo pierwszy raz spotykających się z postacią, jak i już zaznajomionych z nią,
  • profile społecznościowe – istnienie na portalach społecznościowych to już standard, jednak przy tym profile powinny być aktywne i proponować ciekawe treści,
  • monitoring fraz – także ważny przy wyżej wspomnianych ochronie wizerunku oraz gaszeniu kryzysów może się przydać przy jego tworzeniu, dzięki niemu można szybko reagować na wszelkie wzmianki o polityku i merytorycznie na nie odpowiadać.

Pomoc odpowiedniej instytucji doświadczonej w prowadzeniu komunikacji może być niezastąpiona. Właśnie dzięki niej można mieć pewność, że odniesie się oczekiwany skutek – silny wizerunek polityka interesującego się swoim elektoratem, a także kompetentnego i skutecznego.

Odpowiednia reprezentacja

Internetowy eRzecznik może okazać się skutecznym sposobem na komunikację w Internecie. Może to być szczególnie przydatne podczas składania oficjalnych wyjaśnień, orzeczeń czy ogłoszeń. W ten sposób internauci mogą być pewni, że otrzymywane informacje są autentyczne i sprawdzone. Zostanie to osiągnięte przez sygnowanie wypowiedzi i przekazywanych informacji logiem eRzecznika, dzięki czemu zostaną przyjęte przez internautów o wiele lepiej.

To szczególnie ważne w momentach, kiedy w Internecie pojawiają się nieprawdziwe informacje czy komentarze, które mogą zostać wykorzystane przez nieuczciwą konkurencję. W takich momentach usługi eRzecznika mogą okazać się wybawieniem i sposobem na zażegnanie trudnej sytuacji.

Budowa zaufania i wiarygodności

Powyższe aspekty są bardzo ważne w wizerunku politycznym. Oficjalne działania oraz autoryzowane wypowiedzi to środki, które są bardzo skuteczne w tym kontekście. Tym bardziej że nie są odbierane jako niechciana, nachalna reklama.

Oficjalna reprezentacja polityka przez eRzecznika zostanie odebrana przez internautów bardzo pozytywnie. Polityk powinien być traktowany jako naturalny element funkcjonowania społeczności internetowej. Jednak jako osoba publiczna ma utrudnione zadanie, ze względu na jej oficjalny charakter – właśnie dlatego usługi instytucji, która może mu w tym pomóc, jest nieoceniona.

Wsparcie marketingowe polityka w Internecie – podsumowanie

W obecnych czasach nieobecność w Internecie jest jak nieistnienie w rzeczywistości. Tyczy się to także polityków, którzy szczególnie muszą dbać o swój wizerunek. Jednak by uniknąć problemów, czy trudności – szczególnie w przypadku osób niezaznajomionych z kulturą internetową oraz zasadami, jakimi rządzi się to środowisko – warto skorzystać z usług osób, które z internetem są dobrze zaznajomione i potrafią swobodnie poruszać się po nim.

Bez nich stworzenie odpowiedniego wizerunku i panowanie nad nim może okazać się ponad siły polityka. Szczególnie biorąc pod uwagę ogrom innych obowiązków, tę kwestię warto pozostawić profesjonalistom.

Źródła:

  1. Muszyński, Marketing Polityczny, Warszawa 1999, s. 15
  2. Cichosz, D. Skrzypczyński, Co to jest marketing polityczny?, Aida Media 8/1997.
  3. O’Shaughnessy, The Marketing of political marketing, [w:] European Journal of Marketing, 2001, nr 35 (9/10), s. 1047.
Oceń ten artykuł!
[Total: 1 Average: 5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Polecane

Marketing szeptany, a budowanie wizerunku marki w Internecie

Czytaj więcej >>

Czy seks sprzedaje? (wykorzystanie SEXu w marketingu)

Czytaj więcej >>

eRzecznik w działaniach kryzysowych samorządów

Czytaj więcej >>

Dlaczego nie warto przerywać działań marketingowych podczas pandemii koronawirusa?

Czytaj więcej >>

Pandemia koronawirusa a sprzedaż w e-commerce

Czytaj więcej >>

Kompetencje eRzecznika, a osoby prowadzącej kampanię marketingu szeptanego. Podobieństwa i różnice

Czytaj więcej >>

Czy w dzisiejszych czasach Growth hacking jest przydatny?

Czytaj więcej >>

Jak stać się sławnym na Instagramie i czy warto go włączyć w działania marketingowe?

Czytaj więcej >>
Ta strona wykorzystuje pliki cookie Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij na na „x”. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce